تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1402 - 8:24
کد خبر : 136297

بخت با استقلال یار است؟

بخت با استقلال یار است؟

آرمان شرق-گروه ورزش:رقابت‌های فوتبال لیگ برتر ایران در بیست‌و‌سومین دوره در شرایطی قرار بود از پنجشنبه هفته گذشته، ۱۲ مرداد، شروع شود که تعطیلات به‌وجود‌آمده که دلیل آن گرمای شدید هوا عنوان شده، همه چیز را به تعویق انداخت. البته که درباره تعویق یک هفته یا شش روزه رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران حرف‌و‌حدیث زیاد است و هستند افرادی که گمان می‌کنند این تعویق یک‌هفته‌ای دلایلی دیگر از جمله رایزنی بیشتر برای ورود تماشاگران زن به ورزشگاه دارد.

بخت با استقلال یار است؟

بخت با استقلال یار است

رقابت‌های فوتبال لیگ برتر ایران در بیست‌و‌سومین دوره در شرایطی قرار بود از پنجشنبه هفته گذشته، ۱۲ مرداد، شروع شود که تعطیلات به‌وجود‌آمده که دلیل آن گرمای شدید هوا عنوان شده، همه چیز را به تعویق انداخت. البته که درباره تعویق یک هفته یا شش روزه رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران حرف‌و‌حدیث زیاد است و هستند افرادی که گمان می‌کنند این تعویق یک‌هفته‌ای دلایلی دیگر از جمله رایزنی بیشتر برای ورود تماشاگران زن به ورزشگاه دارد. به‌هر‌روی، طبق برنامه جدید، این مسابقات قرار است از روز چهارشنبه همین هفته، ۱۸ مرداد، از سر گرفته شود و در حساس‌ترین بازی روز هم قرار است دو تیم مدعی سپاهان و تراکتور در اصفهان به میدان بروند. این بازی اولین شوک مهم به رقابت‌های جدید لیگ برتر ایران است. دو تیم با خریدهایی که در نقل و انتقالات داشتند، نشان داده‌اند به چیزی غیر از قهرمانی در فصل پیش‌رو فکر نمی‌کنند. هر دو تا دندان مسلح شده و از لحاظ کمی و کیفی بهترین و بیشترین خریدها را داشته‌اند. دو سرمربی آنها، یعنی ژوزه مورایس پرتغالی در سپاهان و پاکو خمس اسپانیایی در تراکتور، فصل پیش هم به خوبی نشان دادند که از لحاظ دانش فنی در سطح بالایی قرار دارند. این دو تیم اتفاقا زودتر از سایر تیم‌های لیگ برتری، اردوی پیش‌فصل را شروع کرده و حتی اردویی خارج از ایران هم داشته‌اند. پس بدیهی است که با شروع این بازی، بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال در ایران منتظر یک بازی مهیج از هر حیث باشند. سپاهان فصل پیش در شرایطی که فاصله اندکی با کسب جام قهرمانی در لیگ برتر داشت، قافیه را به پرسپولیس باخت و به ایستادن در رده دوم جدول رده‌بندی اکتفا کرد. تراکتور هم که با پاکو خمس حسابی متحول شده بود، سرانجام رده چهارم جدول رده‌بندی را به خودش اختصاص داد. به‌این‌ترتیب، تقابل تیم‌های دوم و چهارم جدول فصل پیش در هفته اول این دوره از رقابت‌های لیگ برتر، به اندازه کافی دلیل برای تماشایی‌شدن دارد. از آنجا که در رقابت‌های لیگ که به‌صورت دوره‌ای و رفت و برگشت برگزار می‌شود، همیشه دیدارهای نخست و کسب امتیازات کامل از آنها می‌تواند حیاتی باشد، طبیعی است که دو تیم سپاهان و تراکتور، برای کسب سه امتیازِ گام نخست تلاش کنند. ضمن اینکه نباید از یاد برد، قوانین لیگ برتر ایران دستخوش تغییر شده و در صورت مساوی‌شدن امتیازات، بازی رودررو نقش مهمی ایفا می‌کند. پس سپاهان به‌عنوان میزبان، فشار بیشتری برای رسیدن به برد در این مسابقه باید متحمل شود. حالا به غیر از این دو تیم، باید شرایط دو تیم مدعی دیگر، یعنی پرسپولیس به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی و استقلال، تیم سوم فصل گذشته هم مورد ارزیابی قرار بگیرد. از آنجا که قرار است این دو تیم تهرانی در هفته پنجم دربی را برگزار کنند، پس اینکه تا آن روز چه تیمی در جدول جایگاه بهتری داشته باشد، می‌تواند از لحاظ روحی کمک‌کننده باشد. به‌این‌ترتیب و درمجموع باید بازی‌های چند هفته نخست تیم‌های مدعی یعنی پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور ارزیابی و مشخص شود حوالی میانه‌های شهریور کدام تیم بخت بیشتری برای رسیدن به صدر جدول دارد. از آنجا که دربی به بعد از فیفادی کشیده شده، پس بررسی وضعیت این تیم‌ها تا پایان هفته چهارم صورت می‌گیرد. ذکر این نکته هم ضروری است که در فوتبال چیزی قابل پیش‌بینی نیست و ارزیابی‌ها بر اساس جایگاه و عملکرد فصل گذشته تیم‌ها انجام می‌شود. پس امر مطلقی در این بین وجود ندارد و فقط تخمین زده می‌شود که کدام تیم مدعی بازی سخت‌تر و کدام‌یک بازی ساده‌تری در مقایسه با بقیه دارند.

