تاریخ انتشار : جمعه 27 مرداد 1402 - 12:21
کد خبر : 137132

فاجعه آموزشی؛ سهم مدارس دولتی از رتبه‌های برتر کنکور فقط ۸ درصد

فاجعه آموزشی؛ سهم مدارس دولتی از رتبه‌های برتر کنکور فقط ۸ درصد

آرمان شرق-گروه جامعه:در بررسی برترین‌های کنکور امسال آنچه بیش از همه به چشم می‌آید، این است که باز هم بخش اعظمی فارغ از پایتخت‌نشین بودن‌شان، در زمره دانش‌آموزان مدارس سمپاد تعریف می‌شوند. یعنی هرچند بنا بود مدل جدید کنکور شرایط را برای دانش‌آموزانی که در مدارس دولتی درس می‌خوانند، تسهیل کند اما هنوز برای رسیدن به صندلی‌های دلخواه کنکور باید جزء دانش‌آموزان مدارس خاص بود.

فاجعه آموزشی؛ سهم مدارس دولتی از رتبه‌های برتر کنکور فقط ۸ درصد

فاجعه آموزشی در کشور؛سهم مدارس دولتی از رتبه‌های برتر کنکور فقط ۸ درصد/  یک‌سوم رتبه‌های برتر کنکور تهرانی هستند/۶۰ درصد رتبه‌برترها همچنان سمپادی‌اند

روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت: روز گذشته برترین‌های کنکور ۱۴۰۲ معرفی شدند. کنکوری که حواشی مختلفی داشت و نخستین بار دو مرتبه برگزار شد و حالا فقط یک مرحله دیگر تا بسته شدن کامل پرونده‌اش مانده است؛ البته این مرحله آن‌گونه که رئیس سازمان سنجش دیروز اعلام کرده قرار است پس از آغاز سال تحصیلی و در نیمه مهرماه تکمیل شود. با این حساب نودانشجویان در بهترین حالت اواخر مهرماه طعم حضور در کلاس‌های دانشگاه را خواهند چشید. در بررسی برترین‌های کنکور امسال آنچه بیش از همه به چشم می‌آید، این است که باز هم بخش اعظمی فارغ از پایتخت‌نشین بودن‌شان، در زمره دانش‌آموزان مدارس سمپاد تعریف می‌شوند. یعنی هرچند بنا بود مدل جدید کنکور شرایط را برای دانش‌آموزانی که در مدارس دولتی درس می‌خوانند، تسهیل کند اما هنوز برای رسیدن به صندلی‌های دلخواه کنکور باید جزء دانش‌آموزان مدارس خاص بود.

یک‌سوم رتبه‌های برتر کنکور تهرانی هستند
یکی از موضوعاتی که هر ساله در بحث برترین‌های کنکور مطرح می‌شود، این است که داوطلبان دور از پایتخت عمدتا شانس چندانی برای رسیدن به این رتبه‌ها ندارند؛ اتفاقی که در کنکور امسال هم صدق می‌کند. به‌طوری که از بین ۴۰ نفر برتر، ۱۳ نفرشان از تهران بودند؛ یعنی عملا ۳۲.۵ درصد برترین‌های امسال را تهرانی‌ها تشکیل داده‌اند. جایگاه دوم هم به اصفهانی‌ها می‌رسد که چهار نفر یا به عبارت دیگر ۱۰ درصد از برترین‌ها از این خطه کشور بودند. ۷.۵ درصد از برترین‌ها هم یزدی بودند. جالب اینجاست که در گروه علوم و ریاضی ۶ نفر از ۱۰ داوطلب برتر تهرانی بوده‌اند؛ یعنی عملا ۶۰ درصد آنها را داوطلبان مقیم پایتخت تشکیل داده‌اند. درحالی‌که این میزان در علوم تجربی ۱۰ و در علوم انسانی ۳۰ درصد بوده است. جالب اینجاست که تهرانی‌ها در کنکور سال گذشته، سهم بیشتری داشته‌اند و ۱۴ نفر یا به عبارت بهتر ۳۸ درصد از آنها تهرانی بوده‌اند اما در کنکور امسال سهم پایتخت‌نشین‌ها نزدیک به شش درصد ریزش داشته است.

