تاریخ انتشار : یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 8:13
کد خبر : 152429

احتمال افزایش تعطیلی تهران به دلیل اشعه uv | ضد آفتاب بزنید!

احتمال افزایش تعطیلی تهران به دلیل اشعه uv | ضد آفتاب بزنید!

آرمان شرق – گروه سلامت و جامعه: احتمال تعطیلی تهران در تابستان برای همه گروه ها به دلیل افزایش میزان UV و گرمای بی سابقه هوا! سال گذشته میزان اشعه UV به حد هشدار رسید! سکوت دستگاه های اجرایی در ابتدا بی سابقه بود!

خطر گرمای هوا و افزایش سطح uv را جدی بگیرید!

به گزارش آرمان شرق سال گذشته بود که با افزایش گرمای هوا  و سطح uv در مرداد ماه:((به منظور حفظ سلامت شهروندان، هیئت دولت با پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در سراسر کشور موافقت کرد)) علت این موافقت آسیب های ناشی از افزایش شاخص uv به بالاترین حد خود و گرمای بی سابقه در روز های ۱۱ و ۱۲ مرداد بود هوا بود. این درحالیست که در ابتدای رسیدن اشعه یو وی به سطح هشدار در سال گذشته، بسیاری از دستگاه های مسئول سکوت اختیار کرده بودند و حتی هشدار های لازم به جهت مراقبت داده نمی شد!

امسال نیز با توجه به گرم تر شدن کره زمین، و در نهایت افزایش دمای کشور عزیزمون ایران احتمال تعطیلی گسترده در برخی از روز های تابستان به گوش می رسد!

ضد آفتاب بزنید! خرید ضد آفتاب و استفاده از اون تنها راه مراقبتیه که در مقابل تابش های مرگبار خورشید پیش رو داریم! میزان سطح اشعه uv در ساعات ۹ الی ۱۵ به اوج خود می رسد! استفاده از کلاه! دستکش، پوشیدن لباس های بلند اما خنک و عینک آفتابی در کنار زدن ضد آفتاب از اصلی ترین راه های جلوگیری از تاثیر مرگبار اشعه uv  بر روی بدن می باشد.

پیشنهاد میشه برای جلوگیری از تاثیرات بد اشعه UV، از ضد آفتابی استفاده کنید که برای منطقه و اقلیم ایران ساخته شده است. ضد آفتاب ام کیو یکی از انواع ضد آفتاب های مناسب به جهت استفاده در منطقه آب و هوایی ایران می باشد. این ضد آفتاب برای پوست و تناژ پوستی ایرانیان فرمولاسیون شده است. شما عزیزان میتونید برای خرید ضد آفتاب ام کیو  به فروشگاه های معتبری همچون ماتیک مراجعه کنید.

لازم به ذکره زمانی که شاخص UV بسیار بالا هست، فقط ۱۵ دقیقه برای آفتاب سوختگی زمان لازمه!

درخواست نماینده تهران برای تعطیلی پایتخت به دلیل افزایش گرما و افزایش سطح تابش uv

سال گذشته بود که نماینده مردم تهران با اشاره به موضوع گرم شدن هوای تهران درخواست تعطیلی پایتخت را مطرح کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در همه کشورهای دنیا با رسیدن به این سطح از اشعه فرابنفش، مسئولان، شهرها را تعطیل می‌کنند تا مردم با ماندن در خانه سلامتی خود را تضمین کنند.

اقبال شاکری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به افزایش دمای هوا در هفته پیشرو و هفته آینده گفت: مطابق اخبار هواشناسی، شاخص اشعه فرابنفش به سطح بسیار زیاد رسیده و همین مسئله می‌تواند سلامت مردم را دچار مشکل کند.

images_1714749702_6635010651a01.jpg

بالا رفتن سطح اشعه UV چه تاثیراتی می تواند داشته باشد؟

التهاب پوستی، گرمازدگی، آفتاب سوختگی و اگزما از جمله عوارض تابش بیش از حد اشعه‌ی فرابنفش و تاثیر پرتوهای UV بر انسان‌هاست که عوارض بلندمدتی نیز به همراه خواهد داشت. ایجاد لکه‌های عمیق روی پوست، تیرگی پوست و بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان پوست از عوارض بلند مدتی است که پرتوهای ماورای بنفش برای انسان به بار می‌آورند. سرطان پوست یکی از شایع ترین انواع سرطان در انسان می باشد، که متاسفانه در کشور ما نیز بسیار شایع شده است، تنها راه جلوگیری از بروز چنین سرطانی، پیشگیری با کمک ضد آفتاب و سایر وسیله ها می باشد.

images_1714749711_6635010f1ee6a.jpg

گرم ترین نقطه جهان کجاست؟

اگر اخبار سال ۱۴۰۲ رو دنبال میکردید، با تیتر های زیر روبه رو می شدید!

ایران رکورد گرمترین هفته ۱۱ سال گذشته را به ثبت رساند
تهران، ۸ تیرماه (منا) – بر اساس پیش بینی سازمان جهانی هواشناسی، شهرهای ایران گرم ترین هفته ۱۱ سال اخیر را تجربه خواهند کرد.

در برخی از کلان شهرهای ایران، مردم دمای بالای ۴۰ درجه را تجربه خواهند کرد.

