تاریخ انتشار : دوشنبه 4 تیر 1403 - 6:58
کد خبر : 155101

اجرای آزمایشی ریال دیجیتال با همکاری بانک تجارت

اجرای آزمایشی ریال دیجیتال با همکاری بانک تجارت

آرمان شرق-گروه اقتصاد:مدیرعامل بانک تجارت نیز در این مراسم که با حضور جمعی از مدیران عامل بانک‌ها و معاونین ریاست کل بانک مرکزی برگزار شد گفت: ریال دیجیتال یکی از اقدامات شاخص بانک مرکزی به شمار رفته و این اقدام نوآورانه در بلندمدت آثار بسیار ارزشمندی در مدیریت سیاست‌های پولی خواهد داشت که جای تقدیر دارد.

 اجرای آزمایشی ریال دیجیتال با همکاری بانک تجارت

آیین رونمایی و اجرای آزمایشی ریال دیجیتال در جزیره کیش، با همکاری بانک تجارت در محل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش مدیریت روابط‌عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی بانک تجارت، دکتر محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی در این مراسم که یکشنبه سوم تیرماه برگزارشد با تاکید بر اینکه «ریال دیجیتال» همان اسکناس است و بخشی از پایه پولی به شمار می‌رود گفت: ریال دیجیتال، کارایی نظارت و جمع‌آوری اطلاعات در حوزه پرداخت را برای بانک مرکزی افزایش می‌دهد و تنها تفاوت آن با اسکناس رایج کشور، کاغذی نبودن است.

رییس کل بانک مرکزی دلیل انتخاب جزیره کیش برای عملیاتی کردن ریال دیجیتال را پیشتاز بودن این منطقه آزاد در حوزه فناوری و فراهم بودن بسترهای لازم عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس ارقام و شواهد در حوزه بانکداری الکترونیک جزو کشورهای سرآمد دنیا هستیم و ایران در حوزه شمولیت مالی هم توسعه بسیار خوبی داشته به‌طوری که در حال حاضر عموم مردم کشور به خدمات بانکی از طریق ابزارهای الکترونیک دسترسی دارند.

دکتر فرزین افزود: حجم اسکناس و مسکوک در کشور به ۱.۳ درصد رسیده که یکی از کمترین نسبت‌ها در دنیا است و امروزه کمتر کسی و کمتر منطقه‌ای در کشور به اسکناس نیاز پیدا می‌کند و تقریباً در همه جای کشور امکان پرداخت الکترونیک فراهم شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به آمار استفاده از ارز‌های دیجیتال بانک مرکزی در جهان گفت: از ۱۰۵ کشور که در حوزه مطالعاتی پول دیجیتال بانک مرکزی وارد شده‌اند، ۷۶ کشور در مرحله تحقیقات و ۱۶ کشور در مرحله اثبات مفهوم هستند و مرحله بعدی مرحله آزمایشی است. ما در حال حاضر از مرحله اثبات مفهوم وارد مرحله آزمایشی می‌شویم. همچنین سه کشور در دنیا وارد مرحله عملیاتی شده‌اند و به‌زودی کشور ما هم با تمام شدن مرحله آزمایشی وارد مرحله عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه در اجرای ریال دیجیتال از کیو آر کد استفاده می‌شود و گام بعدی حرکت به سمت NFC است، تصریح کرد: ریال دیجیتال ابزاری برای پدافند غیرعامل به‌شمار می‌رود و به کاهش آثار تحریم نیز کمک می‌کند و کشورهای مختلف به سمت تشکیل بلوک‌های CBDC حرکت کرده‌اند و اگر بتوانیم از ریال دیجیتال در حوزه تشکیل بلوک‌های CBDC استفاده کنیم، می‌تواند به کاهش آثار تحریم‌ها کمک کند.

مدیرعامل بانک تجارت نیز در این مراسم که با حضور جمعی از مدیران عامل بانک‌ها و معاونین ریاست کل بانک مرکزی برگزار شد گفت: ریال دیجیتال یکی از اقدامات شاخص بانک مرکزی به شمار رفته و این اقدام نوآورانه در بلندمدت آثار بسیار ارزشمندی در مدیریت سیاست‌های پولی خواهد داشت که جای تقدیر دارد.

مدیرعامل بانک تجارت با بیان اینکه منطق ریال دیجیتال بر اساس بلاکچین بوده و این قابلیت را دارد که به‌صورت «برخط» و «فوری» تسویه را انجام دهد اذعان داشت: این دو خصیصه مهم برخلاف شیوه‌های دارای تاخیر کنونی است که می‌تواند از مهمترین جذابیت‌های ریال دیجیتال برای کسب‌وکارها به‌شمار رود.

دکتر اخلاقی با بیان اینکه اهداف بکارگیری ریال دیجیتال به‌ترتیب و با استقرار دقیق آن محقق می‌شود افزود: ریال دیجیتال بر اساس یک نیاز واقعی شکل گرفته است و ما در مرحله آزمایشی طی توافق با تاکسیرانی منطقه آزاد کیش این ظرفیت را در اختیار تاکسی‌های کیش قرار دادیم و در بازار اصناف هم توافقاتی حاصل شده و اعتقاد داریم برای آنها هم مزیت خاصی را به همراه خواهد داشت و می‌تواند به‌سرعت توسعه یابد.

مدیرعامل بانک تجارت یادآور شد: در ابتدای طرح و به‌منظور آسیب‌شناسی و برطرف ساختن نواقص احتمالی، ریال دیجیتال را برای ۸۰۰ نفر از پرسنل بانک شارژ کردیم و با توجه به بخشنامه‌های بانک مرکزی مبنی بر اهمیت استفاده از روش تامین مالی زنجیره‌ای معتقدیم ریال دیجیتال به‌سرعت می‌تواند در این فرآیند مورد استفاده قرار گیرد و به‌صورت وسیع و کنترل شده در بخش‌های مختلف اقتصاد وارد شود.

دکتر اخلاقی با اشاره به اقدامات انگیزاننده و ترویجی انجام شده توسط بانک تجارت برای استفاده از ریال دیجیتال گفت: ریال دیجیتال بانک تجارت با همکاری شرکت ایران کیش و اپلیکیشن «پات لایف» در حال حاضر در جزیره کیش مرحله اجرای آزمایشی خود را پشت سر می‌گذارد و در صورت تایید بانک مرکزی، این ابزار کارآمد می‌تواند در سایر بخش‌ها به‌ویژه اصناف به‌صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل بانک تجارت در خاتمه با تشکر از همت و پیگیری بانک مرکزی در اجرای ریال دیجیتال و ابزار امیدواری نسبت به استقرار یک سیستم یکپارچه در ریال دیجیتال افزود: در حال حاضر هر بانک، ریال دیجیتال خود را دارد که در برنامه‌های آتی می‌تواند قابلیت تبادل را به‌دست آورد و امیدوارم با توسعه آن و پیوستن سایر بازیگران صنعت بانکداری، ریال دیجیتال تمام اکوسیستم را به‌عنوان یک ابزار یکپارچه پوشش دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.