تاریخ انتشار : جمعه 23 تیر 1402 - 15:20
کد خبر : 134740

از غیزانیه تا ملاشیه: سریال ناتمام بی‌آبی در خوزستان؟!

از غیزانیه تا ملاشیه: سریال ناتمام بی‌آبی در خوزستان؟!

آرمان شرق-گروه جامعه:ملاشیه در غرب اهواز با جمعیت ۸۰ هزار نفری یکی از مناطق پر‌جمعیت اهواز است، اما هنوز خدمات اساسی و زیرساختی در این منطقه وجود ندارد و در اغلب خیابان‌ها خبری از آسفالت نیست. ساکنان منطقه ملاشیه در اهواز می‌گویند که بیش از ۳۰ روز است که آب ندارند، برخی خیابان‌ها کاملا آب قطع است و در برخی دیگر از نقاط تنها ساعتی در شبانه روز آب وصل می‌شود. از سوی دیگر برخی از روستاهای بخش غیزانیه در ۵۰کیلومتری اهواز که در خود بزرگتر‌ین میادین نفتی ایران را جا داده است، نیز دچار بی‌آبی هستند.

از غیزانیه تا ملاشیه: سریال ناتمام بی‌آبی در خوزستان؟!

پایگاه خبری جماران؛ احمد مقدم موسوی: آغاز فصل تابستان، فریاد تشنگی و بی‌آبی مردم خوزستان را بار دیگر بلند کرد.هنوز نیمه اول فصل گرم سال نگذشته که باز هم مناطقی همچون ملاشیه در شهر اهواز، روستاهای غیزانیه و برخی دیگر از روستاهای شهرستان باوی خوزستان دچار بی‌آبی شده‌اند.

ساکنان منطقه ملاشیه در اهواز می‌گویند که بیش از ۳۰ روز است که آب ندارند، برخی خیابان‌ها کاملا آب قطع است و در برخی دیگر از نقاط تنها ساعتی در شبانه روز آب وصل می‌شود.

در همین راستا، آتش‌نشانی، شهرداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی با کامیون‌های تانکر حمل آب، اقدام به تامین آب برای مردم ساکن این منطقه کرده‌اند، که بنظر می‌رسد تنها برای مصرف آشامیدنی است و پاسخگوی نیاز مردم‌ برای دیگر مصارف نیست.

هنوز خدمات اساسی و زیرساختی در این منطقه وجود ندارد

ملاشیه در غرب اهواز با جمعیت ۸۰ هزار نفری یکی از مناطق پر‌جمعیت اهواز است، اما هنوز خدمات اساسی و زیرساختی در این منطقه وجود ندارد و در اغلب خیابان‌ها خبری از آسفالت نیست.

از سوی دیگر برخی از روستاهای بخش غیزانیه در ۵۰کیلومتری اهواز که در خود بزرگتر‌ین میادین نفتی ایران را جا داده است، نیز دچار بی‌آبی هستند.

روستای مسلمیه و‌ روستای غدیر السبع در کنار چاه‌های متعدد نفت، بیش از ۳۵ روز است که آب در آن‌ها قطع شده است و ساکنان این روستاها هر چند روز باید منتظر تانکرهای آب بمانند تا به آب دسترسی پیدا کنند.

در روستای شعیمط دو بخش غیزانیه، وضعیت تفاوت چندانی ندارد، تاکنون آبرسانی به این روستا انجام نشده است. بسیاری روستا را ترک کرده‌اند، چرا که باید از آب کانالی که گوسفندان خود از آن مصرف می‌کنند، بخورند، یا در زمستان آب باران را جمع‌آوری و استفاده کنند.

اکنون و در گرمای شدید این وضعیت برای همسایگان چاه‌های نفت، بسیار طاقت‌فرسا شده است.

وضعیت آب‌رسانی در روستاهای شهرستان باوی استان خوزستان نیز نامناسب است. از جمله این‌ روستاها، روستای‌های حنیری یک، حنیری دو و حنیری سه هستند که آب در هر دو روز یکبار و آن‌هم به مدت سه ساعت وصل می‌شود.

این وضعیت بی‌آبی در حالی است که تاکنون پروژه آب‌رسانی غدیر با تبلیغات گسترده چندین بار افتتاح شده است و طبق آنچه اعلام شده است، مشکل آب تمام روستاهای غیزانیه حل شده است و حتی فراتر گفته شد که بحران بی‌آبی در خوزستان دیگر تکرار نخواهد شد.

