تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 - 1:23
کد خبر : 140274

سکوت مرموز در مذاکرات ایران و آمریکا

سکوت مرموز در مذاکرات ایران و آمریکا

آرمان شرق-گروه بین الملل:معتقدم این احتمال وجود دارد که مذاکراتی در سطح پایین‌تر در نیویورک هم انجام شده باشد اما برای مذاکرات سطح بالا، هنوز زود است. مذاکرات ادامه دارد قطعا اگر این مذاکرات با موفقیت و اعتماد سازی پیش برود، مذاکرات در سطح بالاتر هم انجام خواهد شد.

سکوت مرموز در مذاکرات ایران و آمریکا

عبدالرضا فرجی راد

آرمان امروز : مقامات ایران و امریکا به دنبال این هستند که گفتگو‌ها به یک مرحله قابل قبول برسد و بعد اعلام شود. در حال حاضر شاهد این هستیم که در سایه مذاکرات، زندانیان آزاد شدند، پول‌هایی جا به جا شد و تغییرات محسوسی در روابط رخ داد و به همین دلیل هم تصور می‌کنم تا زمان فرارسیدن زمان مناسب و جذب اعتماد بیشتر، احتمالا گفتگو‌ها ادامه دارند.

آن چه که تکذیب شده، مذاکره مستقیم و گفت و گو بین دو رئیس جمهور است، پیش از این نیز شاهد گفت و گو بین رئیس نمایندگی ایران در نیویورک و رابرت مالی بودیم. آن جه که تا کنون و با واسطه در عمان انجام می‌شد، در یک محل مشخص و در دو اتاق کنار یکدیگر بود.

بنابراین معتقدم این احتمال وجود دارد که مذاکراتی در سطح پایین‌تر در نیویورک هم انجام شده باشد اما برای مذاکرات سطح بالا، هنوز زود است. مذاکرات ادامه دارد قطعا اگر این مذاکرات با موفقیت و اعتماد سازی پیش برود، مذاکرات در سطح بالاتر هم انجام خواهد شد.

در این میان آژانس در حال بازی است. آژانس در مقطعی به سمت اروپا تمایل بیشتری نشان می ‌دهد و در مقطعی دیگر به سمت آمریکا گرایش دارد.

در حال حاضر آمریکایی‌ها مایل نیستند شرایط به شکلی پیش برود که به مذاکرات صدمه بخورد. اروپا با آمریکا تفاوت دیدگاه دارد و البته اروپایی ‌ها روی همکاری‌های نظامی روسیه و ایران حساسیت بیشتری دارند تا آمریکا؛ بنابراین به اعتقاد من گروسی و آژانس کمی بیشتر، خود را با شرایط اروپا تطبیق داده اند.

حدود سه ماه پیش که گروسی به ایران آمد توافقات و صحبت‌هایی انجام شد. بر مبنای این توافقات قرار شد ایران در رابطه با دو سایت، آژانس را راضی کند. با این وجود گروسی اعلام کرده که آژانس همچنان از عملکرد ایران در رابطه با این دو سایت رضایت ندارد و نمی‌تواند تایید کند که اقدامات ایران صد درصد غیرنظامی است.

همین ماجرا با واکنش‌های ایران همراه شد و ایران ورود کارشناسان آژانس را محدود کرد. تصور می‌کنم ایران و آژانس دوباره وارد گفتگو و تنش‌ زدایی خواهند شد. همچنین معتقدم که اگر ایران و امریکا بتوانند پیشرفت‌های قال توجهی در گفتگو‌های خود داشته باشند، مسئله پادمان (دو سایت تورقوز آباد و ورامین) نیز به راحتی قابل حل است اما اگر ایران و ایالات متحده نتوانند کار را با هم پیش ببرند، آمریکایی‌ها مواضع تندتری می‌گیرند و احتمال برگزاری نشست در آژانس و صدور قطعنامه نیز افزایش پیدا می‌کند. همچنین احتمال دارد قطعنامه وارد شورای امنیت شود.

وزارت امور خارجه ایران و در راس آن، آقای امیرعبداللهیان برای تنش ‌زدایی در حوزه مسئله پهپادها، قبلا بار‌ها اعلام کرده اند که توافقات پهپادی با روسیه با هدف پوشش جنگ اوکراین انجام نشده و پیش از آغاز جنگ بوده است.

تصور می‌کنم اکنون همکاری‌های ایران و روسیه کاهش یافته است و به همین دلیل نیز مقام‌های ایرانی، با تحکم بیشتری در مصاحبه‌ها اعلام می‌کنند که همکاری پهپادی و موشکی بین ایران و روسیه وجود ندارد. معتقدم در حال حاضر یا همکاری روسیه و ایران در حوزه پهپادی تمام شده است.

اوکراین گاهی با اسم بردن از نوعی از پهپاد‌های ایرانی مدعی می‌شود که ایران در جنگ روسیه دست دارد اما ادعای اوکراین نیز هیچوقت رسما تایید نشد.

نکته مهم این است که آمریکایی‌ها دیگر حساسیتی روی این موضوع نشان نمی‌دهند، این در حالی است که قبلا گفته می‌شد تا پایان یافت جنگ اوکراین، امریکا حاضر به گفتگو با ایران نیستند.

با این شرایط باید صبر کنیم و ببینیم که آیا ازمذاکرات اخبار مثبتی را خواهیم شنید یا خیر. اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم بگوییم همه جیز روی غلتک می ا‌فتد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.