تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 آبان 1401 - 8:05
کد خبر : 115771

بازار ارز سکه شد

بازار ارز سکه شد

آرمان شرق-گروه اقتصاد:قیمت دلار و سکه روز گذشته از اولین ساعت های گشایش صرافی های میدان فردوسی به صورت ساعتی افزایش داشت و قیمت ها بعد از شکستن رکوردهای پی در پی، باز هم سر آرامش نداشتند. رکوردشکنی در بازار سکه و ارز از روزهای قبل که صف های جلوی صرافی ها شلوغ تر و طویل تر می شد برای حرفه ای های این بازار قابل پیش بینی بود.

بازار ارز سکه شد

آرمان امروز: قیمت دلار و سکه روز گذشته از اولین ساعت های گشایش صرافی های میدان فردوسی به صورت ساعتی افزایش داشت و قیمت ها بعد از شکستن رکوردهای پی در پی، باز هم سر آرامش نداشتند. رکوردشکنی در بازار سکه و ارز از روزهای قبل که صف های جلوی صرافی ها شلوغ تر و طویل تر می شد برای حرفه ای های این بازار قابل پیش بینی بود.  افزایش تقاضای هیجانی در بازار ارز بدون کنترل بازارساز می تواند کار این بازار را از وضع موجود به بحرانی عمیق تر هم بکشاند. پرسش اینجاست که توان بازارساز برای کنترل ومدیریت تقاضاهای هیجانی تا چه حد است. از سوی دیگر با رکوردهای جدیدی که در بازار ارز دیدیم هیچ بعید نیست دور تازه ای از امنیتی شدن این بازار را هم در روزهای پیش رو شاهد باشیم.
گزارش های میدانی از بازار ارز پایتخت حکایت از آن دارد که در روز چهارشنبه نرخ دلار با گپ مثبت ۳۰۰ تومانی روانه بازار شد .اسکناس آمریکایی صبح چهارشنبه از مرز مقاومتی ۳۳ هزا و ۸۰۰ تومان عبور کرد.با عبور دلار از مرز یاد شده تقاضای جدید وارد بازار شد و نرخ دلار  توانست از مرز ۳۳ هزار تومان فرار کند و وارد کانال ۳۴ هزار تومان شود . قیمت دلار در نیمه روز ۳۴ هزار و ۲۲۰ تومان بود.این قیمت در مقایسه با روز گذشته تقریبا ۷۰۰ تومان بالا تر بود .
قیمت دلار رسمی و آزاد از هم دورتر شد
قیمت خرید دلار آمریکا در صرافی ملی هم روز چهارشنبه با قیمت دلار آزاد فاصله قابل توجهی پیدا کرد . نرخ دلار صرافی ملی امروز ۲۸ هزار و ۷۱۵ تومان و قیمت فروش آن ۲۹ هزار و ۴ تومان بود. همین امر موجب تشکیل صف های طولانی مردم برای خرید دلار رسمی شده بود. فاصله دلار رسمی و آزاد درحدود ۵ هزار تومان است.  به این ترتیب جذابیت دلالی در این بازار بیشتر شد و اگر این وضع تداوم داشته باشد باید منتظر صف های طولانی تری در مقابل صرافی های بانک ها که توزیع مدیریت شده ارز را انجام می دهند، باشیم.
نرخ دلار چطور از کنترل گریخت؟
از نگاه تحلیلگران ارزی چند عامل مهم موجب رکورد زنی نرخ دلار در روزهای اخیر شده است.این دسته از بازیگران ارزی باور دارند افزایش قیمت دلار در معاملات پشت خطی شب سه شنبه  در تهران و هرات موجب شد معامله گران دلار روزچهارشنبه با هیجان بیشتری وارد بازار شوند .
افزایش قیمت دلار در سلیمانیه و هرات
سه شنبه شب دلار هرات تا محدوده ۳۳ هزار و ۱۳۰ تومان رشد کرد که نسبت به معاملات نقدی روز سه شنبه ۱۵۰ تومان افزایش را نشان می دهد.همین امر موجب شده بود بعضی از معامله گران روز چهارشنبه  در انتظار ورود نرخ دلار به کانال ۳۴ هزار تومان باشند.  نرخ دلار هرات در معامات نقدی روز چهارشنبه مانند دلار تهران با گپ مثبت ۱۸۰ تومانی باز شد. اسکناس آمریکایی در ابتدای معاملات نقدی بازار مذکور وارد کانال ۳۳ هزار تومان شد و تا ۳۳ هزار و ۱۵۰ تومان بالا رفت . این پایان ماجرا نبود و نرخ دلار هرات در نیمه روز به۳۳ هزار و ۴۵۰ تومان رسید. این قیمت در مقایسه با روز قبل ۴۷۰ تومان افزایش را نشان می دهد . نرخ دلار سلیمانیه هم در این روز مانند دلار تهران و هرات به پرواز درآمد و یک کانال صعود کرد. نرخ دلار در بازار یاد شده امروز ۳۴ هزار و ۳۲۰ تومان بود .
شوک نرخ حواله درهم به قیمت دلار
عامل مهم دیگری که به دلار تهران شوک صعودی وارد کرده به نرخ حواله درهم بر می گردد . نرخ حواله درهم به محدوده ۹ هزار و ۴۶۰ تومان رسیده است.نرخ برابری درهم به دلار  ۳۴ هزار و ۷۵۰ تومان بدست آمد. همین امر دلیلی برای تقویت انتظارات صعودی درمورد ارزش اسکناس آمریکایی در تهران است. از طرفی هم ریزش های پی در پی بورس در چند وقت اخیر موجب خروج چند  هزار میلیارد تومان سرمایه از بورس و ورود آن به بازار دلار شده است.عده ای از معامله گران باور دارند در کنار عوامل یاد شده در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا در هشتم نوامبر همه شاخص ها به نفع جمهوری خواهان شده است.احتمال پیروزی افراطی ها عامل دیگر تقویت هیجانات ارزی در تهران شده است.
قیمت طلا و سکه  بالا کشید
قیمت اونس طلا هم  در بازار روز چهارشنبه با ۱۶۵۵ دلار معامله شد که نسبت به روزر قبل ۷ دلار بالا تر بود . در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا ۱۸ عیار امروز ۲۲ هزارو ۴۰۰ تومان بالا رفت و بر روی ۱ میلیون و ۳۹۷ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.
سکه بازان هم روز گذشته مانند دلار به سمت کانال جدید هجوم بردند . قیمت سکه روز چهارشنبه وارد کانال ۱۶ میلیون تومان شد و با ۱۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان به فروش رسید . این قیمت در مقایسه با روز قبل ۴۰۰ هزار تومان افزایش را نشان می دهد.

