تاریخ انتشار : پنجشنبه 31 شهریور 1401 - 9:56
کد خبر : 113052

بایدن:‌ آماده بازگشت به برجام هستیم / ایران: پرونده اتهامی ایران در آژانس باید بسته شود/ گروسی: آماده تعامل مجدد با ایران هستیم

بایدن:‌ آماده بازگشت به برجام هستیم / ایران: پرونده اتهامی ایران در آژانس باید بسته شود/ گروسی: آماده تعامل مجدد با ایران هستیم

 آرمان شرق-گروه بین الملل:جو بایدن آمادگی آمریکا را برای بازگشت به توافق هسته ای عنوان کرد . مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که آماده تعامل مجدد با ایران هستیم.وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در پرتو توافق هسته‌ای باید تحریم‌های یکجانبه علیه ایران برطرف شده و پرونده اتهامی هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بسته شود.

 آرمان شرق-گروه بین الملل:جو بایدن آمادگی آمریکا را برای بازگشت به توافق هسته ای عنوان کرد . مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که آماده تعامل مجدد با ایران هستیم.وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در پرتو توافق هسته‌ای باید تحریم‌های یکجانبه علیه ایران برطرف شده و پرونده اتهامی هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بسته شود.

 

بایدن:‌ آماده بازگشت به برجام هستیم / ایران: پرونده اتهامی ایران در آژانس باید بسته شود/ گروسی: آماده تعامل مجدد با ایران هستیم

امیرعبداللهیان: با توافق هسته‌ای، پرونده اتهامی ایران در آژانس باید بسته شود

ایسنا نوشت: «سیمون کاونی» – وزیر خارجه ایرلند – روز چهارشنبه (۳۰ شهریور) با وزیر امور خارجه ایران در محل اقامت وی در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار درباره آخرین تحولات مربوط به روابط دوجانبه و راه‌های گسترش مناسبات در حوزه‌های مختلف تجاری، اقتصادی و سیاسی، رویدادهای جهانی و مذاکره برای لغو تحریم‌ها گفت‌وگو شد.

وزیر امور خارجه ایرلند به علاقه‌مندی کشورش برای تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و با اشاره به تحولات جاری در اروپا گفت: تمایل زیادی برای تنوع‌بخشی در روابط تجاری و اقتصادی وجود دارد.

«کاونی» اعلام کرد که دولت کشورش برای رسیدن به توافق از هیچ کوششی فروگذار نکند و دستیابی به توافق را فرصت مناسبی برای همه طرف‌ها و نیز جامعه بین‌المللی دانست.

امیرعبداللهیان نیز در این ملاقات ضمن ابراز رضایت از سطح تماس‌های انجام‌شده میان مقامات دو کشور، ظرفیت‌های فراوان موجود برای بسط و گسترش روابط دو کشور را مورد اشاره قرار داد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: هیچ مانعی برای ارتقای همه‌جانبه روابط میان دو کشور وجود ندارد و لازم است از طریق تماس‌های دیپلماتیک، پارلمانی و اقتصادی، روابط دوجانبه را بیش از پیش گسترش داد.

امیرعبداللهیان در خصوص مذاکره لغو تحریم‌ها نیز تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب و پایدار آمادگی دارد، ولی این امر مستلزم حسن نیت، واقع‌بینی و اراده لازم از طرف آمریکا و سه دولت اروپایی است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در پرتو توافق هسته‌ای باید تحریم‌های یکجانبه علیه ایران برطرف شده و پرونده اتهامی هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بسته شود.

 

بایدن:‌ آماده بازگشت به برجام هستیم

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه این سخنرانی خود همچنین با انتقاد شدید از جنگ روسیه علیه اوکراین مدعی شد: روسیه به نحو بیشرمانه‌ای منشور سازمان ملل را نقض کرده است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه شب گفت که آماده تعامل مجدد با ایران هستیم.

 گروسی: آماده تعامل مجدد با ایران هستیم به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از رویترز، گروسی مدعی شد: آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی محدودی به تاسیسات هسته‌ای ایران دارد اما ما آماده تعامل مجدد با ایران هستیم.

وی افزود: ما از ایران انتظار داریم که به ‌طور کامل اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود را به آژانس بدهد



مدیرکل آژانس اتمی همچنین گفت که حرکت به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای در خاورمیانه برای صلح و امنیت بین‌المللی بسیار مضر خواهد بود.

گروسی در ادامه به موضوع اوکراین اشاره کرد و افزود: مذاکرات واقعی برای ایجاد منطقه امن در اطراف نیروگاه اتمی زاپوریژیا با اوکراین و روسیه آغاز شده اما موضوع پیچیده‌ای است.

او ادامه داد: ما در حال کار بر روی ایجاد یک منطقه امن در مجاورت نیروگاه اتمی زاپوریژیا هستیم و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است.

