تاریخ انتشار : دوشنبه 17 خرداد 1400 - 7:40
کد خبر : 70581

مناظره دلچسب نبود چون کاندیداها دلچسب نبودند

مناظره دلچسب نبود چون کاندیداها دلچسب نبودند

ارمان شرق- من آن جا یک مجری رسانه هستم و انواع اقسام انتخابات را دیدم، اگر مناظره دل چسب از آب در نمی‌آید بخاطر این است که افرادی که آمدند برنامه دلچسبی ندارند. این که کسی بگوید انقدر پول می‌دهم که دیگر برنامه نیست. من امروز به یکی از آقایان گفتم فقط روی یک موضوع تمرکز کند و بگوید راهکار تامین مالیش چیست.

سعید توکلی، حجت‌اله سیدی، مینو خالقی، مجید تفرشی، محمد علی ابطحی در کلاب هاوس خبرآنلاین به بحث و بررسی درباره اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری پرداختند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «مهندسی صداوسیما برای مناظرات؛ عمدی یا تصادفی» عنوان سوالی بود که در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین به بحث و بررسی گذاشته شد.

بخش هایی از این نشست مجازی را بخوانید؛
افرادی که آمدند برنامه دلچسبی ندارند

* سعید توکلی

یک فردی در اتاق می‌گفت که اصلا به فرض این که صداوسیما دنبال این باشد که به یک نامزد امتیاز ویژه بدهد، این به ضرر آن نامزد است. این ماجرای انتخابات در صداوسیما یک کار سهل و ممتنع با این سازوکار است. ما دو هفته است که منتظر هستیم نامزدها بیایند برنامه‌هایشان را ضبط کنند، بعد می‌گویند یک نامزد برنامه فردا را لغو کرده چون پاورپوینت ندارد.

من آن جا یک مجری رسانه هستم و انواع اقسام انتخابات را دیدم، اگر مناظره دل چسب از آب در نمی‌آید بخاطر این است که افرادی که آمدند برنامه دلچسبی ندارند. این که کسی بگوید انقدر پول می‌دهم که دیگر برنامه نیست. من امروز به یکی از آقایان گفتم فقط روی یک موضوع تمرکز کند و بگوید راهکار تامین مالیش چیست.

همین را کنار این بگذارید که آقایی که در ستاد انتخاباتی است چه کار باید کند؟ اگر اجازه می‌دادند آقایان ۲ دقیقه حرف بزنند مطمئنم در آنجا هم یک دیگر را می‌کوبیnند و می‌گفتند نامزدی دو کلاس سواد دارد.

من ایجا نیامدم از صداوسیما دفاع کنم، ممکن است که به سازمان صداوسیما هزار ایراد وارد باشد. اما اصلا کار آسانی نیست، بنده از دیروز ۷ صبح منتظر هستم آقایان بیایند حرف‌هایشان را ضبط کنند، بعد چهار کاندید حرف‌هایشان را کنسل کردند. از این جنبه‌ها که مهم هستند هم می‌تواند به این ماجرا نگاه کرد.

* حجت‌اله سیدی

کل دوره ریاست جمهوری چهار سال است، کشور مسائل اقتصادی پیچیده‌ای دارد که تشخیص اولویت‌های آن مهم است. به نظر می‌رسد در این زمینه عزیزان کاری انجام ندادند و اولیت‌های اصلی تشخیص داده نشدند. با توجه به کوتاهی زمان اگر رئیس جمهور فقط بتواند سه اولویت را مطرح کند این سوال مطرح است که این اولویت‌ها چیست؟

اگر نامزدها با هم درباره چند اولویت به توافق رسیدند، می‌توانند بگویند که برنامه عملیتشان چیست. ما دیروز اصلا نفهمیدیم که می‌خواهند چه کار کنند.من پیشنهاد می‌دهم عزیزان در اتفاق‌هایی مثل این باهم مناظره کنند و ببینیم در چهار سال آینده سه مسئله اقتصادی که باید بهبود کند چیست.

