تب تبریز
دنیای اقتصاد : مسابقات هفته دوم لیگ برتر فوتبال ایران که از دیروز با برگزاری دو بازی بین پیکان- گل‌گهر و آلومینیوم اراک- استقلال خوزستان آغاز شده بود، امروز با انجام پنج دیدار دیگر پیگیری خواهد شد. بر این اساس از ساعت ۱۹:۳۰ شمس‌آذر قزوین میزبان هوادار خواهد بود، از ساعت ۲۰ مس رفسنجان رودرروی نساجی مازندران قرار می‌گیرد، از ساعت ۲۱ ذوب‌آهن و سپاهان دربی حساس اصفهان را برگزار می‌کنند و از ساعت ۲۱:۳۰ هم فولاد به مصاف صنعت نفت آبادان خواهد رفت. بدون تردید اما مهم‌ترین بازی این هفته امشب از ساعت ۱۸:۴۵ در تبریز برگزار خواهد شد؛ جایی که تراکتور میزبان پرسپولیس است.

  با دو تجربه متفاوت

شروع فصل جدید برای سرخ‌پوشان تهرانی و تبریزی حاوی تجربیات متفاوتی بود. پرسپولیس در روزی که روی کاغذ به نظر می‌رسید بازی آسانی دارد، آلومینیوم اراک را با یک گل شکست داد. روند مسابقه البته به آن آسانی که مد‌نظر سرخ‌ها بود پیش نرفت و کار مخصوصا در نیمه دوم گره خورد، اما به هر حال پرسپولیس سه امتیاز مهم این مسابقه را گرفت. بسیاری بر این باورند که سایه یک بدن‌سازی سنگین روی سر سرخ‌پوشان سنگینی می‌کرد. آنها فصل گذشته نشان دادند از نظر بدنی در وضعیت خوبی هستند و این احتمال وجود دارد که تمرینات سخت تابستان باعث کاهش طراوت پرسپولیسی‌ها در هفته‌های ابتدایی مسابقات شده باشد. در نقطه مقابل اما تراکتور بدترین شروع ممکن را داشت و در اصفهان با نتیجه ۳بریک برابر سپاهان شکست خورد. شاگردان پاکو خمز در آن دیدار هیچ حرفی برای گفتن نداشتند و شرایط مسابقه طوری پیش رفت که خیلی‌ها حتی در مورد «مدعی» بودن تراکتور در این فصل هم دچار تردید شدند.

   مربیانی با عملکرد متفاوت

سرمربیان پرسپولیس و تراکتور در حالی گام به مصاف امروز می‌گذارند که قضاوت‌ها در مورد آنان متفاوت است. یحیی گل‌محمدی از یک آمار درخشان و استثنایی در برابر تراکتور سود می‌برد. سرمربی سرخ‌پوشان تا کنون ۹ بار برابر حریف تبریزی روی نیمکت نشسته که از این تعداد ۷ بار برنده بوده و ۲ بار شکست خورده است. از این ۲ بار، یکی مربوط به مسابقه رفت فصل قبل بود که بازی در شرایط بسیار عجیب و نامتعارفی برگزار شد. آن طرف هم پاکو خمز اسپانیایی را داریم. البته که بسیاری عقیده دارند او مربی خوب و توانمندی است، اما کم‌کم این فرضیه در مورد خمز در حال شکل‌گیری است که او مرد بازی‌های بزرگ و مهم به شمار نمی‌آید. مربی اسپانیایی فصل گذشته در جام حذفی به استقلال باخت و اوت شد، در بازی برگشت لیگ برابر پرسپولیس شکست خورد، در مسابقه پایانی لیگ با ۷ گل مقابل استقلال در هم کوبیده شد و در مسابقه آغازین فصل جدید هم سه گل از سپاهان دریافت کرد. به عبارت دیگر تراکتور خمز در دو بازی آخر لیگی‌اش ۱۰ گل از استقلال و سپاهان خورده که یک آمار فاجعه‌بار است. در نتیجه امروز مخاطبان با چنین پیش‌فرضی به تیم او نگاه خواهند کرد و آقای پاکو باید ثابت کند همه آنها در اشتباه هستند.

   چهره‌هایی با انگیزه‌های متفاوت

مسابقه امروز اما پر از بازیکنانی است که برای درخشش، انگیزه‌های شخصی و متفاوت دارند. در پرسپولیس شهاب زاهدی به عنوان یکی از مهم‌ترین خریدهای تیم نتوانست آغاز خوبی داشته باشد و بار خط حمله خلوت پرسپولیس را برابر آلومینیوم اراک بر دوش بکشد. او برای فرار از فشار انتقادات، هر چه سریع‌تر باید نخستین گلش را به ثمر برساند و کجا بهتر از بازی با تراکتور؟ آن طرف میدان اما پر از بازیکنانی است که سابقه حضور در پرسپولیس را دارند و برای این مسابقه سرشار از انگیزه هستند. به‌طور مشخص شجاع خلیل‌زاده علاقه زیادی داشت این فصل به پرسپولیس برگردد، اما باشگاه او را نخواست و حالا در تراکتور توپ می‌زند. حتی محمد نادری هم گویا شرایط مشابهی داشته است. مهدی شیری و سعید آقایی هم دو بازیکنی هستند که قبلا از سوی یحیی گل‌محمدی در لیست مازاد قرار گرفتند و حالا پیراهن سرخ‌پوشان تبریزی را به تن کرده‌اند. از همه تندتر اما آتش سیامک نعمتی است؛ بازیکنی که اعضای خانواده‌اش واکنش‌های منفی پرسروصدایی نسبت به جدایی او از پرسپولیس در همین تابستان نشان دادند و روشن است که مسابقه امروز را به عنوان یک بازی حیثیتی می‌بیند.