تاریخ انتشار : جمعه 15 مرداد 1400 - 14:07
کد خبر : 75197

بازار ارز گوش به زنگ سیاست‌های اقتصادی دولت جدید/سکه و طلا در آستانه ماه محرم ارزان می شود؟

بازار ارز گوش به زنگ سیاست‌های اقتصادی دولت جدید/سکه و طلا در آستانه ماه محرم ارزان می شود؟

ارمان شرق- برخی کارشناسان اقتصادی از تاثیر قوی اولین مواضع رئیس جدید دولت، خصوصا در بحث مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، در مسیر حرکتی بازار طی روزهای آتی و احتمال کاهش تدریجی قیمت انواع ارز سخن می‌گویند. همچنین عامل موثر دیگری که به اعتقاد کارشناسان می تواند بازار هفته آینده را تحت تاثیر خود قرار دهد، معرفی اعضای کابینه به مجلس شورای اسلامی است که ترکیب تیم اقتصادی دولت آینده را مشخص می‌سازد.

روند معاملات بازار ارز در هفته‌ای که گذشت نشان داد فعالان این بازار در معاملات خود، راه احتیاط را در پیش گرفته و منتظر تعیین سیاست‌های جدید اقتصادی هستند.
بازار ارز گوش به زنگ سیاست‌های اقتصادی دولت جدید

در هفته‌ای که بسیاری از تحلیلگران بازار ارز انتظار ورود دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی را داشتند، اما روند معاملات این بازار برخلاف انتظار پیش رفت و قیمت ارز در محدوده روزهای پایانی هفته گذشته متوقف ماند.

بازار ارز از ابتدای مردادماه روندی صعودی به خود گرفته و در هفته پیشین، این روند با انتشار اخبار منفی درباره مذاکرات برجام، تشدید نیز شد تا جایی که دلار به مرز ۲۶ هزار تومان رسید. به همین دلیل بسیاری از تحلیلگران با توجه به آن که در روند مذاکرات برجام تغییری ایجاد نشده است، انتظار داشتند بازار روند صعودی خود را ادامه دهد، پیش‌بینی که روز شنبه هم محقق شد، اما در ادامه راه متوقف ماند.

بازار ارز در انتظار اعلام سیاست‌های جدید اقتصادی

به گفته فعالان بازار ارز، این بازار در هفته‌ای که گذشت در میانه دو طیف متناقض اخبار و اتفاقات، روندی سردرگم داشت به همین دلیل دچار نوسانات شدیدی بود. از سویی اخباری درباره کاهش احتمال توافق برجام و همچنین تحرکات مشکوکی مانند ادعای حمله به کشتی‌های رژیم صهیونیستی، سویه‌های افزایشی بازار را تقویت می کرد و در سمتی دیگر مسائلی همچون عرضه بازارساز، کاهش نرخ حواله درهم، طرح مسئله تعطیلی دوهفته‌ای کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین اقدام به سودگیری معامله‌گرانی که در کانال ۲۴ هزار تومان دلار خریده بودند، از جمله عواملی بودند که سویه‌های کاهشی را در معاملات این هفته تقویت کردند.

روند تحولات بازار ارز در این هفته اما نشان داد که در میانه تمامی این تحولات مهم، فعالان بازار ارز ترجیح داده‌اند، تا زمان انجام مراسم تحلیف آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جایگاه ریاست جمهوری، از انجام واکنش هیجانی در بازار خودداری کنند و منتظر اعلام سیاست های جدید باشند. در همین راستا برخی کارشناسان اقتصادی از تاثیر قوی اولین مواضع رئیس جدید دولت، خصوصا در بحث مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، در مسیر حرکتی بازار طی روزهای آتی و احتمال کاهش تدریجی قیمت انواع ارز سخن می‌گویند. همچنین عامل موثر دیگری که به اعتقاد کارشناسان می تواند بازار هفته آینده را تحت تاثیر خود قرار دهد، معرفی اعضای کابینه به مجلس شورای اسلامی است که ترکیب تیم اقتصادی دولت آینده را مشخص می‌سازد.

سکه و طلا در آستانه ماه محرم ارزان می شود؟
نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: پیش‌بینی می‌کنم هفته آینده قیمت سکه و طلا تغییرات و نوسانات چندانی نخواهد داشت.

وی افزود: به این صورت که قیمت اونس جهانی جگدر ابتدای هفته ۱۸۱۴ دلار بود و روز پنجشنبه به ۱۸۱۲ دلار رسید بنابراین میانگین دو دلار کاهش قیمت داشتیم.

نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار داشت: مجموع قیمت طلا و سکه در هفته اخیر سیر نزولی داشت و این امر به دو دلیل بود یکی اینکه قیمت ارز کاهش یافت و بهای دلار در معاملات دلار ۲۵۰ تومان ارزان شد و عامل دوم نیز کاهش تقاضا و داد و ستدها به دلیل نزدیک شدن ایام محرم بود.

وی ادامه داد: سکه طرح قدیم با ۱۵۰ هزار تومان کاهش بهای هفتگی در آخرین معاملات روز پنجشنبه به ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید با کاهش ۲۲۰ هزار تومانی به قیمت ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، نیم سکه با کاهش ۲۰ هزار تومانی به ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و ربع سکه با ۱۰۰ هزار تومان کاهش هفتگی به ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید.

پیش‌بینی تازه درباره بازار طلا در آستانه محرم

به گفته کشتی آرای سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۱۰۰ هزار تومان کاهش به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان هر مثقال طلا نیز با ۱۱۰ هزار تومان کاهش هفتگی روز پنجشنبه در آخرین معاملات هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۷۶۶ هزارتومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۲۴ هزارتومان کاهش هفتگی در آخرین معاملات روز پنجشنبه یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان داد و ستد شد.

وی با بیان اینکه کاهش تقاضا برای طلا موجب کاهش قیمت این فلز زرد نمی‌شود، گفت: کاهش تقاضا موجب کم شدن حباب سکه می‌شود؛ بنابراین قیمت اصل طلا در ایام نزدیک‌ به ماه محرم که تقاضا کاهش می‌یابد کم نمی‌شود و تنها روی قیمت سکه و کاهش حباب موثر است زیرا قیمت جهانی طلا و قیمت ارز است که بر کاهش طلا و سکه تاثیر دارد.

کشتی آرای تصریح کرد: پیش بینی می‌کنم قیمت جهانی طلا در هفته آینده با توجه به اینکه در ماه آگوست هستیم و بسیاری از شرکت‌ها در تعطیلات تابستانی هستند، تغییر زیادی نخواهد داشت و تغییرات احتمالی قیمت طلا در هفته پیش رو مربوط به نرخ ارز خواهد بود.

به گفته نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، حباب سکه در محدوده ۴۷۰ هزار تومان است.

وی تاکید کرد: تقاضا برای مصنوعات طلا نیز از چند روز قبل کاهش یافته است و تقاضایی برای طلای آب شده وجود ندارد و بازار روال عادی خود را دارد./ ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.