پیش تر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و درباره وضعیت نیروگاه زاپوریژیا با رافائل گروسی گفت وگو کرده بود.

لاوروف بر قصد مسکو برای ادامه همکاری نزدیک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور وادار کردن رژیم کی‌یف به توقف فوری گلوله‌باران زاپوریژیا و مناطق مجاور آن تاکید کرده بود.

زاپوریژیا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا از ماه مارس تحت کنترل نیروهای روسی درآمده است.

در حالی که مسکو و کی‌یف یکدیگر را به حمله به تاسیسات هسته‌ای متهم می کنند، نگرانی‌های بسیاری در مورد فاجعه هسته‌ای وجود دارد.

چندی پیش کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرپرستی گروسی از تاسیسات اتمی زاپوریژیا بازدید کردند. گروسی پس از بازدید در گزارشی به سازمان ملل درباره وضعیت خطرناک این نیروگاه هشدار داد.

جو بایدن بار دیگر ضمن مطرح کردن ادعای آمادگی آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای عنوان کرد که واشنگتن به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا در دومین روز از مباحث عمومی هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سالانه سازمان ملل طی سخنانی ضمن تکرار آمادگی واشنگتن در بازگشت به توافق هسته ای مدعی شد که اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته ای را نخواهد داد.

بایدن گفت: در حالیکه ایالات متحده آماده بازگشت متقابل به برجام در صورت پایبندی ایران به تعهداتش است، واشنگتن واضح اعلام می‌کند که ما اجازه نخواهیم داد تا ایران به یک سلاح هسته‌ای دست یابد.

این ادعای بایدن در حالی مطرح شده است که دولت ضعیف جو بایدن که به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد، به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی متوسل و باعث طولانی شدن روند مذاکرات شده است. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید داشته که اگر آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود، اراده به خرج دهد و مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه این سخنرانی خود همچنین با انتقاد شدید از جنگ روسیه علیه اوکراین مدعی شد: روسیه به نحو بیشرمانه‌ای منشور سازمان ملل را نقض کرده است.

بایدن مسکو را متهم کرد که دست به تهدید هسته ای اروپا زده و بار دیگر مسئولیت های رژیم عدم اشاعه را نادیده گرفته است.

وی افزود: (ولادیمیر) پوتین (رئیس جمهوری روسیه) مدعی است که به خاطر تهدید علیه روسیه مجبور به اقدام شده در صورتیکه هیچ کشوری روسیه را تهدید نکرده بود.

بایدن صمن اشاره به کمک های آمریکا به اوکراین ادعا کرد: تمامی پیروزی های در میدان نبرد به سربازان اوکراین تعلق دارد.
وی مدعی شد که آمریکا می خواهد که این جنگ به نحو عادلانه‌ای پایان یابد و تنها روسیه است که سد این راه شده.

بایدن با رد ارتباط تحریم های ضد روسیه با گرانی و کمبود مواد غذایی در جهان گفت: تحریم های ما به صراحت اجازه می دهد که روسیه کود و مواد غذایی را صادر کند.

رئیس جمهوری آمریکا ضمن مطرح کردن ادعای پایبندی مجدد به سیاست چین واحد گفت: ما به دنبال مناقشه و جنگ سرد نیستیم.

بایدن در ادامه ضمن مداخله در امور ونزوئلا افزود: ما از گفت‌و گو در ونزوئلا و برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه حمایت می کنیم.

وی همچنین بدون اشاره به جنایات ائتلاف سعودی در یمن و همچنین جنایات رژیم صهیونیسیتی در فلسطین اشغالی عنوان کرد که واشنگتن از آتش‌بس در یمن و تشکیل دو دولت در سرزمین‌های اشغالی حمایت می کند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه شب در گفت وگو با شبکه الجزیره بار دیگر ادعا کرد که ما همچنان معتقدیم بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران امکان پذیر است. او گفت: پیشنهادها و نظراتی که ایران به تازگی درباره توافق در مذاکرات داد، گامی در جهت اشتباه بود.

 ایرنا: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه شب در گفت وگو با شبکه الجزیره بار دیگر بدون اشاره به اینکه آمریکا ناقض برجام بوده است ادعا کرد که ما همچنان معتقدیم بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران امکان پذیر است.

به گزارش الجزیره، «ند پرایس» مدعی شد: پیشنهادها و نظراتی که ایران به تازگی درباره توافق در مذاکرات داد، گامی در جهت اشتباه بود.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: پاسخی که ایران به تازگی ارسال کرد سازنده نبود و به ما اجازه کامل کردن توافق را نداد ولی ما همچنان معتقدیم که بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران امکان‌پذیر است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه با دخالت در امور داخلی ایران، گفت: ما به اقداماتی برای فشار بر ایران و پاسخ به آنچه در منطقه انجام می‌دهد، ادامه خواهیم داد.

