تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 - 8:17
کد خبر : 125688

حمله دوباره کرونا به نوروز؟

حمله دوباره کرونا به نوروز؟

آرمان شرق-گروه جامعه:افزایش سیر مبتلایان به کرونا در حالی است که چند روز بیشتر تا نوروز و سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی باقی نمانده است. رویه ای که می تواند باعث تشدید روند صعودی افزایش کرونا شود.

حمله دوباره کرونا به نوروز؟

آرمان امروز: هر چه به ایام نوروز و تعطیلات سال نو نزدیک میشویم، آمار کرونا نیز به شکل تساعدی افزایش پیدا میکند. ایران پس از گذر از پیک هفتم و فروکش کردن تعداد مبتلایان و صفر شدن آمار فوتیهای روزانه کرونا، برخی از مردم و مسئولان گمان میکردند کرونا تمام شده و بهزودی جشن پایان کرونا را خواهیم گرفت. کاهش آمار ایران در حالی بود که کشورهای اروپایی و آمریکایی خود را برای مواجهه با موج جدید کرونا و پیک هشتم آماده کرده بودند و روند افزایشی در این کشورها مشهود بود. حالا از ابتدای اول دی ماه ۱۴۰۱ رفته رفته مبتلایان در ایران نیز رو به افزایش گذاشته و رنگ بندی شهرها از آبی در حال تغییر به زرد و نارنجی هستند، و خبرها حاکی از وقوع پیک جدیداحتمالی از این ویروس، آنهم در آستانه نوروز۱۴۰۲ است. در همین زمینه مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی مقابله با کرونا در ایران گفته است: «طی روزهای اخیر، روند افزایشی کرونا در کشور دیده شده است و دور از انتظار نیست که واریانت BA4 و BA5 به زودی در کشورمان غالب شود.» وی با اشاره به گزارش وزارت بهداشت مبنی بر افزایش سه برابری موارد بستری و سرپایی کرونا در روزهای اخیر، اظهار کرد: «احتمال اینکه این افزایشها را طی هفته آینده هم ببینیم، کم نیست و احتمالش نسبتاً بالاست.» یونسیان از احتمال دو رقمی شدن مرگ‌‌ومیر ناشی از کرونا خبر داد و گفت: «در بقیه نقاط دنیا که وضعیت مشابه ما را داشتند، یک قله با ارتفاع یکپنجم تا یکششم نسبت به قله اصلی امیکرون داشتند. یعنی اگر در قله امیکرون به ابتلای روزانه ۲۰ هزار نفر رسیدیم، حالا اینکه اعداد ابتلاء روزانه چهار رقمی شود، دور از انتظار نیست و دو رقمی شدن مرگها هم دور از انتظار نیست و متأسفانه احتمال آن وجود دارد.»

دلایل یک سعود

اما چرا کرونا دوباره می رود تا به روزهای اوج خود نزدیک شود؟ سوالی که معاون فنی مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت  در پاسخ به آن گفت: «زمانیکه موارد سرپایی بیماری افزایش مییابد، حتما موارد بستری هم افزایش خواهد داشت و از آنجایی که برخی بیماران که به کرونا مبتلا میشوند، بیماریهای زمینهای هم دارند، در نتیجه احتمال افزایش فوتیهای ناشی از کرونا نیز وجود دارد.» دکتر بابک عشرتی ، درباره وضعیت کرونا در کشور و چرایی افزایش شهرهای نارنجی و قرمز، گفت: «در دی ماه اعلام کرده بودیم که از اواخر دی ماه و اوایل بهمن ماه افزایش موارد کرونا را در کشور خواهیم داشت که همین اتفاق هم رخ داد. در واقع روند افزایشی که در حال حاضر شاهدیم، همان افزایشی است که انتظار داشتیم در بهمن ماه اتفاق افتد و همان روند ادامه پیدا کرد. در عین حال تصور میکردیم که افزایش موارد شیب تندتری خواهد داشت، اما موارد به صورت کندتر افزایش یافت.»

 این افزایش سیر مبتلایان به کرونا در حالی است که چند روز بیشتر تا نوروز و سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی باقی نمانده است. رویه ای که می تواند باعث تشدید روند صعودی افزایش کرونا شود.

ارسال دیدگاه شما

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.