 سخت‌ترین  قرعه  برای  تراکتور

پاکو خمس خریدهای بسیار خوبی در این فصل برای تراکتور انجام داده و بسیاری این تیم را مستعد قهرمانی در لیگ ۲۳ می‌دانند. آنها تمرکز خاصی روی ترمیم خط دفاعی داشته‌اند و با حفظ بازیکنان خوب خارجی‌شان، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. تراکتور ولی در چهار هفته اول، در مقایسه با رقبای جدی‌اش کار دشواری پیش‌رو دارد؛ آنها در هفته اول باید به اصفهان سفر کرده و مقابل سپاهان مدعی قرار بگیرند. سپاهان برای قهرمانی تیمش را بسته و سخت است که تصور شود در اولین دیدار آن‌هم در خانه به تراکتور امتیاز دهد. بازی با سپاهان تنها بازی سخت تراکتوری‌ها در هفته‌های اول لیگ نیست، چون آنها در هفته دوم هم باید در تبریز پذیرای پرسپولیس، مدافع عنوان قهرمانی و دیگر رقیب جدی در مسیر کسب جام در لیگ ۲۳ باشند. دو بازی سخت برای شاگردان خمس در دو هفته ابتدایی، مشخص می‌کند که آنها باید از لحاظ ذهنی به اندازه کافی قوی باشند. تراکتور در هفته سوم باید به مصاف استقلال خوزستان برود که روی کاغذ رقیب ساده‌ای است ولی بازی در گرمای تابستان در اهواز و در دیداری خارج از خانه، می‌تواند دردسرهای خاص خودش را داشته باشد. هرچند این بازی به دلیل حضور تراکتور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به پس از هفته چهارم موکول شده است که این موضوع شاید خبر بدی برای تراکتوری‌ها نباشد. چهارمین بازی تراکتور هم برابر مس رفسنجان، یکی دیگر از تیم‌های خوب لیگ برتر ایران در فصل گذشته است. دو بازی دشوار، یک بازی به نسبت سخت و یک بازی معمولی، کار تراکتور را برای کسب امتیازات کامل در چهار هفته نخست، حسابی دشوار می‌کند.

 سپاهان  کمی  بهتر   از   تراکتور

سپاهان فصل گذشته بدون اینکه به اندازه این فصل تقویت شده باشد، تا یک قدمی کسب جام رفت. این تیم شاکله اصلی را که حفظ کرده هیچ، بازیکنان خوب و باکیفیتی را هم جذب کرده تا مشخص شود این فصل هم یکی از بخت‌های اصلی قهرمانی است. سپاهان در چهار هفته نخست، وضعیتی تقریبا مشابه با تراکتور دارد ولی از چند جهت شرایطش بهتری است. درست است که آنها در هفته نخست باید بازی سختی را برابر تراکتور تجربه کنند ولی در این دیدار میزبان هستند و با حمایت تماشاگران خودی می‌توانند گام مطمئنی در هفته نخست بردارند. بازی هفته دوم آنها هم اگرچه دربی اصفهان است ولی این تیم بارها نشان داده در تقابل با ذوب‌آهن کار چندان سختی ندارد. مهم‌ترین بازی سپاهان در چهار هفته نخست برابر استقلال، یکی دیگر از تیم‌های مدعی، در هفته سوم است. با‌این‌حال، این بازی را هم باید میزبانی کنند تا مجددا فشار صد درصدی روی شانه‌های خود حس نکنند. ساده‌ترین بازی سپاهانی‌ها هم در هفته چهارم است که باید در دیداری خارج از خانه به مصاف پیکان بروند. دو بازی سخت و دو بازی معمولی، پرونده سپاهان در چهار هفته نخست را می‌بنند. این برنامه‌ریزی با توجه به نتایج تیم‌ها در فصل گذشته، چندان برای سپاهان، دست‌کم در مقایسه با تراکتور، بد نیست.