پروژه آب‌رسانی غدیر از بزرگترین پروژه‌های کشور است که اعتبارات کلان به آن اختصاص داده شده است و از یک دهه گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

۱۰ سال در انتظار طرح آب‌رسانی غدیر! 

پروژه طرح آب‌رسانی غدیر از ۱۰ سال گذشته با هدف انتقال آب رودخانه دز به غرب خوزستان و اهواز شروع شده است. کلان‌پروژه‌ای که در دولت‌های مختلف اعتبارات بسیاری به آن اختصاص داده شد، اما تاکنون این طرح به سرانجام نرسیده است.

حسن روحانی رییس جمهور پیشین در نخستین سفر خود به خوزستان که در نخسین‌ روزهای آغاز به کار دولت تدبیر و امید انجام شد، در بین مردم اهواز وعده داد که تا دو هفته دیگر آب غدیر به اهواز خواهد رسید.

بدون شک این وعده، امیدی در دل شهروندان اهواز ایجاد کرد که پس از سال‌ها دست از آب تصفیه‌شده برداشته و همچون مردم دیگر شهرهای کشور می‌توانند از آب سالم و قابل آشامیدنی استفاده کنند.

اما تا پایان دولت روحانی این وعده محقق نشد و مردم اهواز همچنان یا آب تصفیه شده را از فروشندگان دوره‌گرد خریداری می‌کنند یا دستگاه‌های آب تصفیه‌کن نصب کرده‌اند.

ابراهیم رییسی نیز در نخستین سفر استانی خود چنین وعده‌ای داد و حتی پیش از سفر مراسم افتتاح پروژه آب‌رسانی غدیر برگزار شد و در رسانه‌های بسیاری به صورت گسترده این مساله عنوان شد که وعده‌ نامحقق روحانی در دولت رییسی محقق شد.

اما متاسفانه با گذشت یک سال از آن همه تبلیغات گسترده هنوز آب غدیر به اهواز نرسیده است و آب آشامیدنی شهروندان این کلان‌شهر بزرگ همچنان، کیفیت پایین و نامناسبی دارد.

نکته مهم‌تر این‌که اعلام شده بود که آب غدیر به تمام روستاهای بخش غیزانیه شهرستان اهواز رسیده است، روستاهای که در سال‌های گذشته در اعتراض به بی‌آبی در صدر اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفته‌ بودند.

اما آنچه در واقعیت رخ داده است این‌که اضافه بر آن‌که آب طرح غدیر هنوز به تمام روستاهای بخش غیزانیه نرسیده است، بلکه همچنان برخی از روستاهای پایین دست این بخش از آب لوله‌کشی محروم هستند.

گرچه عملیات آب‌رسانی به روستاهای غیزانیه از سال‌‌های آخر دولت روحانی آغاز شده است و خط لوله به برخی روستاها پس از سالیان‌ دراز بدون آب رسیده است اما هنوز این عملیات به اتمام نرسیده است و تمام روستاها را پوشش نداده است.

اکنون مسئولان استانی در خصوص پروژه آب‌رسانی غدیر عنوان می‌کنند که تنها ۱۰ درصد از پروژه آب رسانی غدیر وارد مدار آب شهرستان اهواز شده است و این حجم پاسخگوی نیاز مردم نبوده است و کیفیت آب را هم بالا نمی‌برد.

 

photo_2023-07-13_23-44-26

در جنگ اینقدر غٌصه نداشتیم!

«غیرت کجا رفته؟ چرا باید برای نبود آب اینقدر سختی بکشیم؟» این‌ها را مادر پیری از ساکنان ملاشیه با گلایه شدید از قطعی آب می‌گوید و ادامه می‌دهد:«چرا باید وضعیت ما اینگونه باشد! من فرزند معلول دارم، اما آب نیست او را شستشو کنم.»

او اضافه می‌کند: «چرا باید اینقدر سختی بکشم؟ آن‌هم برای آب! در جنگ هم اینقدر غصه نداشتیم. جنگ با ما اینطور نکرد.»

این خانم مسن با ناراحتی بیان می‌کند: «خودم پیر و مریض هستم، نباید آب باشد که صورتم را بشورم؟ چرا برای شستشوی بچه معلولم باید او را به شهر دیگری ببرم تا او را حمام کنم؟ غیرت کجا رفته؟»

خانم خانه‌دار دیگری از ساکنان منطقه ملاشیه می‌گوید: «بشدت اذیت شده‌ایم. ما فقط آب می‌خواهیم. بیشتر از ۳۰روز است که آب نداریم. آب شرب را از تانکر‌های آتش‌نشانی و شهرداری دریافت می‌کنیم اما آبی برای شستشو نداریم.»

