لیگ را تعطیل کنید!
دنیای اقتصاد : مسابقات لیگ برتر همچنان ادامه دارد. هفته دهم این بازی‌ها پنج‌شنبه و جمعه برگزار شد. دیدارهای هفته یازدهم هم پنج‌شنبه و جمعه پیش‌رو برگزار خواهد شد تا بعد از آن لیگ برتر تعطیل شود و امکانات فوتبال کشور برای حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۲ در اختیار تیم ملی قرار بگیرد. با این حال، هستند کسانی که حتی قبل از این تاریخ خواهان تعطیلی مسابقات باشگاهی شده‌اند.

پیش از این در موارد متعددی از بازیکنان و مربیان شنیده‌ایم که این روزها حال مردم خوب نیست. آنها به همین دلیل کمتر تن به مصاحبه می‌دهند و نیز در بسیاری از موارد، بازیکنانی که این چند هفته موفق به گلزنی شده‌اند، شادی گل انجام نداده‌اند. آنچه این فضا را کامل می‌کند، برگزاری بی‌پایان مسابقات در ورزشگاه‌های خالی است. شورای تامین در استان‌های مختلف همچنان رای به برگزاری بازی‌ها در استادیوم‌های بدون تماشاگر می‌دهد. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که در هفته‌های نخست لیگ در اثر فشار فیفا شاهد راهیابی تماشاگر بانو به ورزشگاه‌ها بودیم، اما حالا آقایان نیز راهی به سکوها ندارند. برگزاری مسابقات در چنین شرایطی نه‌تنها منجر به زیان مالی باشگاه‌ها می‌شود، بلکه حس و حال چندانی هم برای بازیکنان باقی نمی‌گذارد.

یکی از آخرین نفراتی که به صراحت به این شیوه از انجام مسابقات اعتراض کرده، جواد نکونام سرمربی فولاد است. فولاد این هفته با نتیجه ۲بریک برابر نساجی شکست خورد. شاید اگر نکونام این حرف‌ها را بعد از بازی می‌زد، حمل بر بهانه‌جویی و توجیه شکست می‌شد، اما اظهارات خبرساز او در نشست مطبوعاتی قبل از بازی مطرح شده تا این شائبه از بین برود. نکو در بخشی از سخنانش گفته: «صحبت من این است، زمانی که بدون هوادار بازی می‌کنیم، بازیکنان‌مان که گل می‌زنند، خوشحال نیستند و خوشحالی نمی‌کنند. وقتی که تمام استادیوم‌ها تعطیل است، به نظر من لیگ را تعطیل و مسابقات را به بعد از جام‌جهانی موکول کنیم. این وقت را در اختیار تیم ملی و سرمربی‌اش، جهت آماده‌سازی بهتر برای حضور در جام‌جهانی قرار دهیم. اجازه دهیم لیگ را بعد از جام‌جهانی و با حضور تماشاگران برگزار کنیم. اکنون هیچ‌کس لذتی از فوتبال نمی‌برد. نه شادی هست و نه طرفداری حضور دارد. امیدوارم این اتفاق زودتر برای فوتبال کشورمان رخ دهد.»

هرچند بعید به نظر می‌رسد این اتفاق رخ بدهد و بازی‌های هفته یازدهم نیز تحت هر شرایطی برگزار خواهد شد، اما به‌طور کلی فضای این روزهای حاکم بر فوتبال ایران، فضای زنده و شادابی نبود. در این مدت، بازی‌های بزرگ زیادی از دست رفت و آن شکوه و عظمتی که مورد انتظار بود را به دست نیاورد؛ از جمله مصاف پرسپولیس با تراکتور یا بازی همین هفته سپاهان و تراکتور که اگرچه به برتری ۴بر۲ تیم اصفهانی انجامید، اما بدون حضور تماشاگران حس و حال چندانی نداشت. شاید به همین دلیل هم بود که در نهایت همه با تعویق دربی تهران و عقب افتادن دیدار پرسپولیس و استقلال تا بعد از جام‌جهانی کنار آمدند.