تاریخ انتشار : دوشنبه 20 بهمن 1399 - 14:34
کد خبر : 61545

توافق ۵۰ ساله با روسیه!

توافق ۵۰ ساله با روسیه!

ارمان شزق- یک عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با بیان اینکه رئیس مجلس در سفر به روسیه حامل پیام مهم رهبر انقلاب به روس ها است، گفت که یکی دیگر از اهداف این سفر پیگیری توافق ۲۰ ساله و ۵۰ ساله بین ایران و روسیه است.

ابراهیم رضایی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به سفر رئیس مجلس به روسیه گفت: بارها مقام معظم رهبری درباره لزوم نگاه به شرق تاکید داشتند. باید بپذیریم شاهد نظم جدیدی در جهان هستیم و بر اساس آن باید نگاهمان را به شرق تقویت کنیم و همچنین روابط مان را با کشورهایی مانند چین و روسیه و قدرت های نوظهوری مثل هند توسعه دهیم.

وی یادآور شد: تجربه برجام به ما نشان داد که نباید همه تمرکز سیاست خارجه کشورمان صرفا مبتنی بر رفتار چند کشور غربی و آمریکا باشد. باید با چند جانبه گرایی روابط مان را با دول و کشورهای شرق توسعه دهیم که از جمله آنها روسیه است. روسیه ظرفیت بسیار خوبی برای بی اثر کردن و دور زدن تحریم های ظالمانه علیه کشورمان دارد.

این عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه با بیان اینکه رئیس مجلس به دعوت رئیس مجلس دومای روسیه به این کشور سفر کرده است، افزود: رئیس مجلس حامل پیام مهم رهبر انقلاب به روس هاست. لذا سفر ایشان را می توان راهبردی و برای ارتقای روابط دو کشور قلمداد کرد. یکی دیگر از اهداف این سفر پیگیری توافق ۲۰ ساله و ۵۰ ساله بین ایران و روسیه بوده، لذا این سفر از اهمیت زیادی برخوردار است و امیدواریم دستاوردهای ملموسی برای کشور و مردم داشته باشد.

رضایی خاطرنشان کرد: ما در مواردی با روسیه منافع و مسیر همکاری مشترکی داشتیم. همکاری که سازنده، پرثمر و موفق بوده و می توان این را در سایر حوزه ها توسعه داد. می توان منافع مشترک را در حوزه های اقتصادی و سیاسی تعریف عملیاتی کرد که تاکنون موفق نبوده و نتوانستیم از ظرفیت روسیه به خوبی استفاده کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: لازم است ریل گذاری جدید در روابط ایران و روسیه صورت گیرد. البته یکی از نگرانی های جریان غرب گرا، سیاست ورزی انقلابیون در حوزه سیاست خارجی است. آنهایی که تا کنون کارنامه ناامید کننده ای در این حوزه داشتند. البته دیپلماسی کشور محدود به وزارت خارجه نیست. حوزه بین الملل طبق قانون در قوه مقننه تعریف شده و این موارد از طریق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و گروه های دوستی و پارلمانی دنبال می شود. هدف این است که با ابزار قوه مقننه از منافع ملی در خارج از کشور دفاع شود که بعضا هم این اقدامات سوابق خوبی داشته است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.