تاریخ انتشار : سه شنبه 15 اسفند 1402 - 9:22
کد خبر : 149605

سردار محمد رویانیان: از بالا به من گفتند علی دایی را باید برکنار کنی!

سردار محمد رویانیان: از بالا به من گفتند علی دایی را باید برکنار کنی!

آرمان شرق-گروه ورزش:من علی دایی را که آوردم تحت شدیدترین فشارها قرار گرفتم اما قبول نکردم و پای او ماندم.

سردار محمد رویانیان: از بالا به من گفتند علی دایی را باید برکنار کنی!

 «اعتماد»- مشکل مالکیت مشترک دو باشگاه پرسپولیس و استقلال همچنان پابرجاست، موضوع مهمی که AFC روی آن به ‌شدت حساس است و سران تصمیم‌گیرنده فوتبال ما هم به خوبی از آن آگاه هستند اما با گذشت زمان بسیار، هنوز به دنبال راه‌حل هستند! پس از آنکه خبر منتفی شدن فروش پرسپولیس به تامین اجتماعی را منتشر کردیم روز گذشته این سازمان تایید کرد که داستان خرید پرسپولیس منتفی است؛ موضوعی که با توجه به عدم فروش استقلال می‌تواند سرخابی‌ها را با دردسر جدی مواجه کند. دولت از همین امروز تا یازده فروردین فرصت دارد مالکیت حداقل یکی از این دو باشگاه را واگذار کند، آن‌هم در شرایطی که تقریبا از ۲۳ یا ۲۴ اسفند کشور وارد تعطیلی می‌شود و این تعطیلی تا اواسط فروردین ادامه دارد. در همین خصوص با سردار رویانیان مدیرعامل اسبق پرسپولیس تماس گرفتیم تا نظر او را جویا شویم. البته اواخر صحبت‌های‌مان به موضوع دیگری کشیده شد که خواندن آن خالی از لطف نیست.

‌بحث واگذاری سرخابی‌ها همچنان سوژه داغ فوتبال ما است. درباره این بحث‌ تکراری چه نظری دارید؟

بحث واگذاری این دو باشگاه هر چند که اقدام درستی است اما براساس رویه اشتباه ریل‌گذاری شده یعنی ریل‌سازی که خصوصی‌سازی کرده بود و در ادامه به وزارت ورزش کشیده غلط بود و از ابتدا مسیر را اشتباه رفتند. اصل این کار خوب است که دولت و وزارت ورزش و خصوصی‌سازی در پیش گرفتند اما همان موقع حرف افراد فوتبالی را گوش ندادند. طبعات اتفاقات این دو، سه سال گریبانگیر هواداران دو تیم می‌شود.

‌صحبت از واگذاری پرسپولیس به تامین اجتماعی بود. این سازمان‌ می‌توانست سرپرست خوبی برای این‌ باشگاه پرهوادار باشد؟

در تامین اجتماعی حقوق مردم و بیت‌المال وجود دارد اگر قرار باشد باشگاه را بخرند و بدون درآمدزایی فقط هزینه کنند خب از جیب مردم و بخش کارگری و بازنشسته‌ها این پول می‌رود و استفاده درستی نیست. این حق مردم نیست که از جیب‌شان برای باشگاه خرج شود ما باید ابتدا به این فکر باشیم‌ که این دو باشگاه چگونه اقتصادزا می‌شوند و به درآمدزایی می‌رسند. اگر ما اول باشگاه‌های‌مان را درآمدزا کنیم و شفاف بگوییم باشگاه ‌از چه ‌منابعی می‌تواند درآمدزایی کند آن وقت به بخش خصوصی و خصولتی و بخش‌هایی مثل تامین اجتماعی واگذار شود باشگاه سربار آنها نمی‌شود اما با این وضعیت هر کسی این باشگاه‌ها را بخرد بدهکار می‌شود.

