تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 شهریور 1401 - 8:47
کد خبر : 111415

توافق صددرصد است/رسما قبل از انتخابات سنا اعلام می شود

توافق صددرصد است/رسما قبل از انتخابات سنا اعلام می شود

آرمان شرق-گروه بین الملل:عبدالرضا فرجی‌راد استاد ژئوپلیتیک و کارشناس مسائل بین‌المللی، در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» گفت توافق را باید حتمی  و صددرصد دانست علت عدم عجله آمریکا این است که می‌‌‌خواهند با طول  دادن به روند مذاکرات، توافق را در آستانه انتخابات سنا که قرار است، هشتم نوامبر برگزار شود، اعلام کند. توافق صددرصد است/رسما

آرمان شرق-گروه بین الملل:عبدالرضا فرجی‌راد استاد ژئوپلیتیک و کارشناس مسائل بین‌المللی، در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» گفت توافق را باید حتمی  و صددرصد دانست علت عدم عجله آمریکا این است که می‌‌‌خواهند با طول  دادن به روند مذاکرات، توافق را در آستانه انتخابات سنا که قرار است، هشتم نوامبر برگزار شود، اعلام کند.

توافق صددرصد است/رسما قبل از انتخابات سنا اعلام می شود

روزنامه آرمان امروز نوشت: کش‌مکش‌های برجامی همچنان ادامه دارد و در نتیجه برجام همچنان مبهم‌ترین موضوع نظام بین‌الملل بماند. این بلاتکلیفی البته در حالی است که «خوش‌بینی نسبت به تفاهم» به بیشترین حالت ممکن خود رسیده است. دلیل دیگر فرسایشی شدن مذاکرات چیز جز  این نیست که ایران و آمریکا سعی‌شان را به‌کار می‌گیرند تا جاییکه امکان دارد، امتیاز بیشتری از هم بگیرند.
عبدالرضا فرجی‌راد استاد ژئوپلیتیک و کارشناس مسائل بین‌المللی، در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» با تاکید بر اینکه « مساله‌‌ای که باعث شده،‌ خبر رسمی توافق امروز و فردا شود، به این دلیل است که هیچ‌کدام از طرفین عجله‌ای برای امضای برگه برجام ندارند» به تحلیل فضای فعلی هسته‌ای می‌پردازد.
  برجام همچنان بلاتکلیف است. کش‌مکش‌های دوطرف چه دلیلی یا دلیل‌‌هایی دارد؟
باید تاکید کنم، برجام احیا می‌شود و این گره‌کور را باید بازشدنی بدانیم. اما هنوز جزئیاتی مانده است تا توافق هسته‌ای رسما اعلام شود. مشخصا ایرانی‌ها در پی این هستند با حل‌شدن مساله‌ پادمانی آژانس دست از سر ایران بردارد. با این توضیح که آمریکایی‌ها در نهایت با بسته‌شدن پرونده پادمانی موافقت خواهند کرد. البته ایران به‌واسطه بازی با کلمات دنبال گرفتن امتیازهای بیشتر است. مخصوصا بحث تضمین ایالات‌متحده که به‌واسطه بد‌عهدی ترامپ در ۲۰۱۸ برای ایرانی‌ها بسیار مهم شده است.
  این ذهنیت که آمریکا هم برای برجام عجله‌ای ندارد، درست است؟
بله. علت عدم عجله آمریکا این است که می‌‌‌خواهند با طول  دادن به روند مذاکرات، توافق را در آستانه انتخابات سنا که قرار است، هشتم نوامبر برگزار شود، اعلام کنند. نظرسنجی‌های رسمی نشان می‌دهد ۶۴ درصد مردم این کشور نظر مثبتی به توافق با ایران دارند. به‌‌همین دلیل اگر برجام در روزهای منتهی به انتخابات اعلام شود، مسئولان آمریکایی‌ می‌‌توانند به‌‌خوبی از این اتفاق استفاده تبلیغاتی کنند. یعنی مردمی که از برجام راضی‌اند، انگیزه رای دادن به دموکرات‌‌ها را داشته باشند. در واقع جوبایدن برای ۲ سالی که از دوره ریاست‌جمهوری‌اش مانده است، احتیاجی مبرم به پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات سنا دارد.  در واقع هر دو طرف رفتاری کج‌‌دار و مریز دارند تا  توافق در وضعیتی حاصل شود که بیشترین بهره‌برداری را از این اتفاق مهم داشته باشند. ایران در هفته آینده پاسخ آمریکا را به اتحادیه‌اروپا می‌دهد و بعد از واکنش ایالات‌متحده به پاسخ ایران مساله حل شده و برجام رسما دوباره به‌جریان خواهد افتاد.
  البته اگر بر سر پادمان به‌نتیجه برسند.
این توافق به‌خاطر پادمان به‌هم نخواهد خورد. یعنی آمریکا برای اینکه بتواند، مشکل متحدین اروپایی خود را از بحران انرژی در زمستان نجات بدهد و همچنین برای اینکه از هزینه‌های تنازع هسته‌‌ای برای کشورشان جلوگیری کند، این‌بار به‌طور جدی توافق را پیگیری می‌کند
  پس از نظر شما توافق را باید حتمی دانست؟
صددرصد! هم ایران و هم آمریکا برجام را در هر شرایطی می‌خواهند. مساله‌‌ای که باعث شده،‌ خبر رسمی توافق امروز و فردا شود، به این دلیل است که هیچ‌کدام از طرفین عجله‌ای برای امضای برگه برجام ندارند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.