تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 دی 1402 - 13:13
کد خبر : 146648

درخواست شورای امنیت از یمن برای توقف حملات در دریای سرخ/واکنش انصارالله

درخواست شورای امنیت از یمن برای توقف حملات در دریای سرخ/واکنش انصارالله

آرمان شرق-گروه بین الملل:شورای امنیت سازمان ملل از یمن خواست فورا حملات در دریای سرخ را متوقف کند. این قطعنامه با ۱۱ رای مثبت و چهار رای ممتنع – از جمله روسیه و چین – تصویب شد.سخنگوی جنبش انصارالله یمن در واکنش به قطعنامه شورای امنیت مبنی بر محکوم کردن حملات به کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ آن را بازی سیاسی عنوان کرد.

درخواست شورای امنیت از یمن برای توقف حملات در دریای سرخ/واکنش انصارالله

شورای امنیت سازمان ملل از یمن خواست فورا حملات در دریای سرخ را متوقف کند.

شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه طی قطعنامه‌ای از یمن خواسته است فورا به حملات علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ پایان دهند.

این قطعنامه با ۱۱ رای مثبت و چهار رای ممتنع – از جمله روسیه و چین – تصویب شد.

این قطعنامه خواستار آزادی گالاکسی لیدر – مرتبط با یک بازرگان اسرائیلی – و ۲۵ خدمه آن می‌شود که تحت مدیریت ژاپن است و روز ۱۹ نوامبر توسط یمنی‌ها ربوده شد.

بند اصلی این قطعنامه که از سوی آمریکا و ژاپن تنظیم شده اشاره می‌کند که اعضای شورای امنیت براساس قوانین بین‌المللی حق دارند «از کشتی‌های خود در برابر حملات دفاع کنند، از جمله آنهایی که حق و آزادی کشتیرانی را تضعیف می‌کند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز این بند تلویحا مهر تاییدی بر عملیات «پراسپریتی گاردین» است که آمریکا برای دفاع از کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن در برابر حملات یمن تشکیل داده است.

لیندا توماس گرینفلید، سفیر آمریکا در سازمان ملل، گفت: «تهدید علیه حق و آزادی کشتیرانی در دریای سرخ یک چالش بین المللی است که به یک پاسخ جهانی نیاز دارد.»

یمن: قطعنامه شورای امنیت «بازی سیاسی» است

سخنگوی جنبش انصارالله یمن در واکنش به قطعنامه شورای امنیت مبنی بر محکوم کردن حملات به کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ آن را بازی سیاسی عنوان کرد.
ایرنا: سخنگوی جنبش انصارالله یمن بامداد پنجشنبه در واکنش به قطعنامه شورای امنیت مبنی بر محکوم کردن حملات به کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ آن را بازی سیاسی عنوان کرد.

به گزارش المسیره، محمد عبدالسلام افزود که این خود آمریکا است که قوانین بین‌المللی را در سراسر جهان نقض می‌کند.

از سوی دیگر محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن، گفت: ما از (رژیم) اسرائیل می‌خواهیم که فوراً تمام حملاتی را که زندگی مردم غزه را مختل و حقوق، آزادی‌ها و صلح و امنیت منطقه را تضعیف می‌کند، متوقف کند.

وی افزود: ما همچنین از شورای امنیت می‌خواهیم که فوراً ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را از محاصره (رژیم) اسرائیل و آمریکا آزاد کند؛ محاصره‌ای که به سلاحی مرگبار تبدیل شده و غزه را به بزرگ ترین زندان تبدیل کرده است.

الحوثی با تاکید بر ضرورت دفاع در برابر بی عدالتی گفت که آنچه نیروهای مسلح یمن انجام می‌دهند در چارچوب دفاع مشروع است.

عضو شورای عالی سیاسی یمن با هشدار درباره تبعات هرگونه اقدام علیه یمن، افزود: به استحضار مردم جهان می‌رسانیم که تصمیمی که در مورد امنیت کشتیرانی در دریای سرخ اتخاذ شد یک بازی سیاسی است و آمریکا ناقض قوانین بین المللی است.

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد.

شورای امنیت سازمان ملل سوم ژانویه ۲۰۲۴ برابر با ۱۳ دی ماه جاری نیز در نخستین نشست خود در سال جدید میلادی با عنوان “حفظ صلح و امنیت بین المللی” به حملات این روزها در دریای سرخ پرداخت که در پی جنگ (رژیم) اسرائیل و برای فشار به حامیان این رژیم به منظور توقف بمباران‌ بی وقفه غزه در حال وقوع است اما آمریکا و همپیمانانش بیش از پیش در برابر حملات نیروهای مسلح یمنی مستاصل شده‌اند.

آمریکا به عنوان حامی اصلی رژیم اسرائیل در جنگ کنونی علیه غزه که پیش از این، مدعی تشکیل ائتلافی برای مقابله با عملیات‌ ارتش یمن در دریای سرخ شده بود، قبل از نخستین نشست شورای امنیت، به همراه ۱۲ کشور دیگر پیش از برگزاری نشست شورای امنیت درباره دریای سرخ در بیانیه‌ای ادعا کرد که حملات در دریای سرخ یک مشکل بزرگ بین المللی و غیرقابل قبول است.

فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام در بیانیه‌ای اعلام کرد: حوثی‌ها (انصارالله) روز ۹ ژانویه، تقریباً ساعت ۹:۱۵ شامگاه به وقت صنعا در حمله‌ای پیچیده، خطوط کشتیرانی بین‌المللی و ده‌ها کشتی تجاری در حال تردد را هدف قرار دادند.

سنتکام با تکرار ادعاهای ضد ایرانی، مدعی شد: «حوثی‌ها در این تهاجم به طور همزمان از پهپادهای تهاجمی ساخت ایران، موشک‌های کروز ضد کشتی و یک موشک بالستیک ضد کشتی استفاده کردند اما همه ۱۸ پهپاد، دو موشک کروز ضد کشتی و یک موشک بالستیک ضدکشتی با تلاش مشترک ناوگان دریایی ایالات متحده و انگلستان سرنگون شدند و هیچ تلفات یا خسارتی به کشتی‌های تجاری و ناوهای جنگی وارد نشد.»

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، این حملات را بیست و ششمین حمله نیروهای مسلح یمنی به خطوط کشتیرانی تجاری در دریای سرخ از ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) عنوان کرد.

نیروهای دریایی یمن هشدار داده‌اند که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.