وی ادامه داد: قرار شد زمین‌‌‌های مازاد دانشگاه‌‌‌ها برای هیات علمی و کارکنان همان دانشگاه و اگر مازاد بود برای سایر مردم مورد استفاده قرار گیرد. یکی دو ماه آینده  از زمین‌‌‌های چند دانشگاه بزرگ کشور برای ساخت مسکن استفاده شود. زمین‌‌‌های مازاد آموزش و پرورش هم برای ساخت مسکن استفاده خواهد شد. در ۱۵ واحد دانشگاه آزاد هم عملیات ساخت مسکن آغاز شده است. توافق شده واحدهای صنعتی برای پرسنل و کارگران خود احداث مسکن را انجام دهند. تا امروز برای ساخت ۱۰۰‌هزار واحد مسکونی با صنایع توافق شده است.

بذرپاش گفت: مسکن یکی از رهاشده‌‌‌ترین بازارهایی بود که ما هم می‌توانستیم بگوییم این بازار به وزارت راه و شهرسازی ربطی ندارد اما در همین مدت، آمارها گواه این است که کارهای مختلفی انجام شده است. قانونی برای کنترل و ساماندهی بازار اجاره نداشتیم. با همکاری مجلس، قانون ساماندهی اجاره و مسکن در این زمینه وضع شد و در مرحله تصویب در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این قانون این است که به شورای مسکن استان‌‌‌ها اجازه می‌دهد تا سقف اجاره را تعیین کند. قانون مالیات بر خانه‌‌‌های خالی پیش از این تصویب شده اما اراده‌‌‌ای برای اجرای آن وجود نداشته است. اما اقدامات اجرایی این قانون آغاز شده است.  وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: وقتی می‌توانیم بر بازار مسکن کنترل داشته باشیم که تولید مسکن و عرضه زمین رونق بیشتری بگیرد.

۱۲۰‌هزار مسکن مهر ناتمام

آمارهای ارائه شده از سوی وزیر همچنین از وجود ۱۲۰‌هزار واحد مسکن مهر ناتمام در کشور حکایت دارد. وی افزود: ۲۴۰‌هزار مسکن مهر با پیشرفت‌‌‌های مختلفی در ابتدای دولت وجود داشت که اکنون ۱۰۰‌هزار واحد به مردم واگذار شده است. وی همچنین گفت: ۴‌هزار مسکن مهر باقی مانده از ۱۲ سال پیش تقدیم مردم خواهد شد. ۷ مدرسه هم به بهره‌‌‌برداری می‌‌‌رسد. ۱۰‌هزار مسکن مهر هم در پردیس به اتمام رسیده و در حال واگذاری به مردم است. ۱۶۰۰ مسکن در مهستان هم در حال اتمام است. وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۵۲۰‌هزار واحد نهضت ملی در سراسر کشور در حال ساخت داریم. از هفته آینده در ۳۱ استان کشور واگذاری مرحله دوم طرح جمعیت جوانی را شاهد خواهیم بود و به حدود ۲۰‌هزار نفر زمین اختصاص می‌یابد. سعی می‌کنیم به همه مشمولان طرح جوانی جمعیت تا پایان سال زمین اختصاص دهیم.

مهرداد بذرپاش همچنین اظهار کرد: متروی پرند در دو هفته آینده با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌‌‌برداری می‌‌‌رسد. تست گرم آن در چند روز آینده انجام می‌شود. وزیر راه‌‌‌ و شهرسازی با بیان اینکه «مشاورین املاک ساماندهی شده‌‌‌اند»، گفت: در سه ماه گذشته ۷۰‌هزار بازرسی از این املاک انجام شده است و حدود ۵‌هزار بنگاه مشاور املاک که قانون را رعایت نکرده بودند، پلمب شد.