سرمربی سابق پرسپولیس در مصاحبه اخیر خود به برخی صحبت ها درباره یحیی گل‌محمدی واکنش نشان داد.

مصاحبه تصویری اخیر برانکو ایوانکوویچ ابهامات زیادی را که در دوران حضور این مربی در پرسپولیس داشت رفع کرده است.

سرمربی محبوب هواداران پرسپولیس در این گفت‌وگو از عملکرد یحیی گل محمدی نیز در چند فصل اخیر تقدیر کرد و در این خصوص گفت: این که می گویند پرسپولیس هم هنوز همان تیم من است و مربیان بعدی از میراث و ثمره زحمات من استفاده کرده‌اند و به همین دلیل نتیجه می‌گیرد خیلی صحبت نامحترمانه‌ای در حق یحیی گل محمدی است.

برانکو افزود: اولا یحیی خودش را به عنوان مربی از قبل در ذوب آهن و پدیده ثابت کرده است و هرکجا کار کرده است از خودش اثر به جا گذاشته است. بازیکنان ممکن است خوب باشند یا نباشند اما اگر عملکرد یحیی خوب نبود پرسپولیس نمی توانست ادامه مسیر موفقیت خودش را طی کند. طبیعتا شما نیاز به مدیر خوب هم دارید اما مربی از همه در این زمینه مهم تر است و بیشترین نقش را بازی می کند.

وی ادامه داد: این حرف نسبت به ایشان صحیح و عادلانه نیست. یحیی سزاوارانه با کارش و دانشش این مسیر را ادامه داد و خوشحالم پرسپولیس با او ادامه داد و توانست موفق باشد.

پروفسور قرمزها در خصوص شرایط پرسپولیس گفت: خیلی خوشحالم پرسپولیس را به جایی که به آنجا تعلق داشت برگرداندم. وقتی اولین بار سرمربی تیم ملی ایران شدم دیدم پرسپولیس چه باشگاه بزرگی است. یک ارتش عظیم سرخ و یک سرمایه بزرگ.

سرمربی کروات سابق سرخپوشان افزود: لحظه‌ای که من به پرسپولیس آمدم این تیم مشکلات زیادی داشت، عملا ما اول پرسپولیس را از سقوط نجات دادیم، اما می‌دانستم پتانسیل بالایی در باشگاه خوابیده است. هواداران پرسپولیس سزاوار این بودند که به قله فوتبال ایران برگردند.

برانکو در خصوص وضعیت بد پرسپولیس گفت: در دوره دشواری به این تیم آمدم و همه بازیکنان در آن زمان از پرسپولیس فراری بودند و ما بازیکنی را جذب کردیم که بخواهد بیاید و عملا بازیکنانی بودند که جایی را جز پرسپولیس نداشتند. در آن زمان آقای دکتر طاهری که مدیرعامل باشگاه بود به کار ما اعتقاد داشت و دید ما به سمت بالا می رویم. بعد از شش هفته رتبه آخر جدول بودیم با یک امتیاز و تیم های دیگر ۱۵ امتیاز بیشتر از ما داشتند. بعد از شکست ذوب آهن هواداران از ما حمایت کردند و همان لحظه گفتم ما قهرمان خواهیم شد.ولی در آخر با اشتباه من از نفت تهران شکست خوردیم و با تفاضل گل قهرمان نشدیم.

وی ادامه داد: پرسپولیس یک سرمایه بزرگ و یک ارتش عظیم است. مربیگری در پرسپولیس، زیباترین دوره ورزشی من در سوابقم بود، یک قصه اعجاز آور که هواداران ستاره‌ی اصلی آن بودند. از روز اول، تکلیف من ایجاد روحیه پیروزمندانه بوده، بر طبق ماهیت ایرانیان که در طول تاریخ همواره برنده و در ذهنشان همیشه مهاجم بودند. من فقط خودم را با تاریخ ایرانی‌ها تطبیق دادم، چون فلسفه من هم این است، باید همیشه هجومی و حمله‌ور باشیم و در کنار این، باید عاقلانه هم رفتار کنم.

برانکو ایوانکوویچ درخصوص ماجرای کنار گذاشتن محسن مسلمان از تیم پرسپولیس اظهار کرد: بازیکنان زیادی بودند که کنار گذاشته شدند اما تنها ستاره پرسپولیس است که سایر بازیکنان را با خودش بالا می اورد و در واقع این بازیکنان هستند که می‌توانند از نام پرسپولیس استفاده کنند و خودشان را نشان دهند.

سرمربی کروات بیان کرد: برخی از بازیکنان خودشان را فوق ستاره می‌دیدند و من هم هرگز اجازه به این کار نمی‌دادم. من با محسن مسلمان رابطه خیلی خوبی داشتم اما از او خواستم مثل بقیه بازیکنان رفتار کند، با اینکه دانش زیادی داشت اما دچار افت شد.

