تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 - 10:42
کد خبر : 142137

انتخابات مجلس ؛ «میـــانه‌روها» علیه «تنــــدروها»

انتخابات مجلس ؛ «میـــانه‌روها» علیه «تنــــدروها»

آرمان شرق-گروه سیاست: برخی از اصولگرایان میانه‌رو معتقدند که تندروها قصد خالص‌سازی در انتخابات را دارند. واکنش‌های منفی به هیات اجرایی از روزی آغاز شد که «محسن اسلامی»، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، اعضای هیات اجرایی مرکزی انتخابات را معرفی کرد و ادامه داد: «معتمدین اصلی و علی البدل هیات اجرایی مرکزی انتخابات انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز شنبه هشتم مهر در حضور احمد وحیدی وزیر کشور، انتخاب شدند.

انتخابات مجلس ؛ «میـــانه‌روها» علیه «تنــــدروها»

«آرمان امروز» از تحریکات انتخاباتی گزارش می‌دهد:

 

آرمان امروز، گروه سیاسی: پس از اینکه قانون انتخابات جدید در مجلس شورای اسلامی به‌تصویب رسید، همواره کارشناسان و تحلیلگران تاکید دارند که تا زمان باقی مانده تا ۱۱ اسفند باید در مورد چگونگی آشنایی کاندیداها و شهروندانی که قصد شرکت در انتخابات دارند اطلاع‌رسانی بیشتری شود. با این وجود هر روز ابهامات در مورد این قانون در بین سیاسی‌ها دست به دست می‌شود اما موضوعی که بیش از سایر موارد واکنش برانگیز شده است «هیات‌های اجرایی مرکزی انتخابات» هستند که بررسی صلاحیت‌ها را پیش از شورای نگهبان بر عهده دارند و در حال حاضر هم شروع به فعالیت کرده‌اند برخی از اصولگرایان میانه‌رو معتقدند که تندروها قصد خالص‌سازی در انتخابات را دارند. واکنش‌های منفی به هیات اجرایی از روزی آغاز شد که «محسن اسلامی»، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، اعضای هیات اجرایی مرکزی انتخابات را معرفی کرد و ادامه داد: «معتمدین اصلی و علی البدل هیات اجرایی مرکزی انتخابات انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز شنبه هشتم مهر در حضور احمد وحیدی وزیر کشور، انتخاب شدند.

در این جلسه که با حضور اعضای حقوقی هیأت اجرایی مرکزی و نیز نماینده هیأت نظارت مرکزی برگزار شد، معتمدان مردمی دعوت شده به نشست، از میان خود به ترتیب آرا «مصطفی رستمی»، «محمد حسین صفار هرندی»، «سید مرتضی بختیاری»، «کامران دانشجو»، «مرضیه وحید دستجردی» و «سید محمود آقا میری» را به عنوان معتمدان اصلی انتخاب کردند. همچنین «یحیی آل اسحاق»، «محمد مهدی طهرانچی» و «مهدی ناظمی اردکانی» به عنوان معتمدان مردمی علی البدل انتخاب شدند.» پس از اعلام این اسامی از سوی اسلامی اصولگرایان میانه‌رو که قصد حضور در انتخابات را دارند از نفوذ «احمدی‌نژادی‌ها» و اعضای «جبهه پایداری» که از جمله شاخه‌های تندروی اردوگاه اصولگرایان محسوب می‌شوند انتقاد کردند. جریان‌های میانه‌روی اصولگرا که در ائتلاف احتمالی طیف «حسن روحانی»، «علی لاریجانی»، «محمدرضا باهنر» و …حضور خواهند داشت قصد دارند برای مقابله با جریان تندرو وارد میدان شوند ولی این فعالان سیاسی که سابقه نمایندگی در مجلس را یدک می‌کشند معتقدند که جریان‌های تندرو در پشت پرده قصد خالص‌سازی دارند. در ادامه این گزارش به برخی از واکنتش ها اشاره خواهیم کرد.