‌از نظر شما مشکل اصلی برای واگذاری پرسپولیس و استقلال چیست؟

مشکل اصلی این است که نحوه درآمدزایی و تامین هزینه‌های‌شان مشخص نیست. در واقع ورشکسته هستند. دو تا شرکت که بدهی دارند و هزینه سنگین هم دارند و درآمد هم ندارند به هر جا بسپارید آنجا نابود می‌شود! برای افراد خصوصی که اصلا توجیه ندارد که بیایند و سرمایه‌گذاری کنند چه تامین اجتماعی!

‌البته تامین اجتماعی ظاهرا نپذیرفته.

اصلا اشتباه بود چون آنجا محل حقوق بازنشسته و کارگران و مردم است. اشکال همین است که ریل‌گذاری درستی نشده و منابع درآمدی این دو باشگاه مشخص نیست و اینها زیان‌ده هستند در چنین شرایطی هیچ‌جا نمی‌تواند این دو باشگاه را بخرند.

‌در دوران مدیریت شما در پرسپولیس تصمیمات اقتصادی زیادی گرفتید موانع بر سر این راه چه بود؟

این دو باشگاه مثل شترمرغ هستند که نه تخم می‌کنند و نه بار می‌برند! اینها از یک طرف دولتی هستند و برای درآمدزایی محدودیت دارند و از یک‌طرف هم دولت به اینها پول نمی‌دهد. پس کی باید اینها را تامین کند؟ مشکل بحث حق پخش صدا و سیما است که ۵۰ تا ۶۰درصد مشکلات این دو باشگاه را شامل می‌شود که صدا و سیما قبول پرداخت نمی‌کند، بخش بعد قانون کپی‌رایت است. یعنی هر کسی این دو باشگاه را بخرد، نمی‌تواند از برندشان به ‌طور صددرصد استفاده کند.‌ بعد هم برنامه‌ای برای اقتصادزا کردن این دو باشگاه تعریف نشده است. از کجا درآمدزایی کنند؟ چگونه از هواداران‌شان بهره ببرند؟ چگونه برای هواداران فضا ایجاد کنند برای کسب و کار؟ اینها هیچ کدام تعریفی در وزارت ورزش و دولت نشده است. مثل خانه‌ای را که می‌خواهید بخرید اما ندانید چند سال ساخت است یا سند دارد یا نه یا پارکینگ دارد یا نه. در یک کلام، نه مالکیت و نه مدیریت استقلال و پرسپولیس معلوم نیست! هر دو بلاتکلیف هستند. یک چنین باشگاهی را می‌خواهید به چه کسی بدهید؟ اول اینها را باید شفاف کنند.

‌راهکار چیست؟

یکی از راهکارها پیمان مدیریتی است، پنج سال مدیریت این باشگاه‌ها را واگذار کنند به گروه صالحی که هم هزینه‌ها را بپردازند و هم بدهی‌هایش را بدهند. در این پنج سال پایه‌گذاری درست و با دقتی برای واگذاری دایمی انجام دهند.

‌زمان زیادی به پایان مهلت AFC باقی نمانده و هواداران نگران وضعیت تیم‌های‌شان هستند.

ما همیشه در دقیقه نود می‌خواهیم کارها را درست کنیم و هیچ‌وقت برنامه‌ریزی نمی‌کنیم. الان سه سال فرصت داشتیم که این کارها را انجام دهیم چرا نتوانستیم در این مدت برای این دو باشگاه تعیین‌تکلیف کنیم؟ متاسفانه گاهی هم هزینه می‌دهیم و هم ضرر می‌کنیم یعنی هم پول می‌دهیم و هم امتیازمان کم می‌شود‌. الان استراماچونی یا کالدرون و برانکو که پول مالیات‌شان را دادند، کجا به باشگاه سود رساند؟ تا این مسیر به همین روند ادامه‌دار باشد مشکل سرخابی‌ها ۵۰ سال دیگر هم حل نمی‌شود.