او که بشدت از این وضعیت گلایه دارد، ادامه می‌دهد:« تمام مردم آب ندارند، وضعیت بسیار بد و سخت شده است، چطور می‌شود آبی برای شستشو نداشته باشیم.»

وی در خصوص مشکل افت فشار آب در منطقه ملاشیه می‌گوید:« ۲۰ سال در ملاشیه ساکن هستیم، در تمام این سال‌ها آب از ساعت ۲ صبح یا چهار صبح وصل می‌شود و در روز بعد ساعت ۹ قطع می‌شود. خیلی از مردم بیدار می‌مانند تا آب وصل شود و وسایل خود را پر کنند و در روز از آن استفاده کنند.»

فقط آب می‌خواهیم

همچنین یکی دیگر از اهالی این منطقه پرجمعیت اهواز عنوان می‌کند که «ما فقط آب می‌خواهیم» و ادامه می‌دهد:« چه کسی قبول می‌کند آب نداشته باشیم؟ این برای ما زشت است. حتی نمی‌دانم دیگر چه باید بگویم!»

در ادامه سخنان این مرد مسن، یکی دیگر از ساکنان ملاشیه می‌گوید: «چرا ما اینقدر مظلومیم؟ آب نداریم. خیابان‌ها آسفالت نیستند. هیچ‌کس شغلی ندارد و همه جوانان ملاشیه بیکار هستند. هیچی نداریم. چرا ما را از همه چی محروم کرده‌اند؟»

از سوی دیگر شرکت آبفا و دستگاه‌های اجرایی برای حل بحران قطعی آب، در ملاشیه مستقر شده‌اند و در حال انجام عملیات هستند که تاکنون موفق به اتصال کامل آب منطقه ملاشیه نشده‌اند.

در این خصوص “بنی‌‌طرف” از فعالان ملاشیه به خبرنگار جماران می‌گوید:« هنوز بسیاری از خیابان‌های ملاشیه آب ندارند و آب همچنان قطع است و تا امروز آتش‌نشانی به مردم ملاشیه آبرسانی می‌کند.»

وی ادامه می‌دهد: «مدیران آبفا و مسئولان فرمانداری به ما وعده حل مشکل را داده‌اند و ما منتظریم.»

او با اشاره به افت فشار آب در منطقه ملاشیه عنوان می‌کند: «افت فشار آب در ملاشیه مشکل همیشگی است. این‌که آب ضعیف بود یا ساعاتی در روز قطع میشد، همیشه بوده است. یعنی وضعیت از قبل عادی نبود اما الان بحران داریم که کامل آب قطع است.»

در تمام شهر اهواز مشکل آب وجود دارد. آب در اهواز هم دچار افت فشار یا قطعی کامل و هم بسیار نامناسب است. آب در تمام مناطق این کلانشهر کیفیت مناسبی ندارد و در تمام منازل یا از دستگاه آب‌تصفیه‌کن استفاده می‌شود یا آب تصفیه شده خریداری می‌شود.

در اهواز مغازه‌های آب تصفیه بسیاری دیده می‌شود که آب تصفیه‌شده را به فروش می‌رسانند و در مناطق میانه و پایین‌شهر  موتورهای سه‌چرخ‌ها با نصب تانکر، به صورت دوره‌گرد‌ آب تصفیه شده را می‌‌فروشند.

از سوی دیگر افت فشار آب در مناطق بسیاری از اهواز وجود دارد، امری که موجب شده شهروندان از پمپ آب استفاده کنند، اما در برخی مناطق آب برای چندین روز کاملا قطع می‌شود یا برای چندین ساعت در روز قطع می‌شود.

در حال حاضر در برخی نقاط منطقه عین دو اهواز، آب قطع است و مردم رنج بی‌آبی را با دشواری تحمل می‌کنند و آتش‌نشانی به آن‌ها آب‌رسانی می‌کند. در محلات شهرک دانشگاه، صیاحی، پردیس و کیانشهر نیز افت فشار آب وجود دارد و در ساعاتی از روز دسترسی به آب با سختی امکان‌پذیر می‌شود.

