تاریخ انتشار : دوشنبه 10 مهر 1402 - 7:30
کد خبر : 139990

«اصلاح‌طلب‌ها» و «اصولگراها» ؛ ۱۵۰ روز قبل از انتخابات

«اصلاح‌طلب‌ها» و «اصولگراها» ؛ ۱۵۰ روز قبل از انتخابات

آرمان شرق-گروه سیاست:در اردوگاه اصلاح‌طلب‌ها با سه جریان روبه‌رو هستیم. جریان اول مربوط به آن طیفی می‌شود که خود را معترض به برخی سیاست‌های رایج می‌دانند و در همراهی با معترضان داخلی و خارجی در انتخابات شرکت نخواهند کرد. این طیف تلاش می‌کند با ابزاری کردن انتخابات صدای خود را به حاکمیت برسانند. در مورد جریان بعدی باید بگوییم طیفی هستند که انتخابات را به رسمیت می‌شناسد و با توجه به موانعی که وجود دارد تلاش دارند با حضور برخی از چهره‌های خود توان چانه‌زنی جناح را افزایش دهند و رفته رفته بتوانند جای خود در مجلس تقویت کنند.

«اصلاح‌طلب‌ها» و «اصولگراها» ؛ ۱۵۰ روز قبل از انتخابات

انتخابات

آرمان امروز، گروه سیاسی: تا روز برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است در یازدهم اسفند ماه برگزار شود ۱۵۰ روز زمان باقی مانده است. از جمله تفاوت‌های امسال با سایر ادوار انتخاباتی در این است که جناح‌ها، تحرکات انتخاباتی خود را پیش از موعد شروع کردند ولی با این وجود باید بگوییم که دو جریان اصلی سیاسی ایران یعنی اصلاح‌طلب‌ها و اصولگراها هنوز برنامه‌های خود را اعلام نکرده‌اند. ایجاد اختلاف در بین اصولگراها باعث شده است که بگوییم در بین این طیف گسترده هیچ اتحادی به‌چشم نمی‌خورد و همین باعث شده تا شاهد انشعابات بسیاری در این جناح باشیم. در اردوگاه روبه‌رو هم باید بگوییم که جناح اصلاح‌طلب با بیم و امید روند انتخاباتی را دنبال می‌کند. باتوجه به موانع موجود آنها تلاش دارند تا نهادهای نظارتی را به نرمش دعوت کنند تا شاهد ردصلاحیت چهره‌های این طیف سیاسی نباشند. روز گذشته دو نماینده اصلاح‌طلب در بهارستان به این دو سوال پاسخ کوتاهی داده‌اند. پزشکیان در مورد چگونگی آرایش انتخاباتی اصلاح‌طلب‌ها ابراز بی‌اطلاعی کرده است و در سوی دیگر مشکینی دیگر اصلاح‌طلب حاضر در مجلس معتقد است با توجه به اختلاف اصولگرای‌ها در نهایت به اجماع خواهند رسید. در این موارد با یکی از تحلیلگران سیاسی گفت‌گویی انجام داده‌ایم. در ادامه تحلیل دبیرکل حزب سبز را می‌خوانید.

«مسعود پزشکیان»، نماینده تبریز در مجلس و یکی از چهره‌های شاخص حاضر در سیستم سیاسی در مورد چگونگی حضور اصلاح‌طلب‌ها در انتخابات اسفندماه با تکرار مواضع دیگر هم جناحی‌های خود به جماران گفت: «تا امروز خبری نیست زیرا تکلیف روشن نشده است و مشخص نیست شورای نگهبان چه کسانی را رد یا قبول کرده است.»

«محمود عباس‌زاده مشکینی»، عضو کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سوال که ائتلاف اصولگرای‌ها در انتخابات پیش‌رو چگونه خواهد بود به جماران گفت: «ساختار جریان اصولگرای‌ها در کشور به گونه‌ای است که نهایتا به اجماع خواهد رسید. حضور یا غیبت برخی افراد مهم نیست و ساختار بیشتر از افراد موضوعیت دارد.»