عوامل رکوردشکنی نرخ طلا و سکه

محمد کشتی آرای
طی یک ماه اخیر شرایط نسبتا با ثباتی را در بازارطلای جهانی شاهد بودیم. نوسان قیمت ها در اونس جهانی حدود ۵ تا ۱۰ دلار بود و  شرایط این بازار تاثیری در تغییر قیمت ها در بازار داخلی نداشت. اکنون که در یک هفته گذشته و خصوصا روز چهارشنبه ۱۱ آبان با جهش های قیمت طلا و سکه و ارز در بازار داخلی مواجه شده ایم نیز اونس جهانی کمترین اثرگذاری را در این تحولات داشته است. افزایش قیمت و رکورد شکنی که این روزها در بازار طلا، سکه و ارز به نظاره نشسته ایم از چند عامل نشات گرفته است که مهم ترین آنها قوت گرفتن انتظارات تورمی است. در مورد انتظارات تورمی به تفصیل توسط اقتصاددانان سخن گفته شده و اکنون نیز شاهد آن هستیم که تحت تاثیر کمرنگ شدن شانس احیای توافق برجام این انتظارات درحال افزایش است. تاکید مکرر مقامات اروپایی و آمریکایی بر توقف مذاکرات و موضوعیت نداشتن احیای برجام برای طرف غربی در شرایط کنونی، خواه ناخواه سیگنال‌های افزایش نرخ ارز و رشد تورم را به سوی بازارهای ارز و طلا در کشور ما ارسال می کند و این بازارها اگرچه با دخالت بانک مرکزی تا حدی در برابر این سیگنال ها مقاومت می کنند، در پاره‌ای مقاطع از کنترل خارج شده و با جهش هایی مواجه می شوند. توجه به این نکته ضروریست که بانک مرکزی به عنوان متولی تنظیم بازار ارز که بازار طلا نیز به شدت متاثر از آن است در هفته های اخیر از بهبود شرایط ارزی کشور سخن گفته اما در برابر رشد خزنده قیمت ها در بازار ارز واکنش مناسبی نداشته است. بدون واکنش مناسب بانک مرکزی به رشد نرخ ارز در بازار آزاد، نرخ رسمی ارز از نرخ آزاد آن فاصله می گیرد و این دوگانگی می تواند متقاضیان را به حضور و حتی هجوم به بازار ارز تشویق کند. تقاضاهای واسطه گرانه ، تقاضاهای هیجانی و تقاضاهایی که برای فرار از کاهش ارزش پول ملی به بازار طلا و سکه وارد می شود نیز بخشی از دلیل اتفاقی است که روز چهارشنبه شاهد آن بودیم. این تقاضا موجب رکوردزنی حباب قیمت سکه و طلا شده به نحوی که اکنون حباب قیمت سکه به رقمی حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. آرامش بازار طلا و ارز در بلند مدت به هم پیوسته و در گرو ثبات اقتصادی و نزول انتظارات تورمی است. تحرکات بانک مرکزی نیز نقش تعیین کننده ای در ثبات بازار در کوتاه مدت دارد و واکنش های بازارساز در روزهای آینده می تواند حباب قیمت سکه و طلا را کاهش دهد یا بر آن بیفزاید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.