تهدیدی برای سلامت شهروندان

«ناجی غزلاوی» از فعالان اجتماعی اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار جماران در خصوص وضعیت آب اهواز می‌گوید:«تاسیسات و شبکه‌آبرسانی اهواز بسیار فرسوده است و این امر موجب شده که توزیع آب همراه با افت یا قطعی و با کدروت بالا، بوی نامطبوع و وضعیت نامناسب صورت می‌گیرد که تهدیدات بسیاری بر سلامت شهروندان دارد.»

وی افزود: «متاسفانه در برخی نقاط فاضلاب وارد شبکه آب مصرفی می‌شود و این امر بشدت خطرناک است و بارها درخواست داشتیم که آبفا در مورد وضعیت بهداشتی آب اهواز شفا‌ف‌سازی و اطلاع‌رسانی کند، اما متاسفانه توجه‌ای به این خواسته‌ها نمی‌‌شود.»

این فعال اجتماعی عنوان می‌کند: «در بحران قطعی آب منطقه ملاشیه، برخی مناطق از ۳۰ روز گذشته آب نداشتند و به دلیل محدودیت‌های موجود در این منطقه محروم اطلاع‌رسانی در مورد آن نشده بود و پس از آن‌که بحران ملاشیه در هفته گذشته رسانه‌ای شد، برای رفع مشکل این مناطق اقدام‌ شد.»

غزلاوی ادامه می‌دهد: «اکنون در خصوص بحران ملاشیه، مسئولان شبانه‌روزی در حال تلاش برای رفع مشکلات هستند، اما از قبل اطلاع نداشتند که مشکلاتی وجود دارد که ممکن است به بحران تبدیل شود؟ چرا به مساله پیشگیری توجه‌ای نمی‌شود؟ قطعی آب ملاشیه در تابستان و شکل‌گیری‌ این بحران قابل پیش‌بینی بود و فعالان و اهالی ملاشیه در این خصوص‌ به مسئولان امر اطلاع داده بودند.»

وی با اشاره به محرومیت ملاشیه می‌گوید:« ملاشیه هیچ امکانات رفاهی یا تفریحی ندارد، فضای سبز وجود ندارد، خیابان‌ها آسفالت نیست، کودکان در خاک و در کنار جوی روباز فاضلاب بازی می‌کنند، اگر کودکی با این وضعیت ۱۰ روز حمام نکند، مریض نمی‌شود؟ در چنین وضعیتی چه بیماری‌هایی که شیوع نمی‌کند.انتظار داشتیم مرکز بهداشت استان به این مساله فوری و جدی ورود کند و در حمایت از سلامت کودکان و شهروندان نقش اصلی را ایفا کند، اما متاسفانه توجه‌ای نشد.»

این فعال اجتماعی بیان می‌کند: «بجز در ملاشیه، در مناطق دیگری در غرب اهواز هم شاهد قطعی آب بودیم، آب در کوی صیاحی، گلدشت، شهرک دانشگاه و عین دو هم قطع شده است و متاسفانه افت فشار در اغلب مناطق اهواز وجود دارد.»

غزلاوی عنوان کرد: «در اهواز مردم هزینه‌ای بابت تصفیه آب به شرکت آب و فاضلاب پرداخت می‌کنند اما در تک تک منازل، دستگاه‌های تصفیه آب وجود دارد و آب دوباره تصفیه می‌شود. در واقع بابت آبی که تصفیه نشده، پول پرداخت می‌شود.حتی مدیران شرکت آب و فاضلاب و سازمان آب و برق در منازل خود از دستگاه‌‌های آب تصفیه‌کن‌ استفاده می‌کنند که خود بیانگر آن است که آب اهواز غیر قابل استفاده برای شرب است.»

وی خاطرنشان می‌کند: «با وجود آن‌که بودجه‌ای کلان و بی‌سابقه در اواخر دولت سابق و از طریق صندوق توسعه ملی و با اذن مقام معظم رهبری برای اصلاح شبکه آب و فاضلاب اهواز و کوت‌عبدالله اختصاص داده شد اما اقدامات قابل مشاهده که رضایت مردم را به دنبال داشته باشد، را ندیده‌ایم و مردم‌ نمی‌دانند این اعتبارات کلان چگونه هزینه شده است که همچنان مشکلات و بحران‌ها باقی مانده است.»آب‌رسانی آتش‌نشانی ادامه دارد

همچنین «ابراهیم قنبری» رییس سازمان آتش‌نشانی اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار جماران در خصوص آب‌رسانی به مناطق اهواز می‌گوید: «تا امروز سه‌شنبه ۲۱ تیرماه آبرسانی به منطقه ملاشیه و عین‌دو در حال انجام است و عملیات آبرسانی همچنان ادامه دارد.»

