او همچنین اضافه کرد: روابط بین کشورها مسیری دوطرفه است و نیازمند اراده سیاسی دو طرف برای ایجاد روابط است؛ اروپا با پرداختن به موضوع‌های حاشیه‌ای در ایران، از مسیر ایجاد روابط سیاسی غفلت کرد. تحلیل‌گران بر این باورند که سیگنال‌های مثبت حاصل شده از بهبود روابط ایران و کشور‌های منطقه در کنار سخنان کنعانی مبنی بر آمادگی ایران برای بهبود روابط خارجی، فشار کاهشی لازم برای عبور نرخ دلار آزاد از حمایت ۵۰ هزار تومانی را فراهم کرده است. در نهایت قیمت هر برگ دلار غیر‌رسمی در پایان معاملات روز گذشته با حدود ۷۵۰تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

شکست حمایت هفتگی دلار

دیروز دوشنبه ۲۱ فروردین ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. در حالی که از ۱۵ فروردین ماه قیمت دلار غیر‌رسمی در بازه قیمت دو کانال ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی نوسان می‌کرد. روز گذشته شرایط فشار فروش در بازار سبب عبور نرخ دلار از مرز حمایت ۵۰ هزار تومانی و فروش این ارز در کانال پایین‌تر شد. هر برگ از این اسکناس نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود ۵۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان آغاز کرد. در حوالی ظهر دوشنبه بود که نرخ این ارز بر اثر سیگنال‌های مثبت و فشار فروش ایجاد شده در بازار از مرز ۵۰ هزار تومان عبور کرد و وارد کانال ۴۹ هزار تومانی شد. در نهایت قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در پایان معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۷۵۰تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. البته گفتنی است که نرخ این ارز در معاملات فردایی عصر روز گذشته تغییر فاز داد. در صورتی که هر کانال‌ قیمتی را به ۱۰ پله یکسان تقسیم کنیم، نرخ فردایی معاملات دلار آزاد در عصر روز دوشنبه روی پله‌های اول و دوم کانال ۵۰ هزار تومانی صورت پذیرفت. روز گذشته بر خلاف روند کاهشی نرخ ارز در معاملات آزاد، قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله ارز و طلای کشور افزایشی بود و با حدود ۴۹۴ تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۴۱ هزار و ۴۹۲ تومان رسید.

عقبگرد سکه به کانال ۳۰

با افت قیمت دلار آزاد در معاملات روز گذشته سکه طلا نیز دچار نوسانات کاهشی شد. هر برگ سکه طلا ضرب امامی در پایان معاملات روز گذشته با حدود ۴۹۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به کانال ۳۰میلیون تومانی بازگشت و در رقم ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. روز گذشته نرخ دیگر قطعات سکه دچار نوسانات چشمگیری نشد و هر یک از قطعات نیم و ربع سکه به ترتیب در ارقام ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای نیم و ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای ربع، به فروش رسیدند.