تاریخ انتشار : سه شنبه 20 دی 1401 - 0:32
کد خبر : 121293

توافق محدود ایران و آمریکا کلید خورد

توافق محدود ایران و آمریکا کلید خورد

آرمان شرق-گروه بین الملل:توافق محدود نمی تواند برای ایران یک دست آورد مهم باشد اما مشخصا ایران نیز گزینه دیگری ندارد و باید در این خصوص فعال عمل کند. مشخصا برگشت به برجام ۲۰۱۵ سخت شده است و باید این توافق محدود نیز غنیمت شمرده شود زیرا مرگ دیپلماسی نتایج بسیار بدی خواهد داشت.

 توافق محدود ایران و آمریکا کلید خورد

آرمان امروز|پورحسین: در جدیدترین اظهارنظر در خصوص مذاکرات و احیای برجام، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن ابزارهای متعددی برای ارتباط با ایران در مورد موضوعات مختلف دارد اما وارد جزئیات آن نمی ‌شود.
این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شاید به دنبال یک توافق هسته ‌ای محدود با ایران باشد.
این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود که چندین ماه است که برجام در دستور کار ایالات متحده آمریکا قرار ندارد و دیگر تمرکز اصلی دولت این کشور نیست. بر همین اساس وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که در خصوص موضوعات مختلف، ابزارهایی برای ارتباط با ایران دارد. ممکن است که اشاره این وزارتخانه به کانال‌های بشردوستانه از طریق سوئیس باشد هرچند که تحولات اخیر نشان می دهد که عمان نیز به شکلی جدی وارد میدان شده و با کنار زدن قطر و عراق، بار دیگر میانجی اصلی میان ایران و آمریکا شده است. با این وجود آمریکایی ها بار دیگر تاکید کرده اند که تمامی گزینه ها روی میز است و بر همین اساس است که مرگ برجام را اعلام نمی کنند. از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با رایزنی‌های مستمر مقامات آمریکا و اسرائیل در مورد ایران و نگاه ایران در این ارتباط و همچنین آخرین تحولات در حوزه مذاکرات رفع تحریم تصریح کرد: اینکه مقامات آمریکایی با مقامات اسرائیل در مورد ایران گفت‌وگو می‌کنند چیز جدیدی نیست. بر اساس اسناد و شواهد سیاست خارجی آمریکا در مورد ایران در گروگان صهیونیست‌هاست. وی ادامه داد: در ارتباط با موضوع هسته‌ای نیز همانطور که بارها اعلام شده است. موضوع هسته‌ای تنها موضوع سیاست خارجی ایران نیست و توافق نیز یک مسئله دو جانبه است و همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم کشوری که نقض تعهد کرده و باید پاسخگو باشد دولت آمریکاست. کنعانی با بیان اینکه سیاست ایران در مورد موضوع هسته‌ای روشن است و در همان چارچوب عمل می‌کند، گفت: ما دارای آمادگی برای جمع بندی مذاکرات مبتنی بر بسته‌ای که ارائه شده است هستیم . البته همانطور که بارها گفته‌ایم ذره‌ای از خطوط قرمز و حقوق مردم ایران در این زمینه عدول نمی‌کنیم و این خواسته مردم ایران است و تیم مذاکره کننده ایران در این چارچوب عمل کرده و می‌کند.  سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که مقامات آمریکایی در پی تحولات اخیر در ایران در سه ماه گذشته چندین بار اعلام کرده‌اند که موضوع مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها اکنون در دستور کار آنها نیست. علی رغم این ادعا سوال این است که آیا تبادل پیام و مذاکره بین ایران و آمریکا از طریق واسطه‌ها در حال انجام است یا نه؟ تصریح کرد: تبادل پیام و انعکاس دیدگاه‌ها به طرق مختلف بین دو کشور وجود دارد. تبادل پیام هایی که شاید در خصوص توافق محدود بین ایران و آمریکا باشد. مرتضی مکی، تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در خصوص جزئیات احتمالی این توافق محدود میان ایران و آمریکا می گوید: رایزنی های غیرعلنی میان ایران و آمریکا برقرار شده است و به نظر می رسد که طرف هایی در حال انتقال پیام میان دولت های دو کشور هستند. وی افزود: باید توجه داشت که سناریو نخست به نظر می رسد همچنان احیای برجام باشد که تحولات روزهای آینده بر آن تاثیرگذار خواهد بود. سناریو دوم در این عرصه توافق محدود میان ایران و آمریکاست به شکلی که تنش میان طرفین تشدید نشود و ایران برنامه هسته ای خود را توسعه ندهد و در مقابل نیز آمریکا اجازه فروش محدود نفت به ایران داده و تحریم بانکی را کاهش دهد تا ایران بتواند پول فروش نفت را وصل کند. مکی ادامه داد: این توافق محدود احتمالا گام به گام خواهد بود تا طرفین بتوانند اعتمادسازی کنند. باید توجه داشت که هیچ وقت مرگ برجام اعلام نخواهد شد زیرا بایدن تا ۲۰۲۵ امور را در اختیار دارد و نمی خواهد مسیر جنگ و تنش را در پیش گیرد.
این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: توافق محدود نمی تواند برای ایران یک دست آورد مهم باشد اما مشخصا ایران نیز گزینه دیگری ندارد و باید در این خصوص فعال عمل کند. مشخصا برگشت به برجام ۲۰۱۵ سخت شده است و باید این توافق محدود نیز غنیمت شمرده شود زیرا مرگ دیپلماسی نتایج بسیار بدی خواهد داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.