تاریخ انتشار : سه شنبه 15 آبان 1397 - 12:00
کد خبر : 46986

صحبت های وزیر جهادکشاورزی در جمع فعالان اقتصادی

آرمان شرق:وزیر جهاد کشاورزی گفت: از ما سوال شده چرا نهاده‌های کشاورزی را انحصاری وارد می‌کنید. انحصاری در کار نیست اما هرکس سهم بالاتری داشته باشد واردات بیشتری انجام می‌دهد و ما برنامه‌ریزی برای افزایش سهم افراد نکرده‌ایم. به گزارش آرمان شرق به نقل از ایلنا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نشست هم‌اندیشی فعالان

آرمان شرق:وزیر جهاد کشاورزی گفت: از ما سوال شده چرا نهاده‌های کشاورزی را انحصاری وارد می‌کنید. انحصاری در کار نیست اما هرکس سهم بالاتری داشته باشد واردات بیشتری انجام می‌دهد و ما برنامه‌ریزی برای افزایش سهم افراد نکرده‌ایم.

به گزارش آرمان شرق به نقل از ایلنا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصادی اتاق تعاون و وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در بخش کشاورزی سیستم و نظامی که می‌تواند پاسخگوی نیازهای کشور باشد و شعار از مزرعه تا سفره را محقق کند تعاونی‌ها هستند. ما راهی برای حل مشکلات در نظام تولید نداریم مگر اینکه به زنجیره از مزرعه تا سفره ورود کنیم که نمونه‌های موفقی درجهان دارد.

وی افزود: در فرانسه تعاونی ها کشاورزی را می‌چرخانند، دربحث گل و گیاه، شیر و فرآورده‌های لبنی در هلند تعاونی‌ها مداخله دارند و در ایتالیا هم سیب، انگور و زیتون در دست تعاونی ها است. از نظر باور مسیری که انتخاب کرده‌ایم به این شکل است که راهی به جز خصوصی‌سازی در بخش کشاورزی نداریم.

حجتی در ادامه تصریح کرد: تعاونی‌ها در بخش توزیع میوه و تره‌بار در بازار بسیار ضعیف و در حد صفر هستند اما به جای آنها دلالان بازار را دست گرفته‌اند. ما می‌توانیم با تعاونی‌ها فاصله تولید تا مصرف را کاهش دهیم که یکی از رنج‌های اصلی بخش کشاورزی است.

وی افزود: هرچه کالا پایدارتر باشد منطق قیمتی بیشتری دارد اما کالاهای فسادپذیر مانند میوه و سبزی باید به سرعت به دست مصرف کننده برسد و از آنجایی که این فاصله بسیار زیاد است زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد ۷۰ درصد از قیمت آن کاسته می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با کشت فراسرزمینی خاطرنشان کرد: در بحث فراسرزمینی که ما ناچار هستیم به آن بپردازیم کشورهای دیگر برای ما فرش قرمز پهن نکرده‌اند. ما نیروی کار مجرب و کارآزموده داریم و به برخی محصولات نیاز داریم که به خاطر محدودیت منابع آبی تولید آنها میسر نیست. ما باید ببینیم با آب محدود چه محصولی را می‌توانیم کشت کنیم تا مزیت نسبی برای صادرات هم داشته باشیم.

وی افزود: با بررسی‌هایی که کردیم در محصولی مانند ذرت که هم علوفه‌ای و هم دانه‌ای برداشت می‌شود و محصول کشت بهار و تابستان است با وجود تبخیر آب بالا جزو محصولات پر آب‌بر محسوب می‌شود. ذرت علوفه‌ای را برای حجیم بودن نمی‌توانیم وارد کنیم و مجبور به کشت آن هستیم اما ذرت دانه‌ای متراکم‌تر است و مصرف آن بسیار بالا است. ما امکان تولید آن را نداریم و وارد می‌کنیم.

حجتی در ادامه تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ هزار هکتار در تملک و قرارداد ۲۵ تا ۴۵ ساله ایران در خارج از کشور است و ۲ تا۳ میلیون هکتار دیگر هم قصد داریم انعقاد قرارداد داشته باشیم.