۷۰ درصد برترین‌ها پسر هستند
با نگاهی به جنسیت ۴۰ نفر برتر کنکور امسال هم باید عنوان کرد که بخش قابل‌توجه آنها را پسران تشکیل داده‌اند؛ چراکه ۲۸ نفر از آنها داوطلبان پسر بوده‌اند و این نشان می‌دهد ۷۰ درصد از رتبه‌های برتر در اختیار آنها بوده و ۱۲ داوطلب دختر یا به زبان آماری ۳۰ درصد از آنها را دختران تشکیل داده‌اند. البته رشته هنر از بین پنج داوطلب برتر، سه نفرشان دختر بوده‌اند که معنایش آن است ۶۰ درصد برترین‌های این گروه آزمایشی در اختیار دختران بوده است. جالب اینجاست که ترکیب جنسیتی داوطلبان شرکت‌کننده در کنکور ۱۴۰۱ هم همین بوده و دست برتر باز هم در اختیار پسران بوده و تنها ۱۲ نفر داوطلب دختر در میان آنها به چشم می‌خورد.

۳ نفر از ۴۰ نفر برتر در مدارس دولتی درس خوانده‌اند
شاید اصلی‌ترین بخش تفکیک آماری را باید به نوع مدارسی دانست که ۴۰ نفر برتر کنکور ۱۴۰۲ در آن تحصیل کرده‌اند. ابتدا بد نیست سهم دولتی‌ها را مدنظر قرار دهیم. در میان ۴۰ نفر برتر تنها سه نفر در گروه‌های آزمایشی مختلف بودند که در زمره دولتی‌ها قرار گرفته‌اند که نشان می‌دهد سهم دولتی‌ها فقط هشت درصد بوده است؛ هرچند که سال گذشته این میزان تنها ۲.۵ درصد بود، یعنی در کنکور ۱۴۰۱ فقط یک نفر از این مدارس توانسته بود خود را به میان برترین ‌های کنکور آن سال برساند و امسال این میزان رشد ۵.۵ درصدی داشته؛ اما واقعیت این است که سه داوطلب از مدرسه دولتی و دو داوطلب از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان بوده‌اند؛ مدرسه‌ای که شرایط تحصیل در آن هم نسبت به مدارس دولتی خاص است. همین مساله نشان می‌دهد هنوز راه زیادی برای باز شدن مسیر درست حضور دولتی‌ها در میان نفرات برتر وجود دارد.

۶۰ درصد رتبه‌برترها همچنان سمپادی‌اند
از طرف دیگر واقعیت این است که همچنان تعداد قابل توجهی رتبه‌های برتر در اختیار استعدادهای درخشان و بعد از آن غیرانتفاعی‌ها است؛ به‌طوری که از میان تمام نفرات برتر کنکور امسال ۲۴ نفرشان از مدارس سمپاد یا همان استعدادهای درخشان بوده‌اند؛ یعنی عملا ۶۰ درصد آنها را دانش‌آموزان خاص تشکیل داده‌اند. البته آمار سمپادی‌ها در کنکور ۱۴۰۱ به ۷۲ درصد می‌رسد؛ هرچند که این میزان در سال ۹۹ هم ۶۷ درصد بود و عملا امسال این میزان کاهش یافته، اما واقعیت این است که کاهش تعداد مدارس سمپاد به معنی رشد مدارس دولتی نیست، بلکه این تفاوت از سوی دانش‌آموزان مدارس نیمه دولتی و غیرانتفاعی پر شده است. موضوعی زمانی جالب می‌شود که بدانیم ۱۰ نفر برتر در گروه علوم تجربی همگی از مدارس سمپاد بوده‌اند؛ یعنی عملا هیچ شانسی برای قرارگیری در میان ۱۰ نفر این گروه تجربی از میان داوطلبانی که در مدارسی غیر از سمپاد درس خوانده‌اند، وجود نداشت. موضوع دیگر اینکه هدف تغییر شیوه کنکور این بود که سهم دولتی‌ها در رسیدن به رتبه‌های بالای کنکور، افزایش پیدا کند.