با زور شورای نگهبان رقبا را حذف نکنید

«محمدرضا باهنر»، نایب رییس سابق مجلس با مخاطب قرار دادن شاخه تندرو و خالص‌ساز به خبرآنلاین گفت: «در حال حاضر مجلس فعلی، مجلس خوبی است. اما یک فراکسیون به نام فراکسیون انقلاب اسلامی که ۲۳۰الی۲۴۰ نفر در آن عضو دارد، داریم. اما از این تعداد ۷-۸ خرده گفتمان وجود دارد که با هم کنار نمی آیند.

بنابراین اینکه ما با شورای ائتلاف یا وحدت هستیم، ما با همه هستیم و توقع ما از همه اصولگراها این است که با هماهنگ شوند، کار کنند و رقیب خود آنها که به اصطلاح که خوش خیم هستند و اصالت نظام را قبول دارند را به رسمیت بشناسند و تلاش نکنند رقبای خود را با زور حاکمیت، شورای نگهبان و رد صلاحت از میدان به در کنند؛ آنها هم باید به میدان آیند و همگی فعال باشیم و تلاش کنیم. بنابراین، در این دوره، مشارکت برای ما مهم‌تر ازنوع انتخاب است و معتقدیم که اصولگرایان اگرچه اختلاف نظر هایی هم دارند اما تلاش کنند که به وحدت برسند و اصلاح طلب های معتقد به نظام و ایران یکپارچه پا به میدان پیدا کنند و برای انتخابات بیایند.»

عمیقترین شکل تحول در انتخابات شکل میگیرد

«مصطفی پورمحمدی»، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز که در ماه‌های اخیر خط خودشان را با تندروها جدا کرده است در مورد تحرکات انتخاباتی که برای پررنگ کردن مردم سالاری وارد میدان خواهند شد گفت: « امسال، سال انتخابات است و عمیق‌ترین شکل تحول جامعه، در حوزه انتخابات شکل می‌گیرد و این حرکت سیاسی نشان می‌دهد که جامعه ما مردمسالار است و جمهوریتی صادقانه دارد. بروز و ظهور خواست و اراده مردم پای صندوق رای محقق می‌شود؛ اگر انتقاد هم دارید برای تغییرات و تحقق خواسته خود با شرکت در انتخابات به شخص مورد نظرتان رای دهید. با مشارکت بالا می‌توانیم همبستگی بین مردم و مسوولان ایجاد کنیم و دشمنان را ناکام بگذاریم. حتی منتقدان می‌گویند که امروزه کشور نظم و جایگاهی پیدا کرده که می‌تواند رهبری دموکراسی و مردمسالاری را در منطقه محقق کند و جمهوری اسلامی در تحقق دموکراسی و توجه و تاثیرپذیری از مردم موفق بوده و می‌تواند راهبری مردم مناطق مختلف دنیا را برعهده بگیرد.»

تندورها گسل ایجاد کردهاند

«منصور حقیقت‌پور»، نمانیده ادوار مجلس در مورد فعالیت‌های خالص سازها گفت: « بین اصولگرایان شکاف ایجاد شده است و بین خالص سازان و ملت بزرگ ایران گسل وجود دارد. از دید من تجزیه بین گروه‌ها و مشخص شدن مواضع سیاسی افرادی که به نوعی تندرو محسوب می‌شدند، در نهایت به نفع مردم خواهد بود. کل این جماعت در جریان انتخابات ۱۷ درصد از رای مردم را کسب کرده است. اکنون اگر برخی از افراد از جریان خالص ساز جدا شده و با مواضع تند این جریان مخالفت کنند، باز هم شاهد کاهش همان ۱۷ درصد خواهیم بود. اعتراض افرادی که از این جریان جدا می‌شوند، مبتنی بر خشونت و فاصله گرفتن این جریان از مردم جامعه است.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.