تاریخ انتشار : جمعه 28 مهر 1402 - 10:54
کد خبر : 141184

سید حسن خمینی: بحث های اختلافی را کنار بگذاریم

سید حسن خمینی: بحث های اختلافی را کنار بگذاریم

آرمان شرق-گروه سیاست:اختلافات، نزاع ها، نقارها، نقدها، دلخوری ها، چه حق باشند چه نا حق، باید کنار رود. وحدت رهبری، تشخیص مجموعه ی نظام و عنایت دقیقی هم که شخص مقام معظم رهبری در سال های اخیر در این مسأله مهم از خود نشان داده اند ایجاب می کند که همه توجه کنند باید این بحث ها را کنار بگذارند تا شرایط بسیار خطیری که می تواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد، به خوبی بگذرد.

سید حسن خمینی: بحث های اختلافی را کنار بگذاریم

یادگار امام با «بغرنج و پیچیده» خواندن شرایط کنونی، اظهار کرد: هر لحظه ممکن است شرایط منطقه آبستن حوادثی باشد. در این شرایط انسجام در حرکت ملی بیش از هر چیزی لازم است. وقتی پای اصل کشور و اسلام به وسط می آید، اختلافات، نزاع ها، نقارها، نقدها، دلخوری ها، چه حق باشند چه نا حق، باید کنار رود.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی امشب طی سخنانی در مسجد امیرالمومنین(ع) مرزداران، با اشاره به وقایع اخیر در فلسطین، آن را از یک جهت «بسیار تلخ» و از جهتی دیگر «شیرین» خواند و اظهار کرد: تلخی این وضعیت، شهادت مظلومان است. اما این مظلومان، مظلومیت مهاجمانه پیدا کرده اند. اگر شما در خانه خود نشسته باشید و کسی وارد شود، او ظلم کرده است. در این موقع شما دو راه دارید؛ یا می روید در کوچه می نشینید که «مظلومیت مدافعانه» است، اما اگر با زور او را بیرون  کنید، اینجا شما تهاجم کرده اید، اما باز هم مظلوم هستید؛ چرا که او شما را به خشونت واداشته است.

وی با بیان اینکه یک ملت بیش از ۷۰ سال مورد ظلم واقع شده است، افزود: این روزها دروغی را در مورد مالکیت یهودیان بر اراضی می‌گویند. بله! یهودیان قبلا هم در آنجا بوده اند، اما اگر قرار است هرکس که ۴ هزار سال قبل در سرزمینی بوده، امروز هم مالک آن اراضی باشد، باید گفت که قبل از یهودیان نیز عده دیگری بوده اند و امروز آنان نیز باید مدعی باشند! اگر اینگونه است تمام سادات باید فردا مدعی مالکیت مکه شوند! چندهزار سال قبل یک قوم آنجا بوده و بعدا آن سرزمین دست به دست شده است، اما این امر ملاک مشروعیت نیست.

سید حسن خمینی ادامه داد: دروغ دیگر در دفاع از اشغالگری این است که  می گویند فلسطینی ها اراضی خود را فروخته بودند. اولا بنیان این حرکت را انگلیسی ها گذاشتند. محققات معتقدند علت اصلی این عمل، کوچ یهودیان از روسیه به سمت انگلستان بوده است و انگلیسی ها برای راه ندادن آنها، به سمت فلسطین هدایت شان می کنند. البته خود یهودیان می‌گویند ما فقط ۱۰ درصد زمین ها را خریده بودیم و محققان نیز عدد ۳ درصد را گفته اند. ولی آیا این منطق مناسبی برای تصاحب یک سرزمین است؟

وی با بیان اینکه غربی ها دلیل دیگر این ظلم را هلوکاست و مدیون شدن غربی ها به یهودیان می‌دانند، تصریح کرد: اگر اینطور است استان «باواریا»ی آلمان را به آنها بدهند تا ساکن شوند! نصف آلمان را بدهید تا زندگی کنند! اگر ظلم شده است نباید ظلم مضاعف در نقطه دیگری از جهان صورت بگیرد. در طول این ۷۰ سال اسرائیلی ها مثل یک بچه ی ننر و لوس هر کاری کرده اند، آمریکایی ها و اروپایی ها پشت آنها بوده اند. البته دیروز آقای بایدن این معنا را در سخنان خود گفت که اسرائیلی ها سربازان بی جیره و مواجب ما هستند. یعنی اگر نبودند هم باید در قلب جهان اسلام یک غده سرطانی ایجاد می کردیم!

یادگار امام با اشاره به جنایت رژیم صهیونیستی در بمباران بیمارستان غزه گفت: یک ظلم بسیار شدید با حجم بالای کشته مطابق هیچ قاعده ای نیست. البته سیاست اسراییلی ها حاشا کردن جنایاتشان در وهله اول است و بعد از مدتی هم آن را بر عهده می گیرند و در نهایت شاید عذرخواهی کنند یا نکنند! اما وقاحت بزرگتر، اقدام رییس جمهور آمریکاست که در همان روز به آنجا می رود و می گوید ما نتوانسته ایم احراز کنیم که صهیونیست ها این کار را کرده اند! اگر یک کودک چشم آبی بلایی سرش بیاید، تمام دنیا باید آسمان را به گریه وادارد، اما انگار خون خاورمیانه ای ها مهم نیست و صهیونیست ها حق دفاع از خود دارند! آیا این حق، تصفیه نژادی را اقتضا می کند؟ پس یک مجموعه از دروغهاست که انسان ها را به خون دلی می کشاند.