سهم دانش‌آموزان نمونه‌دولتی رشد کرد
شش نفر از داوطلبان برتر کنکور امسال هم در مدارس نمونه‌دولتی تحصیل کرده‌اند که از میان آنها دو مدرسه هم مدارسی هستند که به صورت هیات امنایی اداره می‌شوند؛ یعنی عملا ۱۵ درصد آنها در مدارس نمونه دولتی تحصیل کرده‌اند. سهم نمونه‌دولتی‌ها در کنکور سال گذشته تنها ۲.۵ درصد بود و سال ۹۹ به ۱۰ درصد رسیده بود. طبیعتا نکته‌ای که درباره مدارس نمونه‌دولتی نمی‌توان از قلم انداخت این است که هر دانش‌آموزی امکان حضور در این مدارس را ندارد و پیش‌شرط اصلی‌اش این است که بتوان از سد آزمون ورودی آنها گذشت.

تحصیل نیمی از برترین‌های تهرانی در مدارس غیرانتفاعی
وضعیت در مدارس غیرانتفاعی هم همین است و هفت نفر از برترین‌ها از دانش‌آموزان این مدارس بوده‌اند که معنایش آن است که ۱۷.۵ درصد از ۴۰ نفر برتر در مدارس پولی تحصیل کرده‌اند. این رقم در کنکور سال گذشته به ۲۳ درصد می‌رسید که نسبت به سال ۹۹ با رشد ۵ درصدی هم همراه بوده است. به عبارت دیگر سهم مدارس غیرانتفاعی در کنکور سال ۹۹ به ۱۸ درصد می‌رسید. اما موضوع‌ زمانی جالب‌تر می‌شود که از بین این هفت نفر، شش داوطلب از تهران و تنها یک نفرشان از استان اصفهان بوده است.
عملا کل داوطلبانی که از تهران در میان برترین‌ها حضور داشته‌اند، ۱۲ داوطلب بود که نیمی از آنها هم از مدارس غیرانتفاعی بوده‌اند.
شاید انتشار آمار مربوط به مدارس سمپاد و غیرانتفاعی‌ها در طول سال‌های اخیر تکراری شده باشد، اما اهمیت این مدارس در کنکور امسال به این دلیل است که بنا بود تغییر شیوه کنکور و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور، منجر به بالا رفتن سهم مدارس دولتی شود؛ اتفاقی که در عمل رخ نداد و پراکندگی جغرافیایی هم نشان می‌دهد باز هم تهرانی‌ها در صف اول رسیدن به صندلی کلاس‌های برتر از حیث دانشگاه و رشته قرار دارند؛ موضوعی که می‌طلبد دست‌اندرکاران فکر جدی برای تغییر شیوه آن انجام دهند. هرچند برای بررسی بهتر این موضوع باید در مقیاس بزرگ‌تری آمار مدارس میزبان رتبه‌های سه رقمی را بررسی کرد و میزان تحقق سیاست‌های اخیر را سنجید.

رتبه ۴ کنکور هنر:

کنکور دومرحله‌ای ما را سردرگم کرد
مبینا طلایی‌پور، رتبه ۴ گروه آزمایشی هنر که سال آخر خود را در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان گذرانده است، در مورد انتخاب رشته خود این‌طور توضیح داد: «با مشورت‌هایی که داشتم به این نتیجه رسیدم گرافیک دانشگاه هنر تهران یا دانشگاه تهران را به‌عنوان اولویت اول انتخاب کنم.» او درباره تغییر کنکور سال ۱۴۰۲ و ارزیابی خود از آن بیان داشت: «کنکور امسال واقعا برای من عجیب‌وغریب بود به این خاطر که تغییراتی در آن اتفاق افتاد. چراکه نمی‌دانستیم دقیقا کدام درس را بخوانیم و سردرگم بودیم. برای من شخصا فرقی نداشت به این خاطر که من در کنکور دی هم متوجه نشدم، زیرا ترازی برای من نیامد تا خودم را با رقبا بسنجم. احتمالا برای بچه‌های ۱۴۰۳ این دومرحله‌ای بودن نقش مهمی را ایفا کند، البته اگر به درستی از آن استفاده کنند. اگر بتوانند تا اردیبهشت‌ماه جمع‌بندی کنند و بعد کنکور تیر را با اطلاعات قبلی بروند و تمرکز خود را روی کنکور عملی بگذارند.»