وی ادامه می‌دهد: «۱۲ تا ۱۵ خودروی آب‌بر آتش‌نشانی در عملیات آ‌ب‌رسانی به مناطق‌ مختلف اهواز که دچار قطعی آب هستند، شرکت داشتند.»

رییس سازمان آتش‌نشانی اهواز با تاکید بر ارائه خدمات‌ آب‌رسانی به مناطق بدون آب بیان می‌کند:« این وظیفه ما است که به مردم خدمت کنیم، در هر زمانی که به ما اعلام شود که مردم نیاز به آب دارند، آب‌رسانی انجام می‌شود.»

قنبری عنوان می‌کند: «تاکنون بیش از ۴۰۰ سرویس آب‌رسانی به مناطقی که قعطی آب داشته‌اند، انجام شده است. بیشتر عملیات آ‌برسانی در منطقه ملاشیه و عین‌دو بوده است اما به دیگر مناطق اهواز هم آ‌ب‌رسانی شده است.»

غیزانیه همچنان تشنه…

در خارج از شهر اهواز و در روستاها هم مشکل نبود آب وجود دارد. بخش‌ نفت‌خیز غیزانیه اهواز در سال‌های گذشته با اعتراض مردم آن به نبود آب، به شهرت رسید و تشنگی غیزانیه در تمام کشور منعکس شد. اکنون و پس از گذشت چندین سال همچنان برخی روستاهای بخش غیزانیه تشنه و‌ بی‌آب هستند.

روستای مسلمیه در بخش غیزانیه با آن‌که دور تا دور آن را چاه‌های نفت فراگرفته اما از آب محروم است و با تانکر به مردم آب‌ رسانی می‌شود.

«محمد زرگانی» از اهالی این روستا به خبرنگار جماران می‌گوید: «آب روستای مسلمیه و روستای غدیر السبع از چهل روز گذشته قطع شده است و در هیچ‌ کدام از منازل آب وجود ندارد.»

وی ادامه می‌دهد: «این‌که در چند ماه گذشته اعلام شده است که آب به تمام روستاهای بخش غیزانیه رسیده است، کاملا نادرست است. لوله به روستای ما رسیده اما در آن آبی نیست.»

زرگانی بیان می‌کند: «ما درخواست می‌کنیم به مشکلات ما رسیدگی شود. باید از نزدیک این روستاها را دید تا درک شود مردم چه رنجی از بی‌آبی می‌کشند. واقعا بسیار سخت است که در اوج گرمای تابستان، آب نداریم.این دردناک است.»

 

photo_2023-07-13_23-44-38

مهاجرت به دلیل بی‌آبی

همچنین «حیدر نواصری» معتمد روستای شعیمط دو مندیل در بخش غیرانیه در گفت‌وگو با خبرنگار جماران می‌گوید: «روستای ما همچنان فاقد آب‌رسانی است.

پس از اعتراضات و اتفاقاتی که در سال‌های گذشته بر اثر بی‌‌آبی در بخش غیزانیه رخ داد، قرار شد به روستای ما هم آب‌رسانی شود اما هنوز انجام نشده و بدون آب هستیم.»

وی افزود: «واقعا اهالی این روستا مظلوم هستند، در این گرمای تابستان بی‌آب هستند. این درد بزرگی است.»

معتمد روستای شعیمط دو بزرگ مندیل بیان می‌کند: «بیشتر اهالی به دلیل نبود آب از روستا مهاجرت کرده‌اند. مسئولان در روستا حضور پیدا می‌کنند اما تنها عکس سلفی می‌گیرند و وعده‌هایی می‌دهند و می‌روند و تا الان هیچ اقدامی نشده است.»

نواصری ادامه می‌دهد: «چون روستا دور افتاده است، نمی‌خواهند کاری برای آن انجام دهند، بلکه می‌خواهند مردم روستا را ترک کنند. در روستای شعیمط دو بهترین و بزرگترین دامداری‌ها وجود دارد، چرا با این اقدامات می‌خواهند مردم از روستا مهاجرت کنند و این تولید را از کشور حذف کنند؟»

وی‌ با اشاره به این‌که آب‌رسانی با تانکر تراکتور انجام می‌شود، می‌گوید:« وضعیت بسیار سختی داریم. در زمستان و هنگام بارش به دلیل بسته شدن راه، دیگر تراکتور نمی‌تواند آب برای روستا بیاورد، مردم آب بارندگی را جمع می‌کنند. یا از آب کانال‌ که نامناسب است مصرف می‌کنند. به دلیل این‌که آب کانال سالم نیست، مردم‌ آب را جوشیده و سپس به عنوان آب آشامیدنی استفاده می‌کنند.»