وی با اشاره به جنبه ی خوشحال کننده حرکت اخیر گفت: برای اولین بار حرکت جریان فلسطینی از انفعال خارج شده و به حرکت فعال تبدیل شده است که اتفاقی ارزشمند است. روزگاری اینها فقط گریه و ناله می کنند، اما امروز به این آیه رسیده اند که «فَمَنِ ٱعۡتَدَىٰ عَلَیۡکُمۡ فَٱعۡتَدُواْ عَلَیۡهِ بِمِثۡلِ مَا ٱعۡتَدَىٰ عَلَیۡکُمۡۚ ». این حرکت چیزی نیست، جز بذری که امام کاشت؛ یعنی «بازگشت به هویتی دینی» و انرژی متراکمی که در وجود مسلمانان هست.

یادگار امام بخش بزرگ مصیبت داستان را «حاکمان اسلامی» دانست و گفت: اما دنیا تغییر بزرگی کرده است. رسانه و شبکه های اجتماعی که غربی ها می خواستند علیه جهان اسلام استفاده کنند، امروز بلای جانشان شده است. اگر انقلاب ایران انقلاب کاست بود، امروز همین اینترنت و شبکه های اجتماعی بزرگترین عامل برای نبریدن تیغ آنها برای دروغگویی به جوامع اسلامی است. بخش زیاد از بیداری اسلامی مدیون همین روابط است.

وی با «بغرنج و پیچیده» خواندن شرایط کنونی، اظهار کرد: هر لحظه ممکن است شرایط منطقه آبستن حوادثی باشد. در این شرایط انسجام در حرکت ملی بیش از هر چیزی لازم است. وقتی پای اصل کشور و اسلام به وسط می آید، اختلافات، نزاع ها، نقارها، نقدها، دلخوری ها، چه حق باشند چه نا حق، باید کنار رود. وحدت رهبری، تشخیص مجموعه ی نظام و عنایت دقیقی هم که شخص مقام معظم رهبری در سال های اخیر در این مسأله مهم از خود نشان داده اند ایجاب می کند که همه توجه کنند باید این بحث ها را کنار بگذارند تا شرایط بسیار خطیری که می تواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد، به خوبی بگذرد. شرایط خاصی در دنیا پدید آمده است و ان شاء الله می تواند آبستن حوادث خوبی باشد.

یادگار امام در پایان گفت: باید هر جا که هستیم بحث های اختلافی را کنار بگذاریم؛ به خصوص اگر کشور بخواهد مورد تهدید قرار گیرد که البته بعید می دانم کسی چنین طمعی کند، چون می دانند نتایج تلخی برایشان دارد. امیدوارم بتوانیم از این شرایط نتایح خوبی را بهره برداری کنیم.
به گزارش خبرنگار جماران، وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به آیه ی شریفه ی «قُلۡ إِنَّمَآ أَعِظُکُم بِوَٰحِدَهٍۖ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثۡنَىٰ وَفُرَٰدَىٰ»، اظهار کرد: اولین افتراق تفسیر امام با سایرین از این آیه، این است که امام «قیام لله» را صرفا تفکر و مطالعه نمی داند، بلکه معنای آن را قیام و نهضت در کنار تفکر و عدالت ورزیدن می دانند. امام می گوید، چقدر خواب هستید؟! چقدر نشسته اید؟! کاری کنید! اما نه برای خودتان، بلکه برای خدا.

وی با اشاره به اولویت کار جمعی بر حرکت فردی در آیه ی یاد شده، افزود: اگر قرار بود همراهان سست عنصر کنار امام باشند، نتایجی را به دست نمی آوردند. بلکه وقتی شخصیت هایی نظیر آیت الله اشرفی اصفهانی در کنار امام بودند، آن حرکت به نتیجه رسید. کسانی که در آن کوره راه همراه امام بودند، بهتر از کسانی بودند که بعد از پیروزی از روی طمع یا خوف همراه شدند. قدر کسانی که آن روزها بودند را باید دانست.

وی در بیان خاطره ای از مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی، گف: ایشان یکبار اسامی چندنفر از یاران امام در نجف را آوردند و به من گفتند، «حسن اگر روزی من نبودم اینها را قدر بدان؛ چون اینها روزی کنار امام بودند که رفتن دور امام به معنای تمام مصائب بود. اینها مانند مومنین قبل الفتح بودند که آمدنشان نزد امام مساوی با سختی ها بود». قدران  مومنین قبل الفتح و کسانی که آن روزها قیام لله کردند، باشیم. البته ممکن است اختلاف نظرات باشد، ولی نباید اجازه دهیم افراد تازه وارد، که البته آنها نیز در جای خود محترم هستند، ارزش آنها را کم کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.