اصلاحات به دنبال ثبیت حضور اصولگراها بهدنبال اتحاد

«حسین کنعانی‌مقدم»، تحلیلگر مسایل سیاسی در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلب‌ها در انتخابات پیش‌رو چه آرایشی خواهند داشت، به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «در اردوگاه اصلاح‌طلب‌ها با سه جریان روبه‌رو هستیم. جریان اول مربوط به آن طیفی می‌شود که خود را معترض به برخی سیاست‌های رایج می‌دانند و در همراهی با معترضان داخلی و خارجی در انتخابات شرکت نخواهند کرد. این طیف تلاش می‌کند با ابزاری کردن انتخابات صدای خود را به حاکمیت برسانند. در مورد جریان بعدی باید بگوییم طیفی هستند که انتخابات را به رسمیت می‌شناسد و با توجه به موانعی که وجود دارد تلاش دارند با حضور برخی از چهره‌های خود توان چانه‌زنی جناح را افزایش دهند و رفته رفته بتوانند جای خود در مجلس تقویت کنند. در این بین قشر دیگری هم حضور دارند که در هر شرایطی در انتخابات حاضر خواهند شد و باتوجه به اینکه اصلاح‌طلب‌ها هستند ولی در هر صورت پای صندوق رای خواهند آمد.»

این تحلیلگر در همین مورد و با اشاره به چگونگی تحرکات انتخاباتی اردوگاه اصولگرایی اضافه می‌کند: «اصولگراها حالا اکثریت را تشکیل می‌دهند و همین باعث شده است که در استراتژی قدرت به‌نوعی رقیب یکدیگر محسوب شوند. از یک سو این اردوگاه تلاش دارد تا این وضعیت را حفظ کند و حضورشان در راس سیستم سیاسی را پایدارتر کنند ولی توجه داشته باشید که در چنین وضعیتی باید به‌فکر تقسیم قدرت باشند. با این شرایط که اتحادی در این اردوگاه وجود ندارد می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که آنها با چند لیست متفاوت وارد رویداد اسفند ماه خواهند شد ولی فراموش نکنید که احتمال اینکه بتوانند در روزهای انتهایی به یک لیست واحد هم برسند وجود دارد.»

اصلاحطلبها بدون تردید در انتخابات شرکت میکنند

«مرتضی الویری»، از چهره‌های شاخص اردوگاه اصلاح‌طلبی در پاسخ به این سوال که در انتخابات مجلس گذشته مانند چندبار دیگر ادعای تحریم انتخابات علیه اصلاح طلبان مطرح شد. هرچند جمعی از اصلاح‌طلب‌ها نهایتا لیستی ارائه کردند، نظر شما در این باره چیست؟ آیا امسال هم شاهد این اتفاق خواهیم بود؟ به خبرآنلاین گفت: «من کاری به انگ‌زدن‌ها ندارم. صحبت من این است که وقتی حضور در انتخابات می‌تواند معنا داشته باشد که مردم احساس کنند نتیجه این انتخابات موجب قدرت گرفتن نیروی کارآمد و خوش‌فکر در مجلس برای حل مشکلاتشان باشد، اگر مردم چنین باوری نداشته باشند و عملکردهای گذشته این امید را از بین برده باشد طبیعتا مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند و کنشگران سیاسی هم در این صحنه وارد نمی‌شوند، حالا برخی روی این موضوع اسم تحریم انتخابات می‌گذرند، من روی این نامگذاری‌ها بحثی ندارم، موضوع این است که حرکت مردم وقتی آغاز می‌شود که نتیجه منطقی برای آن متصور باشد. اگر تنگناهای ذکرشده به صورت بنیانی اصلاح شوند، اصلاح‌طلب‌ها بدون تردید در انتخابات شرکت می‌کنند و مردم هم با اشتیاق پای صندوق رای می‌آیند. اما برآورد من این است که با توجه به شرایط فعلی شاهد انتخاباتی کم‌رونق خواهیم بود.»

لیستهای احتمالی اصولگراها

«حمیدرضا ترقی»، از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه در تحلیلی گفت: «به هر حال چند دسته شدن جریانات سیاسی در تکمیل و اصلاح گفتمان های بالغ بی تاثیر نیست وقتی راه حل هایی از سوی یک جریان مطرح می شود بقیه جریانات نمی توانند نسبت به آن موضوعات بی تفاوت باشند یا نظر خودشان را دقیق تر مطرح می کنند همین مسائل موجب رشد و کامل شدن همه جریاناتی می شود که قدرت را به دست بگیرد.

اگر این دو شورا به توافق برسند موتلفه جدا از اینها حرکت نخواهد کرد چون این دو شورا متشکل از جریانات انقلاب هستند. اگر متحد شوند موتلفه هم در این راستا حرکت خواهد کرد. این بحث در حزب موتلفه در حال بررسی است که آیا می شود لیست مستقل ارائه داد یا خیر؟ به‌نظر می‌رسد اصولگراها در این دوره ۵ لیست ارائه می‌دهند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.