وی در رابطه با کشورهایی که ایران در آنجا کشت فراسرزمینی انجام می‌دهد، اذعان داشت: کشورهای هدف ما غنا، روسیه، آذربایجان، قزاقستان، اوکراین و برزیل است و هنوز هم به مرحله عملیات نرسیده‌ایم. اوکراین، برزیل و غنا در پرورش ذرت حرف اول را در جهان می‌زنند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این نکته که دستور صادرات یا ممنوعیت آن به آسانی گرفته نشده و تصمیمات یک‌شبه نبوده، تاکید کرد: زمانی که ما دستور ممنوعیت صادرات را می‌دهیم خودمان هم در رنج هستیم و این تصمیمات به راحتی گرفته نمی‌شود. ما گاهی با چیزی که امضا می‌کنیم مخالف هستیم اما نمی‌شود یکطرفه و یک‌جانبه کار کرد.

وی گفت: در یک هفته گذشته در ارتباط با لبنیات با دو شرکت‌ تولیدکننده جلسه داشتیم و شب گذشته هم با تمام این افراد جلسه برگزار کردیم تا این موضوع را بررسی کنیم و راه‌حلی بیابیم. من تاکید می کنم تولید شیر کاهش پیدا نکرده است و ما در این زمینه افزایش تولید هم داشته‌ایم.

حجتی در خصوص شیر خشک تصریح کرد:‌  شیرخشک امروز قاچاق نمی‌شود. در حالی که در دو سال گذشته واردات آن به کشور قاچاق می‌شد اما با آزاد شدن صادرات مشکل قاچاق شیرخشک حل خواهد شد. ما برخورد چکشی و ناگهانی نداشته‌ایم اما خبر آن به این شکل به شما رسیده است.صادرات گوجه یک شبه ممنوع نشده است و بر روی آن فکر و کارشناسی انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به ممنوعیت صادرات خوراک دام گفت: جلوی صادرات خوراک دام را گرفتیم و روزی که من نامه را نوشتم به آقای مهرفرد گفتم که باید عوارض خروج بگذاریم اما وظیفه آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست. حدود ۸۰ درصد آنچه که از خوراک دام کنستانتره تهیه می‌شود ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می کند اما این درست نیست که با ارز نیمایی و آزاد به فروش برساند. من نماینده دولت هستم و باید به همه مسائل با هم نگاه کنم. شرایط سختی در پیش داریم و دشمن در کمین است.

حجتی در رابطه با مشکلات تامین کالاهای اساسی در کشور تشریح کرد: ما نارسایی‌هایی را دربرخی استان‌ها داشته‌ایم اما در تامین مواد غذایی به مشکلی برنخورده‌ایم. البته کامیون‌دارها و اعتصابشان کمی ما را دچار مشکل کرد اما این گرفتاری ها رفع خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با پیمان‌سپاری ارزی خاطرنشان کرد: در بحث پیمان‌سپاری ارزی دو بخش وجود دارد یکی این است که هیچ‌کدام از ما حاضر به خروج سرمایه از کشور نیستیم. اگر سرمایه کشور خارج شود به مشکل برمی‌خوریم و همه به فکر افزایش ثروت کشور هستند. کسی دل درخروج سرمایه از کشور دارد که به جای دیگری در خارج از کشور وصل باشد.

وی افزود: همه ارگان‌ها متفق‌القول بودند که باید ارز صادراتی به کشور بازگردد آن هم در شرایط کنونی کشور که در جنگ اقتصادی هستیم. ما نباید به عنوان دولت در امور دخالت کنیم. شما تعاونی توزیع هستید و ما با شما همکاری می‌کنیم اما ما قرار نیست وارداتچی باشیم.

حجتی تصریح کرد: از ما سوال شده چرا نهاده‌ها را انحصاری وارد می‌کنید انحصاری در کار نیست اما هرکس سهم بالاتری داشته باشد واردات بیشتری انجام می‌دهد. ما برنامه‌ریزی برای سهم افراد نکرده‌ایم و در ارتباط با شبکه توزیع در سطح بازار وزارت جهاد کشاورزی متولی نیست.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.