تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1402 - 6:57
کد خبر : 143246

جزئیات توافق احتمالی و دو مرحله‌ای حماس و اسرائیل

جزئیات توافق احتمالی و دو مرحله‌ای حماس و اسرائیل

آرمان شرق-گروه بین الملل: سه منبع آگاه به آکسیوس گفتند که مذاکرات برای دستیابی به توافقی برای آزادی ده‌ها گروگانی که در غزه نگهداری می‌شوند، دوباره از سر گرفته شده و پس از وقفه چند روزه، پیشرفت اندکی نیز داشته است. منابع آگاه می‌گویند این توافق در صورت حصول، در دو مرحله اجرا می‌شود:  در مرحله اول، حماس قرار است حدود ۵۰ زن و کودک را در ازای توقف پنج روزه در جنگ آزاد کند. با ادامه وقفه پنج روزه، حماس زنان و کودکان بیشتری را که می گوید در گروگان گروه‌های دیگر هستند، پیدا می‌کند تا در مرحله دوم آزاد شوند.

جزئیات توافق احتمالی و دو مرحله‌ای حماس و اسرائیل

سه منبع آگاه به آکسیوس گفتند که مذاکرات برای دستیابی به توافقی برای آزادی ده‌ها گروگانی که در غزه نگهداری می‌شوند، دوباره از سر گرفته شده و پس از وقفه چند روزه، پیشرفت اندکی نیز داشته است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، پس از حمله نظامی اسرائیل به بیمارستان شفا در هفته گذشته که منجر به تعلیق مذاکرات شد، سکوت کرد و از تعامل با نمایندگان حماس در مذاکرات دوحه دست کشید. منابع می گویند که طی ۲۴ ساعت گذشته، سنوار دوباره وارد روند مذاکره شده است.

به گفته دو منبع، سنوار پاسخ جدیدی به میانجی‌های قطری ارسال کرد که حاکی از کاهش برخی از اختلاف ها بین طرفین بود، اما این پیشرفت هنوز برای دستیابی به توافق کافی نیست.

بیش از ۲۴۰ نفر از جمله چند امریکایی در جریان حمله حماس در ۷ اکتبر ربوده شدند.  چهار گروگان، از جمله دو امریکایی، از آن زمان آزاد شده اند، یک نفر نجات یافته و دو نفر دیگر نیز جسدشان پیدا شده است.

مذاکرات بین اسرائیل، امریکا و حماس با میانجیگری قطر انجام می شود و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر روز یکشنبه گفت که مطمئن است توافق نزدیک است و اختلاف های بین طرفین کوچک و عمدتاً ماهیت لجستیکی دارد.

دو منبع مطلع به اکسیوس گفتند، جزئیات توافق هنوز به طور کامل مشخص نشده و هر روز تغییراتی در آن رخ می‌دهد. یکی از منابع گفت: «گاهی اوقات هر ساعت تغییراتی رخ می دهد».

منابع آگاه می گویند این توافق در صورت حصول، در دو مرحله اجرا می شود:

در مرحله اول، حماس قرار است حدود ۵۰ زن و کودک را در ازای توقف پنج روزه در جنگ آزاد کند. با ادامه وقفه پنج روزه، حماس زنان و کودکان بیشتری را که می گوید در گروگان گروه های دیگر هستند، پیدا می کند تا در مرحله دوم آزاد شوند.

به گفته دو منبع، سنوار به طور کلی موافقت کرده است که تعداد زنان و کودکانی را که طبق توافق دو مرحله‌ای آزاد می‌شوند به بیش از ۵۰ نفری که قبلا قبول کرده بود، افزایش دهد.

این منابع گفتند، اما سنوار از اسرائیل می‌خواهد که نظارت هوایی خود بر غزه را به مدت شش ساعت در روز در طول وقفه متوقف کند تا عوامل حماس بتوانند گروگان‌ها را بدون جاسوسی توسط اسرائیل پیدا کنند. این دو منبع گفتند که سنوار همچنین از اسرائیل می خواهد که همه زنان و کودکان فلسطینی را که در زندان های اسرائیل نگهداری می شوند، آزاد کند. حدود ۱۵۰ زن و نوجوان فلسطینی به دلیل شرکت در حملات علیه اسرائیلی ها در بازداشت اسرائیل هستند.

حماس همه گروگان‌های اسرائیلی و غیر اسرائیلی را که در ۷ اکتبر گرفتار شده‌اند، نگه نمی‌دارد. گمان می‌رود برخی از آنها توسط گروه‌های شبه‌نظامی دیگری نگهداری می‌شوند.  اسرائیل از تعداد دقیق زنان و کودکانی که حماس نگهداری می‌کند را نمی‌داند، اما مقامات اسرائیلی معتقدند که تعداد زنان و کودکانی که حماس در اختیار دارد، حدود ۲۰ تا ۲۸ نفر بیشتر از ۵۰ نفری است که حماس گفته است.

این منابع می گویند که اسرائیل به عنوان بخشی از این توافق، خواستار اطلاع از تعداد دقیق زنان و کودکانی است که در غزه گروگان گرفته شده اند. یک منبع گفت که اسرائیل فقط یک توافق کلی مبنی بر آزاد کردن گروگان های بیشتر را نمی پذیرد، بلکه می خواهد بداند که در مرحله دوم چه تعداد از آنها آزاد خواهند شد.

یکی دیگر از مشکلات، تعداد کامیون‌های کمک‌رسانی است که طبق این قرارداد هر روز از طریق مصر وارد غزه خواهند شد.  حماس خواستار اجازه ورود ۴۰۰ کامیون در روز است و این کامیون ها علاوه بر سایر کالاهای بشردوستانه، سوخت بیمارستان ها و نانوایی ها را نیز تامین می کنند.  طرف اسرائیلی می گوید گذرگاه رفح به دلایل امنیتی نمی تواند روزانه ۴۰۰ کامیون را پردازش کند.

لازم به ذکر است که برت مک گورک، مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه، شنبه شب وارد دوحه شد و با نخست وزیر قطر دیدار کرد تا درباره تلاش ها برای آزادی گروگان ها گفتگو کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.