تاریخ انتشار : سه شنبه 27 دی 1401 - 6:13
کد خبر : 121773

باکو را به آغوش میهن برگردانید

باکو را به آغوش میهن برگردانید

آرمان شرق-گروه بین الملل:با توجه به اینکه آذربایجان صادرکننده انرژی نفت و گاز است، برای صادرات خارج از منطقه خود، نیازمند یک راه و یک مسیر ترانزیت زمینی است. بهترین، نزدیک‌ترین و همچنین مناسب‌ترین مسیر همان مسیر آذربایجان، دالان زنگزور در خاک ارمنستان، نخجوان، ترکیه و بنادر دریای سیاه و مدیترانه است.

باکو را به آغوش میهن برگردانید

آرمان امروز- سرویس دیپلماسی: نمایندگان پارلمان باکو در نامه‌ای به نمایندگان کنست ادعایی را علیه روابط تهران-باکو و نقش ایران در منطقه مطرح کردند. این نمایندگان در نامه ‌ای به ۳۰ نماینده کنست  که اخیرا نیز به دنبال افتتاح سفارت باکو در اسراییل، نامه‌ای به پارلمان باکو نوشته بودند، با اشاره به جنگ ۴۴ روزه با ارمنستان گفتند متاسفانه، هر کسی از پیروزی آذربایجان در این جنگ که اثبات ‌کننده ظرفیت سیاسی، نظامی و اقتصادی آن در منطقه و تحکیم‌ کننده  جایگاه‌ بین‌المللی آن است، خشنود نیست.
نمایندگان پارلمان باکو در ادامه با اشاره به ایران مدعی شدند، لفاظی‌های تند فعلی ایران و تاکتیک‌های نظامی آن در مرز ایران-آذربایجان به وضوح نشانگر آن است و اهداف ایران را آشکار می‌ سازد. ما  هیچ‌گاه از هیچ تهدیدی علیه جمهوری آذربایجان نهراسیده‌ایم و کشور ما قادر است پاسخی درخور بدهد.
این ادعا از سوی مقامات آذربایجان در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران در مناقشه ارمنستان و جمهوری آذربایجان و جنگ اخیر قره‌باغ بر اصل احترام به استقلال و تمامیت ارضی طرفین و حل‌وفصل دیپلماتیک این مسئله تاکید داشتند.
در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه ایران در آبان ماه در واکنش به اظهارات مشابهی که از سوی رییس جمهور جمهوری آذربایجان مطرح شده بود، گفت: سیاست اصولی ما بر پایه حسن همجواری و گسترش روابط با همه همسایگان استوار بوده و تقویت روابط با هر یک از همسایگان به منزله روابط علیه همسایه دیگر نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مناقشه طولانی دو همسایه شمالی در منطقه قره باغ خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حفظ تمامیت ارضی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان، با رعایت حق و در چارچوب حقوق بین الملل تاکید کرده و از اینرو اشغال سرزمین‌های آذربایجان را محکوم و از آزادسازی آن در بالاترین سطوح حمایت کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه رزمایش اخیر در مرزهای ارمنستان و آذربایجان را اقدامی معمول و برنامه ریزی شده دانست که از مجاری رسمی نیز قبل از برگزاری به اطلاع همسایگان ذیربط رسیده است.مسیر حل مشکلات قفقاز نه مراجعه به نیروهای فرامنطقه ای، بلکه از پایتخت کشورهای منطقه می‌گذرد و جمهوری اسلامی ایران مجددا آمادگی خود را برای کمک به حل و فصل مسائل باقیمانده میان دو همسایه شمالی، در قالب های دو جانبه، سه جانبه و ابتکار منطقه ای شش جانبه در تهران اعلام می‌کند.
میرقاسم مومنی کارشناس مسائل سیاست خارجی، در این خصوص گفت:‌ با توجه به جنگ ۴۰ روزه‌ای که در سال ۲۰۲۰ بین ارمنستان و آذربایجان اتفاق افتاد، متعاقب آن بخش‌هایی از مناطق اشغال شد. آذربایجانی‌ها با حمایت دولت ترکیه بیشتر به دنبال ایجاد دالانی جهت ارتباطات زمینی و ترانزیتی بودند، یعنی هدف جنگ‌های ۲۰۱۳ همین بود که بیایند با فشار به دولت ارمنستان امتیازاتی در خصوص دالان رنگزور بگیرند.
وی افزود: مسئله زنگزور یک مسئله استراتژیک است چراکه آذربایجان کشوری است که از دو منطقه جدا از هم شامل جمهوری نخجوان و جمهوری آذربایجان تشکیل شده است. در واقع آذربایجانی‌ها همیشه این نقصان و ضعف را داشتند که در ارتباط با منطقه نخجوان نمی‌توانستند به طور کامل کاری انجام دهند، چون نخجوان با ترکیه در یک راستا قرار دارد.
مومنی گفت: با توجه به اینکه آذربایجان صادرکننده انرژی نفت و گاز است، برای صادرات خارج از منطقه خود، نیازمند یک راه و یک مسیر ترانزیت زمینی است. بهترین، نزدیک‌ترین و همچنین مناسب‌ترین مسیر همان مسیر آذربایجان، دالان زنگزور در خاک ارمنستان، نخجوان، ترکیه و بنادر دریای سیاه و مدیترانه است.
وی تصریح کرد:‌ به همین جهت تفاهم نامه ۲۰۲۰ که با حضور نخست وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور آذربایجان و همچنین رئیس جمهور روسیه در مسکو انجام شد، برای رسیدن به توافق در آتش‌بس و ایجاد دالان زنگزور بود. نباید فراموش کرد که ارمنستان و آذربایجان دو منطقه هستند که جزیی از خاک ایران و تمدن کشور ما بودند اما امروز مستقل شدند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.