 پرسپولیس در  پی  صدرنشینی

پرسپولیس در این فصل خریدهای خوبی داشته ولی تعدادشان آن‌قدر زیاد نبوده که بتوان از لحاظ کمی درباره‌اش صحبت کرد. یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس، یکی، دو روز گذشته بالاخره اعتراض کرده و از این گفته است که تعدادی از بازیکنان مدنظرش خریداری نشده‌اند. او گفته پرونده قریب به ۳۰ مهاجم خارجی را ارزیابی کرده ولی هنوز به جمع‌بندی درباره آنها نرسیده است. البته که پرسپولیس نیز همچنان مشکل جدی مالی برای خرید بازیکن خارجی دارد. به هر روی با همین شرایط، پرسپولیس در اولین هفته باید در خانه به مصاف آلومینیوم اراک برود. در بین چهار تیم مدعی، بهترین قرعه در بازی هفته نخست برای پرسپولیس رخ داده است؛ چراکه هم میزبان است و هم رقیبش در زمره مدعیان نیست. پس اگر آنها شبیه به بازی‌هایشان در سال ۱۴۰۲ به میدان بروند، بدیهی است که در همان هفته اول صدر جدول را به خود اختصاص دهند. مسئله ولی اینجاست که آیا پرسپولیس می‌تواند صدرنشینی‌اش را حفظ کند؟ این تیم در هفته دوم، در دیداری دشوار و خارج از خانه باید به مصاف تیم خوب تراکتور برود. تراکتور یکی از مدعیان لیگ برتر است و کار را برای یحیی و شاگردانش دشوار خواهد کرد. پرسپولیس اگر بتواند این بازی را ببرد، شانس زیادی دارد تا قبل از تقابل با استقلال در هفته پنجم، صدرنشین لیگ برتر بماند. این تیم در هفته سوم در تهران با ذوب‌آهن روبه‌رو می‌شود و بعد باید به اهواز برود تا پیش از بازی با استقلال برابر فولاد به میدان برود؛ دیداری دشوار که می‌تواند شاگردان یحیی را قبل از دربی به زحمت بیندازد.

 همه چیز   به  کام   استقلال؟

در بین تیم‌های مدعی لیگ برتر، استقلال تنها تیمی است که کادر فنی‌اش را عوض کرده است. آنها بعد از قطع همکاری با ریکاردو سا پینتو پرتغالی در این فصل به سراغ جواد نکونام، سرمربی ایرانی، رفته و امید زیادی دارند به افتخاری که با فرهاد مجیدی رسیدند، با نکونام هم برسند. دوباره در بین تیم‌های مدعی، استقلال تا به الان ضعیف‌ترین عملکرد را در بازار نقل و انتقالات داشته و چه از لحاظ کمی و چه کیفی، نتوانسته انتظارات را برآورده کند. با‌این‌حال، این تیم همواره در بدترین شرایط هم نشان داده مدعی است و نباید دست‌کم گرفته شود. به‌ویژه اینکه قرعه لیگ برتر تا پایان هفته چهارم هم برایشان به گونه‌ای رقم خورده که اگر هوشیارانه عمل کنند، شانس زیادی دارند تا پایان آن هفته و قبل از دربی، صدرنشین لیگ برتر باشند. استقلال در دیدار نخست باید در آبادان به مصاف صنعت نفت برود. بدون درنظرگرفتن بازی خارج از خانه، این دیدار روی کاغذ برای استقلال چندان دشوار نیست. شاگردان نکونام در هفته دوم هم کار ساده‌ای دارند و باید برابر ملوان در تهران بازی کنند. اگر اتفاقات غیرفوتبالی رقم نخورد، شاید استقلال یکی از معدود تیم‌های شش‌امتیازی لیگ تا پایان هفته دوم باشد. دشوارترین بازی استقلال در چهار هفته نخست، در هفته سوم از راه می‌رسد که باید در دیداری خارج از خانه به مصاف سپاهان برود. این بازی، مهم‌ترین و جدی‌ترین دیدار فصل استقلال است؛ چراکه می‌تواند عیار واقعی جواد نکونام در این تیم را نشان دهد. اگر استقلال در این بازی امتیاز از دست ندهد، می‌تواند دلخوش به صدرنشینی پیش از دربی باشد؛ چراکه در هفته چهارم هم دوباره در دیداری به نسبت ساده، در ورزشگاه آزادی باید میزبان باشد و این‌بار رقیبی به اسم استقلال خوزستان را پیش‌رو ببیند. در مقایسه با سه تیم دیگر، وضعیت استقلال از لحاظ قرعه در چهار هفته ابتدایی بهتر است و این تیم اگر بتواند به انسجام و پختگی لازم برسد، می‌تواند دربی را به‌عنوان صدرنشین لیگ برتر شروع کند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.