رتبه ۱۰ کنکور علوم انسانی:
کنکور امسال فهم تاریخی دانش‌آموزان را سنجید

احمد رضایی‌استخروئیه، رتبه ۱۰ گروه علوم انسانی کنکور سراسری در دبیرستان نمونه دولتی سیدکمال کرمان درس خوانده است. او درباره میزان زمان درس خواندن خود گفت: «من حداقل روزی ۱۰ ساعت درس می‌خواندم اما متغیر بود. در روزهای منتهی به کنکور تا روزی ۱۴ ساعت نیز درس می‌خواندم. کلاس متفرقه‌ای شرکت نکردم اما آزمون‌های گزینه دو را شرکت می‌کردم و برای کتاب‌های کمک‌درسی نیز هزینه کردم.» رضایی درباره دومرحله‌ای شدن کنکور امسال توضیح داد: «درخصوص استرس که تفاوتی ایجاد نمی‌کند و هر سال کنکور برای داوطلبان استرس‌زا است. بسیاری از درس‌ها مانند تاریخ و آمار بیشتر از حد انتظار سخت بودند و مفهومی‌تر شده بود. در کنکور امسال فهم تاریخی دانش‌آموزان را مدنظر گرفتند. درس‌های اقتصاد، روانشناسی و عربی ساده‌تر بودند.»

رتبه ۷ کنکور علوم انسانی:
در انتخاب حقوق تهران یا دانشگاه فرهنگیان مانده‌ام

مرضیه حسنی، رتبه ۷ گروه علوم انسانی کنکور سراسری در مدرسه فرزانگان سمپاد قزوین درس خوانده است. حسنی درمورد نحوه درس خواندن خود در سال آخر گفت: «درس خواندن من در روزهایی که مدرسه نمی‌رفتم ۱۰ الی ۱۲ ساعت بود. روزهایی که مدرسه داشتیم نیز به‌صورت میانگین ۷ ساعت درس می‌خواندم. در کلاس کنکور شرکت نمی‌کردم اما مشاور داشتم و آزمون‌های کشوری می‌دادم.»
او در ادامه از رشته مورد علاقه‌اش سخن به میان آورد و گفت: «من بین حقوق دانشگاه تهران و دانشگاه فرهنگیان مانده‌ام. برای انتخاب رشته نیز احتمالا حقوق دانشگاه تهران و فرهنگیان را نسبت به بومی‌بودن انتخاب خواهم کرد.»

رتبه ۷ کنکور علوم ریاضی و فنی‌:
اردیبهشت زمان بهتری برای برگزاری نوبت اول کنکور است

آرش قوامی، رتبه ۷ گروه ریاضی و فنی کنکور ۱۴۰۲ است. سال آخر خود را در دبیرستان غیردولتی دانش گذرانده است، قوامی درباره انتخاب رشته خود گفت: «من احتمالا برق شریف را انتخاب کنم.» او در ادامه درباره نحوه برگزاری کنکور نظر خود را این‌طور بیان کرد: «با توجه به اینکه اولین کنکور ما در دی‌ماه برگزار شد، باید بگویم که برای ما خوب نبود. به این دلیل که بسیاری از درس‌های ما هنوز تمام نشده بود. اما شنیده‌ام که امسال قرار است کنکور نوبت اول را در اردیبهشت‌ماه برگزار کنند و بسیار بهتر است؛ چراکه در این ماه بسیاری از درس‌ها به جمع‌بندی می‌رسد و ممکن است کنکور اردیبهشت را بهتر از تیر دهند، اما در دوره ما افرادی که نوبت اول کنکور دادند به‌نفع‌شان نبود.»

فاجعه آموزشی در کشور؛سهم مدارس دولتی از رتبه‌های برتر کنکور فقط ۸ درصد/  یک‌سوم رتبه‌های برتر کنکور تهرانی هستند/۶۰ درصد رتبه‌برترها همچنان سمپادی‌اند

 

فاجعه آموزشی در کشور؛سهم مدارس دولتی از رتبه‌های برتر کنکور فقط ۸ درصد/  یک‌سوم رتبه‌های برتر کنکور تهرانی هستند/۶۰ درصد رتبه‌برترها همچنان سمپادی‌اند

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.