سرمربی کروات گفت: مسلمان را مردم دوست داشتند اما تیم از همه مهمتر بود، باید تلاش می کرد و دوباره به ترکیب اصلی می رسید؛ مسلمان بازیکن باهوشی بود، اما همه ما باید پیشرفت کنیم، نه اینکه به عملکرد گذشته خودمان نگاه کنیم؛ خود بازیکن باید به دنبال تغییر باشد اما متاسفانه مسلمان نخواست خودش را اصلاح کند، او باید بیشتر می‌دوید، بیشتر گل میزد و گل می‌ساخت.

برانکو افزود: اگر خاطرتان باشد مسلمان در دوره من فیکس بود و سروش رفیعی نیز در پست مسلمان بازی می‌کرد و حتی من این اجازه را دادم که این دو نفر در کنار هم بازی در ترکیب اصلی بازی کنند اما همانطور که زمان سپری می‌شد درخواست‌ها افزایش پیدا می‌کرد.

سرمربی سابق پرسپولیس به سوالات جالبی پاسخ داد که یکی از آن‌ها مربوط به ستارگانی بود که این سرمربی کروات تمایل داشت با آنها در پرسپولیس کار کند و گفت: دوست داشتم مهدی قایدی را به پرسپولیس بیاورم ولی ممکن نشد. همچنین نعمتی از پدیده مشهد را هم می خواستم ولی به هرحال امکان همه انتقال ها وجود ندارد و همان بازیکنانی که داشتم بهترین بازیکنان بودند.

برانکو درباره اینکه اگر الان استقلال به او پیشنهاد بدهد پاسخ مثبت می دهد یا خیر گفت: سوال سختی است. صادقانه اگر به پیشنهاد استقلال پاسخ نه بدهم ساده لوحانه است چون من حرفه ای هستم و این انتقال تمام دنیا عادی است از جمله رفتن از رئال مادرید به بارسلونا، اینتر به یوونتوس، چلسی به آرسنال و… استقلال برای من خیلی عزیز است و بسیار برای آنها احترام قائل هستم ولی فکر کنم این پیشنهاد را قبول نکنم.

وی درباره کنار رفتن کریم باقری از پرسپولیس گفت: من بیش از بیست سال است با کریم باقری همکاری می کنم و متاسفم پیش از جام جهانی آلمان از تیم ملی خداحافظی کرد. او انسان محترمی است و به دنبال مطرح کردن خودش نیست. کریم باقری به عنوان مربی پرسپولیس خیلی به من کمک کرد، اگر جایی مرتکب اشتباه می شدم او کنارم بود اصلاحم می کرد، و اگر جایی نیاز به اعمال قدرت در بازیکنان بود وارد میدان می شد، از هر نظر به ما کمک می کرد. کریم باقری یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران است، جایگزینی برای کریم باقری در پرسپولیس وجود ندارد، متاسفم که الان در پرسپولیس نیست.

برانکو در پاسخ به اینکه آیا اشتباه نکرد در فصل اول با آمدن سیدجلال مخالف کرد گفت: شاید در لیگ پانزدهم اشتباه کردم که سید جلال حسینی را به پرسپولیس بازنگرداندم، اما در فصل بعد که آمد خودش را برای پرسپولیس فدا کرد و به عنوان بزرگ و کاپیتان پرسپولیس عصای دست من بود، سید جلال در کنار وحید امیری و بیرانوند که پتانسیل بی کران دروازه بانی دارد یک حرفه ای بزرگ بود.

وی درباره جدایی دوباره رامین رضاییان از پرسپولیس در زمان یحیی مانند زمان خود او گفت: رامین رضاییان کیفیت بالایی دارد که در تیم ملی بازی می کند و همه سرمربیان او را انتخای می کنند اما من درخواست های دیگری هم از رامین داشتم. رامین رضاییان بیش از حد ضمیر داخلی خودش را نشان می داد، من بازیکنی نیاز داشتم که اول مدافع راست باشد، سپس هافبک باشد و در آخر اگر فرصت دست داد مهاجم باشد و گلزنی کند. رامین رضاییان در بخش هجومی کیفیت بسیار بالایی دارد و پاسهای منجر به گل فراوانی ارسال کرده است، اما از او انتظار داشتم اندکی تغییر کند.

برانکو درباره دلیل اصلی جدایی از پرسپولیس گفت: زمانی که چوک در دستیارم بود، به من گفت که «فکر نمی‌کنم اجازه بدهند بیش از این در پرسپولیس جلو برویم»، به او گفتم کارهای زیادی جا مانده که باید در پرسپولیس انجام دهیم و سرانجام به بسیاری از اهدافم رسیدم. به نظرم وقت رفتن رسیده بود، چون می‌دانستم همه از من سیر شده بودند، فکر می‌کنم زمان مناسبی بود تا اجازه بدهم آن‌ها هم کمی راضی باشند.