تاریخ انتشار : سه شنبه 10 بهمن 1402 - 9:54
کد خبر : 147775

مالیات بر همه چیز؟!

مالیات بر همه چیز؟!

آرمان شرق-گروه اقتصاد: بیش از ۲۰ مالیات و هزینه جدید به سبد زندگی مردم تحمیل شده است. مالیات بر ملک، اجاره، خودرو، کارتخوان، قبوض، انتقال پول، افزایش عوارض و هزینه‌های مختلف خدمات دولتی و البته فیلتر شکن. این بی رحمی در تاریخ این ملت و در میان اغلب کشور‌های دنیا بی سابقه است.»

مالیات بر همه چیز؟!

 

آرمان امروز : واقع در سال‌های اخیر هر سال شهروندان ایرانی در حال پرداخت مالیات‌های بیشتری بودند، بدون اینکه خودشان حتی در جریان باشند. کما اینکه در تیرماه سال جاری بود که حشمت الله فلاحت پیشه نماینده پیشین مجلس در توئیتی نوشت: «این دولت و مجلس، بیش از ۲۰ مالیات و هزینه جدید به سبد زندگی مردم تحمیل کرده است. مالیات بر ملک، اجاره، خودرو، کارتخوان، قبوض، انتقال پول، افزایش عوارض و هزینه‌های مختلف خدمات دولتی و البته فیلتر شکن. این بی رحمی در تاریخ این ملت و در میان اغلب کشور‌های دنیا بی سابقه است.» این در حالی است که لایحه بودجه ۱۴۰۳ با رقم ۲۴۶۲ همت در ۱۴ آذر ماه به مجلس شورای اسلامی داده شد. بر اساس این لایحه، درآمد‌های نفتی با ۵۸۲ همت نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۲، ۳.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. از طرف دیگر درآمد‌های مالیاتی که بخش عمده‌ای از درآمد‌های پایدار را نشان می‌دهد با رشد ۴۹.۸ درصدی همراه بوده است.

در همین حال، اما رشد حدود ۵۰ درصدی درآمد‌های مالیاتی در حالی در بودجه ۱۴۰۳ رقم می‌خورد که به گزارش اقتصاد ۲۴، حشمت الله فلاحت پیشه در همان زمان و در گفتگو با جماران گفته بود که: «در طول دو سال گذشته، مالیات‌ها ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. در سال اول دولت آقای رئیسی این افزایش درآمد‌های مالیاتی، ۶۰ درصد و در سال دوم، ۴۰ درصد بوده است. مالیاتی که پرداخت آن عمدتا بر دوش طبقه مولد جامعه است، طبقه‌ای که نیازمند سیاست‌های حمایتی است، اما تحت فشار مالیات له شد. جمعیت کثیری هستند که جزء طبقات مولد نیستند و عمدتا نیز تحت پوشش‌های حمایتی قرار می‌گیرند. طبقه کوچکی هم در بالادست هستند که عمدتا در نظام‌هایی که رانت وجود دارد، همیشه صاحب رانت هستند.» اساسا اعداد و ارقام بودجه ۱۴۰۳ آنچنان موجی از انتقادات را نه‌تنها در میان اقتصاددانان، بلکه مردم عادی ایجاد کرد که دیگر مساله مالیات به یکی از موارد پرتکرار بحث میان شهروندان و کاربران در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است و از افزایش حقوق ۱۸ درصدی کارمندان که فاصله ۲۷.۵ درصدی با تورم دارد، تا رشد حدود ۵۰ درصدی مالیات‌ها این روز‌ها به بحث گذاشته می‌شود. نکته، اما این جاست که به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در بند چهارم سیاست‌های کلی برنامه پنج ساله هفتم توسعه، به لزوم تبدیل مالیات به منبع اصلی تأمین مالی بودجه جاری دولت اشاره شده است.

این بدان معناست که دورخیز نه رفع تحریم‌ها و گفتگو با جهان و نه تنش زدایی از روابط خارجی و تکیه به فروش نفت بلکه به طور کامل کامل در پی دست یافتن به بودجه از طریق دریافت مالیات از شهروندان است.

به گزارش گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، درآمد‌های مالیاتی (بدون گمرک) ۱۱۲۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲، معادل ۴۹.۸ درصد رشد داشته است. سهم عمده درآمد‌های مالیاتی به مالیات بر کالا و خدمات (۴۲ درصد از کل درآمد‌های مالیاتی) و مالیات بر اشخاص حقوقی (۴۰ درصد از کل درآمد‌های مالیاتی) اختصاص دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.