‌یک موضوع خارج از بحث، فتح‌الله‌زاده گفت دیگر مدیر استقلال نمی‌شود. شما هنوز انگیزه نشستن روی صندلی مدیریت پرسپولیس را دارید؟

وقتی این ظرفیت‌ها نیست و راه‌ها بسته شده آمدن امثال من و فتح‌الله‌زاده چه کمکی می‌تواند به این دو باشگاه کند؟ ما که خودمان سرمایه‌دار نیستیم و یک مامور دولت بودیم.

‌به مدیرانی که دولت انتخاب می‌کند می‌گویند مدیریت هزینه. بی‌تعارف شما هم فقط خرج کردید یا مدیریت؟

ما در دوران خودمان زیرساخت‌های اقتصادی شدن باشگاه را ریختیم مثل هلدینگ درست کردن و مدارس فوتبال و دانشگاه و شرکت بیمه و… می‌خواستیم محصولات باشگاه را تولید کنیم اما بعد از من ده تا مدیر آمدند یعنی عمر مدیریت در این باشگاه در ده سال گذشته میانگین یک سال است. وقتی بی‌ثباتی است و مدیر اختیاری ندارد چه می‌شود کرد؟ الان آقای درویش چه اختیاری دارد؟ اختیاری ندارد که! چه منابع یا ظرفیتی دارد که به باشگاه کمک کند؟ حالا شما صد تا مدیر مثل سابق بگذار بازهم این مشکلات وجود دارد. باید اقتصاد و نحوه مدیریت و اختیارات گذاشت. من که منبع مالی تامین کرده بودم بازهم نتوانستم یا فتح‌الله‌زاده خودش برای باشگاه کلی درآمدزایی کرد.

‌گفتید به درویش اختیاری نمی‌دهند! شما یک‌بار به پای علی دایی ماندید اگر امسال مدیر پرسپولیس بودید یحیی گل‌محمدی را حفظ می‌کردید؟

یحیی هم یک ظرفیتی دارد. مربی عالی بوده اما هر انسانی یک ظرفیتی دارد وقتی به لحاظ روحی و انگیزه به مشکل می‌خورد خوب نمی‌تواند کمک کند‌.

‌بحث فنی به کنار اگر شما الان مدیر پرسپولیس بودید و از بیرون می‌گفتند با یحیی قطع همکاری کنید. چه کار می‌کردید؟

من علی دایی را که آوردم تحت شدیدترین فشارها قرار گرفتم اما قبول نکردم و پای او ماندم.

‌الان هم مدیر پرسپولیس بودید پای یحیی که یکی از اسطوره‌های پرسپولیس است، می‌ماندید؟

یحیی بدون شک یکی از بهترین‌های پرسپولیس و بهترین مربیان ایران است. اصلا وقت مناسبی برای جدایی نبود. زمان من هم یحیی وسط کار ما را تنها گذاشت! اما می‌خواهم بگویم هم یحیی و هم باشگاه هر دو مقصر هستند. مدیران می‌آیند و می‌روند پرسپولیس برای یحیی و امثال یحیی است. یحیی باید در این شرایط خودش و تیمش را حفظ می‌کرد اما طاقت نیاورد حالا چه مشکلی داشته نمی‌دانم اما باشگاه هم می‌توانست با او کنار بیاید.

‌درباره حضور علی دایی در پرسپولیس گفتید تحت فشار بودید. بیشتر توضیح می‌دهید؟

زمانی که دایی را آوردم از بالا تا ۴۸ ساعت شدیدترین فشارها را آوردند و حتی تهدید به برکناری شدم اما گفتم من را‌ بردارید اما دایی را حفظ می‌کنم.

‌علتش چه بود؟

نمی‌دانم اما از بالا فشار وحشتناکی بود ما پای علی دایی ماندیم.

‌از بالا یعنی کدام مقام؟

چه بگویم. بنویسید بالابالاها!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.