پیش تر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در دومین روز از مباحث عمومی هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سالانه سازمان ملل در سخنانی بار دیگر ضمن مطرح کردن ادعای آمادگی آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای عنوان کرد که واشنگتن به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

این درحالیست که گفت‌ وگوها برای رفع تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق برجام است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافقی است که در آن منفعت اقتصادی مردم تامین، موانع تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود.

از این رو، چنانچه طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

همراهی باقری با رئیس جمهور همزمان با فعال شدن کانال عمان می‌تواند امیدوارکننده باشد

یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: نفس همراهی آقای علی باقری با رئیس جمهور در سفر به نیویورک همزمان با فعال شدن کانال سنتی عمان و دیدارهای انجام شده این گمانه و امید را تقویت می‌کند که شاید شاهد یک رویداد غیرمنتظره در روند احیای برجام باشیم اما شواهد و اظهارات حاکی از این است که سفر به نیویورک تغییری در وضعیت فعلی ایجاد نخواهد کرد.

مرتضی مکی در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی دستاوردهای احتمالی حضور رئیس‌جمهور در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در پاسخ به این سوال که با توجه به همراهی مذاکره کننده ارشد ایران و ظرفیت رایزنی‌های انجام شده و در حال انجام آیا احتمال شکستن بن‌بست موجود وجود دارد، گفت: حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل بر متن آن ارجحیت دارد؛  به این معنا که در حقیقت سخنرانی‌هایی که در صحن مجمع ایراد می‌شود شامل مواردی تشریفاتی است و سران کشورها به بیان سیاست‌های خود در حوزه‌های مختلف می‌پردازند و این درحالی است که رایزنی‌های صورت گرفته در حاشیه مجمع، موضوعات مهمی را در بر می‌گیرد. برجام نیز به عنوان یکی از موضوعات مهم که در دستور کار سه کشور مهم اروپایی و آمریکا و ایران قرار دارد به طور قطع در این رایزنی‌های حاشیه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت و همانطور که شاهد بودیم شب گذشته این گفت‌وگو میان آقای باقری و مورا صورت گرفت‌.

وی ادامه داد: البته مجموعه موضع گیری‌های اتحادیه اروپا و آمریکا چشم انداز روشنی را پیش روی این رایزنی‌ها برای بن‌بست‌شکنی قرار نمی‌دهد و آقای جوزپ بوررل، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا نیز در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کردند که حتی دیدار با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، برای حل گره ایجاد شده در مذاکرات هسته‌ای، نتیجه‌بخش نخواهد بود. با این حال نفس همراهی آقای علی باقری با رئیس جمهور در سفر به نیویورک و انحام دیدارهایی مانند آنچه شاهدش بودیم همزمان با فعال شدن کانال سنتی عمان، این گمانه و امید را تقویت می‌کند که شاید شاهد یک رویداد غیرمنتظره در روند احیای برجام باشیم اما شواهد و اظهارات حاکی از این است که سفر  به نیویورک تغییری در وضعیت فعلی ایجاد نخواهد کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا همچنین در پاسخ به این سوال که اینگونه به نظر می‌رسد که قرار گرفتن در آستانه انتخابات کنگره در آمریکا موجب شده تا واشنگتن تمایلی برای ازسرگیری مذاکرات نداشته باشد و تعلیق چند ماهه اجتناب ناپذیر است، از سرگیری مذاکرات پس از انتخابات را تا چه میزان محتمل می‌دانید، گفت: یکی از طرف‌های اصلی برجام ایالات متحده است و اگر قرار باشد گشایشی در روند احیای برجام صورت بگیرد باید در رایزنی میان تهران و واشنگتن صورت بگیرد. واقعیت این است که احیای برجام دیگر موضوعی نیست که دولت آمریکا بتواند از آن در رقابت‌های انتخاباتی بهره بگیرد. شاید اگر فضای رایزنی میان ایران و آمریکا یک ماه قبل وجود داشت، این کشور از آن به عنوان برگ برنده‌ای برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می‌کرد. ضمن اینکه باید بدانیم مسائل سیاست خارجی از اهمیت بالایی در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا برخوردار نیست مخصوصا امروز که مسائل معیشتی و موضوعات مرتبط با انرژی مهمترین موضوعات را در میان افکار عمومی را شامل می‌شود.

وی افزود: یک نکته مهم که باید مدنظر قرار بگیرد این است که مذاکرات امروز به دلایلی که قابل بحث است به حالت تعلیق درآمده اما هرچه مذاکرات طولانی‌تر شده و وقفه آن تداوم پیدا کند، قطعا بر پیچیدگی احیای برجام خواهد افزود و ضرر و زیان آن بیش از هر کشور دیگری متوجه ایران است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.