تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 دی 1397 - 17:43
کد خبر : 55280

ارتباط چربی شکمی با اختلالات مغزی

آرمان شرق: جدیدترین تحقیقات می‌گویند: هر چه چربی بدنتان بیشتر باشد، مخصوصا اگر این چربی در ناحیه میانی بدن شما نشسته باشد،‌ ممکن است این موضوع به انقباض مغزی مرتبط شود. به گزارش آرمان شرق به نقل از عصر شهروند، هر چه چربی بدنتان بیشتر باشد، مخصوصا اگر این چربی در ناحیه میانی بدن شما

آرمان شرق: جدیدترین تحقیقات می‌گویند: هر چه چربی بدنتان بیشتر باشد، مخصوصا اگر این چربی در ناحیه میانی بدن شما نشسته باشد،‌ ممکن است این موضوع به انقباض مغزی مرتبط شود.

به گزارش آرمان شرق به نقل از عصر شهروند، هر چه چربی بدنتان بیشتر باشد، مخصوصا اگر این چربی در ناحیه میانی بدن شما نشسته باشد،‌ ممکن است این موضوع به انقباض مغزی مرتبط شود.

این ادعا نتیجه تحقیقی است که در تاریخ نهم ژانویه ۲۰۱۹ در مجله پزشکی آکادمی مغز و اعصاب امریکا منتشر شده است. محققان در این مطالعات چاقی را با اندازه‌گیری شاخص توده بدن (BMI) و نسبت دور کمر به باسن و قسمت میانی ران تعریف کرده‌اند. در نتیجه مشخص شده هر چه این نسبت بالاتر بوده حجم مغز افراد شرکت کننده در تحقیق کمتر شده است!

شاخص توده بدن در واقع نسبت وزن به قد است. افرادی که شاخص توده بدن آنها بالای ۳۰,۰ باشد چاق محسوب می‌شوند. نسبت دور کمر به باسن با تقسیم اندازه دور کمر به اندازه دور باسن محاسبه می‌شود. از افرادی که شکم بزرگتری نسبت به باسن دارند نسبت بیشتری بدست می‌آید. مردان با نسبت بالاتر از ۰.۹۰ و زنان با نسبت بالاتر از ۰.۸۵ در ناحیه مرکزی بدن چاق محسوب می‌شوند.

دکتر مارک هامر از دانشگاه لافبورو انگلیس و مولف این تحقیق می‌گوید: “تحقیقات موجود نشان از ارتباط انقباض مغزی با کاهش حافظه دارند و البته خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل. با این حال تحقیقات درباره اینکه آیا چربی اضافی بدن برای اندازه مغز نقش محافظتی دارد یا زیانبار است بی‌نتیجه بوده. در عین حال تحقیق ما گروه‌های بسیاری از مردم را بررسی کرده و دریافته چاقی در ناحیه میانی بدن (شکم) ممکن است با انقباض مغزی در ارتباط باشد.”

در این مطالعه ۹۶۵۲ نفر با میانگین سنی ۵۵ سال مورد بررسی قرار گرفته‌اند. از این تعداد ۱۹ درصد به عنوان افراد چاق مشخص شده‌اند. محققان در این تحقیق شاخص توده بدن افراد،‌ نسبت دور کمر به باسن و چربی کلی بدن را اندازه‌گیری کرده‌اند و در عین حال درباره سلامت شرکت کنندگان از آنها نظر سنجی کرده‌اند. بعد از آن محققان با تصویر برداری از طریق ام‌آر‌آی حجم مغز و همچنین ماده سفید و خاکستری مغز و حجم آنها در قسمت‌های مختلف مغز را بررسی کرده‌اند. ماده خاکستری شامل بیشتری سلول‌های عصبی مغز می‌شود و همچنین دربرگیرنده قسمت کنترل خودکار، کنترل ماهیچه و ادراک حسی است. ماده سفید مغز هم متشکل از دسته فیبرهای عصبیست که قسمت‌های مختلف مغز را به یکدیگر متصل می‌کند.

بعد از مطابقت دادن فاکتورهای تاثیر گذار بر روی اندازه مغز مانند سن، فعالیت فیزیکی،‌ سیگار کشیدن و فشار خون بالا محققان متوجه شدند در حالی که شاخص توده بدن بالا مقدار کمی بر روی کم شدن حجم مغز تاثیر می‌گذارد، افرادی که شاخص توده بدنی و نسبت دور کمر به باسن بالاتری دارند از حجم کمتری از ماده خاکستری مغز در مقابل کسانیکه نسبت دور کمر به باسن آنها زیاد نیست، برخوردارند. بخصوص محققان دریافتند ۱۲۹۲ نفر از کسانی که شاخص توده بدنی و نسبت دور کمر به باسن آنها زیاد بوده با ۷۸۶ سانتیمتر مکعب، کمترین میانگین حجم ماده خاکستری مغز را داشته‌اند. این در حالیست که ۳۰۲۵ نفر از افرادی که وزن سالم داشته‌اند از ۷۹۸ سانتیمتر مربع میانگین حجم ماده خاکستری مغز بهره‌مند بودند و ۵۱۴ نفر از افرادی که شاخص توده بدنی بالا داشته‌اند اما نسبت دور کمر به باسن متعادلی داشتند ۷۹۳ سانتیمتر مربع میانگین حجم ماده خاکستری مغز داشته‌اند. محققان تفاوت شاخصی در حجم ماده سفید مغز پیدا نکرده‌‌اند.

دکتر هامر در این باره می‌گوید: “در حالیکه تحقیقات ما نشان می‌دهد چاقی بخصوص در ناحیه میانی بدن (شکم) با کاهش حجم ماده خاکستری مغز در ارتباط بوده، روشن نیست که حالت‌های غیر عادی در ساختار مغز به چاقی منتهی شده یا اینکه چاقی منجر به بروز این تغییرات در مغز می‌شود. ما همچنین ارتباطی بین چاقی و انقباض در قسمت‌های بخصوصی از مغز پیدا کرده‌ایم. البته این مسئله به تحقیقات بیشتری نیاز دارد اما امکان دارد اندازه گیری منظم شاخص توده بدن و نسبت دور کمر به باسن به بررسی سلامت مغز کمک کند.”

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.