تاریخ انتشار : جمعه 31 اردیبهشت 1400 - 0:36
کد خبر : 69043

فوری/ اسرائیل آتش‌بس یک‌جانبه با غزه را پذیرفت/ استقبال فلسطین

فوری/ اسرائیل آتش‌بس یک‌جانبه با غزه را پذیرفت/ استقبال فلسطین

ارمان شرق- به گزارش اسپوتنیک، اعلام یک طرفه آتش بس از سوی اسرائیل نشانه خوبی است، اما کافی نیست. این را ریاض مالکی، وزیر خارجه فلسطین روز پنجشنبه در مقر سازمان ملل به خبرنگاران گفت.

کابینه امنیتی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو شامگاه پنجشنبه پس از یازده روز جنگ، آتش‌بس یک‌‌جانبه با حماس را پذیرفت.
واکنش فلسطین به اعلام آتش بس یکجانبه اسرائیل

وزیر خارجه فلسطین اعلام آتش بس از سوی اسرائیل را نشانه‌ای خوب اما ناکافی ارزیابی کرد.

به گزارش اسپوتنیک، اعلام یک طرفه آتش بس از سوی اسرائیل نشانه خوبی است، اما کافی نیست. این را ریاض مالکی، وزیر خارجه فلسطین روز پنجشنبه در مقر سازمان ملل به خبرنگاران گفت.

وی گفت: ” شاید آنها یک طرفه آتش بس اعلام کنند. … خوب است که کشتارها و تجاوزات متوقف شود.”

پیش از این کابینه اسرائیل در نشست ویژه درباره موضوع غزه، آتش بس یکجانبه اعلام کرد. بر اساس اعلام کابینه وزیران، اسرائیل ساعت ۰۲.۰۰ جمعه به وقت محلی آتش‌ بس را اجرایی می‌کند.

مقام حماس: می‌توانیم حمله به اسرائیل را ماه‌ها ادامه دهیم/کمبود موشک نداریم

یک مقام جنبش مقاومت فلسطین، حماس ضمن اعلام اینکه احتمالاً تا ۲۴ ساعت آینده آتش‌بس برقرار می‌شود گفت که حماس کمبود موشک ندارد.
مقام حماس: می‌توانیم حمله به اسرائیل را ماه‌ها ادامه دهیم/کمبود موشک نداریم

به گزارش فارس، یک مقام ارشد جنبش مقاومت فلسطین، حماس در مصاحبه‌ای گفته انتظار دارد ظرف یک روز آینده بین شاخه این جنبش در غزه و اسرائیل آتش‌بس حاصل شود اما هشدار دا که حماس «کمبود موشک ندارد.»

«اسامه حمدان» در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت «محمّد ضیف»، از فرماندهان بلندپایه حماس که رژیم صهیونیستی به دنبال ترور او است زنده است و فرماندهی عملیات‌های نظامی غزه را بر عهده دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته رژیم صهیونیستی چندین بار قصد ترور این فرمانده حماس را داشته اما در انجام آن ناکام مانده است. رسانه‌های صهیونیستی گفته‌اند در جریان درگیری‌های اخیر میان حماس و رژیم صهیونیستی دو بار برای ترور او تلاش شده که ناکام مانده است.

حمدان در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفته جنبش حماس در صورتی که بخواهد می‌تواند تا چند ماه دیگر حمله به مواضع رژیم صهیونیستی را ادامه دهد.

او گفت: «می‌توانم به شما اطمینان بدهم بر اساس آنچه در نخستین روزها دیدیم حمله به تل‌آویو و برخی مناطق بیت‌المقدس می‌تواند نه برای چند روز بلکه تا چند ماه ادامه پیدا کند.»

حمدان گفت مصر و قطر مذاکرات مربوط به برقراری آتش‌بس را پیش برده‌اند و پیشرفت‌هایی در این گفت‌وگوها حاصل شده است. او گفت که این مذاکرات ممکن است ظرف ۲۴ ساعت آینده به تفاهم یا توافقی در خصوص آتش‌بس منجر شود.

ساعاتی بعد از این اظهارات حمدان، شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی از موافقت خود با اعلام آتش‌بس در غزه خبر داد و گفت که این موضوع را به اطلاع مصر رسانده است.

در مقابل گروه‌های مقاومت فلسطین با بیان اینکه خبر مربوط به آتش‌بس رژیم صهیونیستی فعلا در سطح شایعه است، تاکید کردند که هر گونه آتش‌بس رژیم صهیونیستی اعلام شکست و فرار از میدان در برابر حماسه پیروزی مقاومت است.

«خالد مشعل» رئیس‌ دفتر سیاسی حماس در خارج از فلسطین روز جمعه هفته گذشته طی گفت‌وگو با شبکه «تی آر تی» ترکیه تأکید کرده بود که حماس در صورتی با آتش‌بس موافقت می‌کند که رژیم صهیونیستی با شروط آن موافقت کند.

طبق این گزارش، شروط حماس شامل توقف حملات نظامی فعلی رژیم صهیونیستی در غزه و صدور مجوز برای عبادت آزادانه مسلمانان در مسجدالاقصی در قدس اشغالی می‌شود.

درگیری میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه و پس از پایان ضرب‌الاجل مقاومت به تل‌آویو مبنی بر لزوم پایان تجاوزات این رژیم در قدس و مسجدالاقصی آغاز شد. در این مدت، ارتش رژیم صهیونیستی به‌طور مکرر نواحی مسکونی در غزه را هدف بمباران‌های کور قرار داده است.

گروه‌های مقاومت در مقابل مواضع رژیم صهیونیستی را هدف حملات راکتی قرار داده‌اند. سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی در دفع شمار زیادی از این راکت‌ها ناموفق عمل کرده است.

صدها هزار اسرائیلی در شهرک‌هایی یهودی‌نشین که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ ۱۹۶۷ و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است سکونت دارند.

سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند زیرا این رژیم در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت و ساز از سوی اشغال‌گر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانه باختری و نوار غزه هستند که پایتخت آن بیت‌المقدس باشد. آن‌ها همچنین خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال شده در سال ۱۹۶۷ هستند، اما اسرائیل از بازگشت به مرزهای پیش از جنگ شش روزه امتناع می‌کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.