این شکل مناظرات حتما محتوا را خراب می‌کند

* مینو خالقی

ما حقوقی‌ها می‌گوییم که اگر قانون بد نوشته شود و مردم اجرا نکنند، صرفا از نظر حقوقی اسمش قانون است. نمونه این موضوع هم ماهواره‌ها یا بستن فضای مجازی است. فضای شکلی پارلمان انگلیس را با پارلمان ایران مقایسه کنید. گاهی ایراد شکل و فرم داریم و این ایراد محتوا را خراب می‌کند.

این شکل مناظرات حتما محتوا را خراب می‌کند، یک سوال مساوی در زمان معقول پرسیده نمی‌شود و اجازه داده نمی‌شود که افراد دو به دو باهم صحبت کنند. نتیجه این موضوع است که در مناظره یک صحبت درباره تحریم، محیط‌زیست و آب مطرح نمی‌شود.
یک مسابقه هفته برگزار شد

* مجید تفرشی

ماجرای پخش مناظره‌ها ادامه یک روند و مناظره است، برای اولین بار با مردم مصاحبه شد و پرسیده شد که چرا در انتخابات شرکت نمی‌کنند. شبکه جهانی جام‌جم این بار کلا از برنامه مناظره‌ها حذف شد، حتی برخورد تکنیکی صداوسیما هم با موضوع مناظرات عجیب بود.

قرار است که در انتخابات ریاست جمهوری افرادی جلوی تلویزیون بحث کنند و برنامه ارائه کنند، اما یک مسابقه هفته برگزار شد. شرایط عجیبی هم به شکل خودتحقیری در مناظره بود و شاهد یک تقلیل شخصیت بودیم. ضمن این که خود کاندیداها هم درگیر بحث بودند.

موضوع مدرک، سال‌هاست که در کشور وجود دارد. در بریتانیا سال ۱۹۹۰ فردی به اسم جان میجر نخست وزیر شد و ۷ سال نخست وزیر این کشور باقی ماند. این فرد دیپلم دبیرستان ندارد، من که ۲۸ سال بریتانیا زندگی می‌کنم تاکنون ندیدم یک نفر درباره این موضوع حرف بزند.

فرهنگ به رخ کشیدن مدرک دانشگاهی کاملا عقب مانده است، این که بخش عمده مناظره درباره این موضوع باشد نشان می‌دهد که یک بحث فرهنگی جدی وجود دارد. دوره رقابت‌های انتخاباتی هم هربار نسبت به قبل کوتاه‌تر شده و عملا به جایی می‌رسیم که یادآور انتخابات مجلس بیست و چهارم شورای ملی است. آن زمان انتخاباتی را سازوکار دادند که فقط بین اعضای حذب رستاخیز بود.

این انتخابات بهترین و آرامترین انتخابات کل دوره مجلس بود و هیچ کمکی به مشروعیت و مقبولیت حکومت شاه نکرد. من با دیدن مناظره دیروز بسیار نگران این شدم که چه کسانی این برنامه را ریختند که بیشترین آسیب را به ریشه حکومت بزنند.
افسوس یک اصلاح طلب بعد از دیدن اولین مناظره /مناظره دلچسب نبود چون کاندیداها دلچسب نبودند
چه کسی احتمال می داد زاکانی بخواهد کاندید شود؟

* محمدعلی ابطحی

مهندسی صداوسیما خیلی ضعیف‌کشی است، ضعیف‌ترین عنصری که مهندسی می‌کند صداوسیماست. صداوسیما تنها کاری که می‌تواند انجام بدهد این است که خیلی مراقب زاویه دوربین باشد و باقی این موضوع دیگر دست صدواسیما نیست.

چه کسی احتمال می‌داد که آقای زاکانی می‌خواهد کاندید بشود که از قبل برنامه‌ریزی صورت بگیرد. این مهندسی بیرون از صداوسیما صورت گرفته است. هیچ کسی که می‌تواند نیروی مشارکت کننده اضافه کند تایید نشده است. من دیشب که مناظرات را دیدم خیلی افسوس خوردم.

این فضا، فضای مهندسی‌های قبل از صداوسیماست. مهندسی مناظرات را کشیدن به سمت صداوسیما یک نوع ظلم است، حالا یک جایی هم دهانشان نمی‌چرخد که به آقای رئیسی بگویند، جناب آقای رئیسی. مشکل سطح نازل خود کاندیداها و سطح مهندسی خود بیرون است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.