اگر تا چند سال گذشته درباره گرم ترین نقطه جهان تحقیق میکردید متوجه می شدید که

در گذشته، بالاترین دمای ثبت شده رسمی ۵۶.۷ درجه سانتیگراد (۱۳۴ درجه فارنهایت)بوده است که در سال ۱۹۱۳ در دره مرگ کالیفرنیا ثبت شده است. گرمترین دمای شناخته شده در آفریقا ۵۵ درجه سانتیگراد (۱۳۱ درجه فارنهایت) است که در کبیلی، تونس در سال ۱۹۳۱ ثبت شده است. ایران رکورد گرمترین دمای آسیا را دارد. به گزارش الجزیره، دمای رسمی ۵۴ درجه سانتیگراد (۱۲۹ فارنهایت) که در سال ۲۰۱۷ ثبت شد.

امروزه اگر درباره گرم ترین منطقه و نقطه جهان تحقیق کنید متوجه خواهید شد، ایران رکورد دار گرما می باشد! به طوری که امروزه گرم ترین نقطه جهان در ایران هست، جایی در  بیابان پهناور کویر لوت؛ ماهواره‌های ناسا دمای این کویر را ۷۱ درجه سانتی‌گراد ثبت کرده‌اند؛ یعنی حتی بالاتر از دره مرگ! کویر لوت که گرمترین نقطه جهان روی زمین است، منطقه‌ای به نام گندم بریان را در خودش جای داده. برخی از کارشناسان می‌گویند که گندم بریان، بالاترین دما را در این بیابان دارد و بعضی می‌گویند چاله مرکزی لوت بیشترین دما را دارد. اما گندم بریان آنقدر گرم است که در عرض چند دقیقه کوتاه، هر موجود زنده‌ای که اطرافش باشد را از بین می‌برد.

همانطور که گفتیم، گندم بریان در کویر لوت قرار دارد. وسعت کویر لوت ۱۲۰ هزار کیلومتر مربع است و ناشناخته‌های آتشین زیادی در خودش جای داده‌است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید یونسکو کویر لوت را به‌عنوان اولین اثر طبیعی ایران در فهرست جهانی خود ثبت کرده‌است.

چرا بیشتر ضد آفتاب های خارجی وایرانی در ایران جوابگو نیستند؟

شاید براتون جالب باشه که بدونید:

بالاترین دمای ثبت شده در اروپا ۴۸.۸ درجه سانتیگراد (۱۱۹.۸ فارنهایت) در جزیره سیسیل ایتالیا در ۱۱ اوت ۲۰۲۱ بود. در ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۲، بریتانیا بالاترین دمای خود را ثبت کرد که به ۴۰.۲ درجه سانتیگراد (۱۰۴.۴ درجه فارنهایت) رسید. طبق اعلام اداره هواشناسی ایران رکورد گرمترین دمای آسیا را دارد. به گزارش الجزیره، دمای رسمی ۵۴ درجه سانتیگراد (۱۲۹ فارنهایت) که در سال ۲۰۱۷ ثبت شد. بالاترین دمای ایران است! 

الجزیره اشتباه می کند!

  • بالاترین دمای هوا و گرمترین شهر ایران: ۶۳ درجه سانتی‌گراد در شهر آبادان در استان خوزستان. ( ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۷) بالاترین دمای سطح کره زمین برای یک شهر و رکورد جهانی: ۷۱ درجه سانتی‌گراد در دشت لوت در استان کرمان برای یک منطقه می باشد. ( ۲۰۰۵) (ویکی پدیا)

به طور کلی به دلیل این که میانگین گرمای هوا در ایران بیشتر از سایر کشورها خصوصا کشور های اروپایی هست، بسیاری از ضد آفتاب ها برای این اقلیم مناسب نیستند، حتی برند های پر آوازه ای مثل ایزدین از ساخت ضد آفتاب برای اقلیم ایران باز مانند، به طوری که، طبق گزارش ماتیک، ضد آفتاب اکتیو یونیفای ایزدین که یکی از گران ترین ضد آفتاب های دنیا به حساب میاد، در ایران کارایی نداره، روی پوست به صورت مایع میشه و حرکت میکنه و باعث تلخی زبان در تابستان میشه. علت این امر مایع شدن ضد آفتاب و جاری شدن آن به سمت دهان می باشد.

از ضد آفتابی استفاده کنید که امتحان خود را در اقلیمی مثل ایران پس داده باشد.

چه ضد آفتابی بخریم؟

ضد آفتابی خوب هست، که بتونیم اون رو هر روز استفاده کنیم! به طور کلی میانگین تاثیر SPF ضد آفتاب ها بر روی پوست ۲ ساعت می باشد. در صورت عدم تمدید ضد آفتاب، پوست شما محافظ خود در مقابل اشعه یو وی رو از دست میده. بر اساس کار و سن، نوع پوست، رنگ تناژ پوست ضد آفتابی رو انتخاب کنید که برای شما مناسب می باشد. لازم به ذکره هر قسمت از پوست که تحت تاثیر تابش مستقیم نور خورشید است نیازمند ضد آفتاب است. می خواهد بین فرق سر شما باشد(در صورتی که مو ندارد) یا پشت گوش گردن، دست ها و شکم!

برای دریافت محافظت حداکثری حتما از ضد آفتاب با SPF بالای ۳۰ استفاده کنید. در غیر این صورت محافظت کاملی به پوست شما ارائه نمیشود. قانون ضد آفتاب دو انگشتی رو فراموش نکنید!

قانون ضد آفتاب دو انگشتی:

زدن ضد آفتاب بر روی پوست صورت باید اندازه دو انگشت (خط نازک اندازه دو انگشت) باشد، وگرنه محافظت کامل به پوستتون ارائه نمیشه، ۱۵ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ضد آفتاب بزنید!

توی زدن ضد آفتاب خساست به خرج ندید! و دست و دلباز خانه کار کنید.
منابع استفاده شده:
تهران تایمز
تابناک
ویکی پدیا
سایت ماتیک
مقاله بالا توسط پزشک و متخصص بررسی شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.