تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 شهریور 1402 - 1:44
کد خبر : 137804

صد ساله ها

صد ساله ها

آرمان شرق-گروه جامعه:مطالعه و بررسی درباره افرادی که بالغ بر یک میلیون قرن زندگی کرده‌اند برای همگان عبرت آموز و به مثابه حافظه تاریخی یک ملت هستند.. راز طول  عمر آنها، نحوه زیست و سبک زندگی، خانواده، فرزندان، تحصیلات، مشاغل، آثار و تالیفات آنها و خدمات و اقداماتی که برای کشور و ملت خود یا جامعه بشری بر جای گذاشته‌اند همه و همه می‌شود کارگاه انتقال تجربه بالغ بر چند هزار سال که منبع و مرجع معتبر و بی‌نظیری برای امروز و فردای هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند.

صد ساله ها

علی دارابی

 

آرمان امروز : مطالعه و بررسی درباره افرادی که بالغ بر یک میلیون قرن زندگی کرده‌اند برای همگان عبرت آموز و به مثابه حافظه تاریخی یک ملت هستند.. راز طول  عمر آنها، نحوه زیست و سبک زندگی، خانواده، فرزندان، تحصیلات، مشاغل، آثار و تالیفات آنها و خدمات و اقداماتی که برای کشور و ملت خود یا جامعه بشری بر جای گذاشته‌اند همه و همه می‌شود کارگاه انتقال تجربه بالغ بر چند هزار سال که منبع و مرجع معتبر و بی‌نظیری برای امروز و فردای هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند. آمریکا بالغ بر ۵۳ هزار نفر ژاپن بالغ بر ۵۱ هزار نفر رتبه اول و دوم در دنیا را از نظر انسان‌های ۱۰۰ ساله دارد.

در کشورهای مختلف به افرادی که به سن ۱۰۰ سالگی می‌رسند هدایای مادی و معنوی به آنان اهدا می‌گردد؛ از کارت تبریک رئیس جمهور گرفته تا در کشوری مثل ایرلند به همراه نامه ای ۲۵۴۰ یورو به عنوان جایزه ۱۰۰ سالگی به آنان داده می‌شود. در ایران عزیزمان در میان برخی از عزیزان اهل تسنن این رسم پسندیده وجود دارد که افرادی که به سن ۶۳ سالگی می‌رسند در تمثیل و مشابهت سازی با سن رحلت پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) مراسمی در تجلیل از آنها برگزار می‌شود و چه نیکوست همه ما به سفارش پیامبر خاتم مبنی بر ” *تکریم و احترام بزرگان* ” در جامعه به صورت‌های مختلف عمل کنیم.

افراد بالای ۱۰۰ سال که زندگی کرده‌اند کم نیستند، ژان لوپیز کالمان فرانسوی که ۱۲۲ سال عمر کرد، جیروئمون کیمورا ژاپن ۱۱۶ سال.  در میان ایرانیان حاج حسین آقای ملک ۱۰۱ سال، ابوالحسن اقبال آذر ۱۰۷ سال، آیت الله صافی گلپایگانی ۱۰۳ سال، آیت الله مرتضی پسندیده ۱۰۰ سال، استاد محمدعلی جمالزاده ۱۰۶ سال، پروفسور فضل الله رضا ۱۰۵ سال، انور خامه‌ای ۱۰۲ سال،  ابراهیم گلستان ۱۰۰ سال، استاد منوچهر ستوده ۱۰۳ سال، احمد سمیعی گیلانی ۱۰۲ سال، ابوالحسن خان صدیقی ۱۰۱ سال، پروفسور محمد حسن گنجی ۱۰۱ سال، … این فهرست طولانی خواهد شد اگر اسامی دیگری را بخواهم اضافه کنم. رسانه‌ها در معرفی و ساخت مستند، سریال از زندگی این افراد زمانه و روزگار و تاریخ کشور را روایت می‌کنند، ناشران، مولفان، مترجمان، آموزش و پرورش دانشگاه‌ها و همه نهادهای فرهنگی، علمی – آموزشی وظیفه جدی برای معرفی این گنجینه‌های بشری دارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.