معتمد روستای شعیمط دو بزرگ مندیل عنوان می‌کند: «به دلیل نبود آب مردم به انواع بیماری‌های پوستی مبتلا می‌شوند. مردم و کودکان از همان آبی که گوسفندان می‌خورند، مصرف می‌کنند. چاره‌ای ندارند. چون آب نیست.»

نواصری ادامه می‌دهد: «این وضعیت اوج بی‌رحمی مسئولان استان خوزستان است. خود مسئولان آب شهری را بدون آن‌که در خانه تصفیه نکنند، نمی‌خورند. پس چرا چنین وضعیتی را برای ما قبول می‌کنند؟»

وی خاطرنشان می‌کند: «علی‌رغم تمام پیگیری‌ها در این چند سال نتیجه‌ای حاصل نشده‌ است و وعده مسئولان تنها در حد حرف مانده است و‌ کاری نکرده‌اند.»

اشاره معتمد روستای شعیمط به اعتراضات اهالی روستاهای بخش غیزانیه به دلیل بی‌آبی در سال ۱۳۹۹ است. به دنبال این اعتراضات، مسئولان کشوری و استانی وعده برطرف کردن مشکل بی‌آبی در بخش غیزانیه را دادند و دولت وقت اعتباراتی نیز در این خصوص اختصاص داد.

در شهرستان‌های دیگر استان خوزستان نیز مشکل نبود آب وجود دارد که در تابستان حالت بحرانی و حاد پیدا می‌کند،وضعیت در روستاهای شهرستان باوی نیز نامناسب است. از جمله این‌ روستاها، روستای‌های حنیری یک ، حنیری دو و حنیری سه هستند که آب در هر دو روز یکبار و آن‌هم به مدت سه ساعت وصل می‌شود.

«حمید علوانی» دهیار روستای حنیری یک در این خصوص به خبرنگار جماران می‌گوید: «وضعیت آب شرب در روستاهای حنیری یک، دو و سه فاجعه‌بار است.آب هر روز در یکی از این سه روستا وصل می‌شود و دو روستای دیگر تا دو روز بدون آب می‌مانند.»

وی ادامه می‌دهد: «زمانی هم که آب وصل می‌شود،  فقط سه تا چهار ساعت آب داریم. پیگیری‌های مکرری داشتیم  اما تاکنون بی‌نتیجه‌ بوده است.»

دهیار روستای حنیری یک بیان می‌کند: «مسئولان وعده‌های بسیاری دادند اما هیچ وقت مشکلات حل نشد، ما فاصله‌ای با تصفیه‌خانه نداریم اما مشکل آب ما حل نشده است.»

به گزارش خبرنگار جماران، به نظر می‌رسد با فرا رسیدن فصل تابستان خوزستان و‌ به ویژه اهواز در حوزه آب‌رسانی دچار وضعیت بحرانی می‌شود، مساله‌ای که برای چندین سال همچنان تکرار می‌شود و می‌تواند تبعات وخیمی به دنبال داشته باشد.

به ویژه آن‌که در سال ۱۳۹۹ در غیزانیه مردم‌ در اعتراض به نبود آب، تجمع بزرگی برگزار کرده و انعکاس بسیاری پیدا کرد و یک سال پس از آن در تابستان ۱۴۰۰ شهرهای بسیاری از خوزستان برای چندین روز متوالی شاهد اعتراض شدید اهالی نسبت به بی‌آبی بودند.

ملاشیه اهواز از جمله مناطقی بود که در آن‌ روزها اعتراضاتی در خصوص بی‌آبی در آن شکل گرفت و اکنون و پس از دو سال، این منطقه دچار بی‌آبی شدید شده است، وضعیتی تحمل آن طاقت‌فرسا است.

مساله بی‌آبی در این سرزمین از آن جهت بیشتر قابل تامل است که در آن پنج‌ رودخانه عظیم و‌ بزرگ جاری است و همین امر فریاد مردم این دیار را بلندتر می‌کند که چگونه در کنار بزرگ‌ترین‌ رودها، تشنه و بی‌آب مانده‌اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.