تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 - 1:35
کد خبر : 147956

معمای به رسمیت شناختن فلسطین

معمای به رسمیت شناختن فلسطین

آرمان شرق-گروه بین الملل:اگر بر اساس قطعنامه شورای امنیت، فلسطین به رسمیت شناخته شود، مسأله بسیار اهمیت دارد. مسأله مهم این است که غربی‌ها این بار تصمیم گرفتند مسأله‌ای را به اسراییل تحمیل کنند. همچنین بخش نظامی گروه‌های فلسطینی و از جمله حماس را فلج کنند. از سوی دیگر به دنبال این هستند که جبهه مقاومت دیگر بهانه‌ای برای ماندن نداشته باشد.

معمای به رسمیت شناختن فلسطین

 

عبدالرضا فرجی راد

آرمان امروز : وزیر خارجه انگلیس در اظهاراتی گفته که ممکن است پس از آتش بس در غزه، بدون صبر برای توافق نهایی صلح، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسیم. فعلا امریکا و بریتانیا در حال آماده شدن برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین هستند. اگر این اتفاق بیفتد کشور‌های اتحادیه اروپایی هم تبعیت می‌کنند. ممکن است روسیه، چین و کشور‌های عربی هم پس از آن اقدام کنند.اگر بر اساس قطعنامه شورای امنیت، فلسطین به رسمیت شناخته شود، مسأله بسیار اهمیت دارد. مسأله مهم این است که غربی‌ها این بار تصمیم گرفتند مسأله‌ای را به اسراییل تحمیل کنند. همچنین بخش نظامی گروه‌های فلسطینی و از جمله حماس را فلج کنند. از سوی دیگر به دنبال این هستند که جبهه مقاومت دیگر بهانه‌ای برای ماندن نداشته باشد. همچنین تلاش دارند تا قبل از انتخابات امریکا کار را به جایی برسانند تا دموکرات‌ها در مقابل ترامپ امتیازی به دست آورند. اروپا از آمدن ترامپ وحشت کرده است به ویژه با توجه به جنگ اوکراین و تمایل ترامپ به روسیه. با این وجود ممکن است روس‌ها تا انتخابات دولت فلسطینی را به رسمیت نشناسند.

باید توجه داشت که اتفاقاتی پشت صحنه در حال رخ دادن است که علنی نمی‌شود. آمریکا، انگلیس، کرانه غربی، اتحادیه اروپایی و کشور‌های عربی در این عرصه کاملاً هماهنگ هستند. مشکل اروپا عدم اعتماد به نفس است که این مسأله باعث شده از جنگ جهانی دوم به بعد امنیت خود را وابسته به آمریکا ببیند. حداقل جنگ اوکراین نشان داد که آن تصور هیولایی از روسیه و سرازیر شدن تانک‌های روسی به سمت مرکز اروپا یک تصور باطل است و روسیه خیلی ناتوان‌تر از این است که بتواند بر بخشی از اروپا سلطه پیدا کند. هجوم نیرو‌ها و تانک‌های روسی به سمت کیف در هفته اول جنگ و عدم موفقیت و عقب نشینی ثابت کرد که روسیه هنوز از یک سیستمی ضعیف‌تر از سیستم غرب بهره می‌گیرد و در طول دو سال جنگ در اوکراین از نظر نظامی پیشرفت در حد نام خود نداشته است. اگر اروپاییان بتوانند همراه با بریتانیا ارتش اروپایی را شکل دهند قطعاً از نظر نفرات، زرهی و هوایی دست برتر را خواهند داشت. از نقطه نظر سلاح هسته‌ای بازدارنده نیز دو کشور بریتانیا و فرانسه این بازدارندگی را در مقابل روسیه ایجاد می‌کنند. عدم اتحاد نظامی با امریکا و کاهش فشار هم می‌تواند به اعتماد‌سازی و همکاری‌های بیشتر اقتصادی بین روسیه و اروپا منجر شود که اروپا را کمتر امنیتی می‌کند. حضور مجدد ترامپ در قدرت اتفاقاً یک فرصتی است برای اروپا که خود را بازیابد و بر روی پا‌های خود بایستد و حتی در رابطه با موضوعاتی مثل فلسطین مستقل عمل کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.