تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1400 - 12:06
کد خبر : 92635

ضعف در تولید، علت تورم در کشور است

ضعف در تولید، علت تورم در کشور است

“جهانگیر یدالهی فارسی” رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره چگونگی رشد کارآفرینی در کشور گفت: برای اینکه کسب و کار خصوصی و کارآفرینی در کشوری رشد کند دو شرط اساسی لازم است؛ یک شرط وجود قابلیت‌های کارآفرینی در جوانان و دوم مناسب بودن محیط کسب و کار است. وی افزود:

“جهانگیر یدالهی فارسی” رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره چگونگی رشد کارآفرینی در کشور گفت: برای اینکه کسب و کار خصوصی و کارآفرینی در کشوری رشد کند دو شرط اساسی لازم است؛ یک شرط وجود قابلیت‌های کارآفرینی در جوانان و دوم مناسب بودن محیط کسب و کار است.

وی افزود: در بخش قابلیت‌های کارآفرینی یک سری آموزش‌های رسمی و یک سری دوره‌های غیررسمی کوتاه مدت داریم. در مقایسه با کشورهایی مانند هند و چین که در زمینه کارآفرینی کار کرده‌اند، سرعت پیشرفت ما خیلی بیشتر از آن‌ها بوده است.

در رشته کارآفرینی دانشجوی بیکار نداریم

یدالهی گفت: اگر تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی دولت نبود میزان پیشرفت کشور ما خیلی بهتر از اکنون بود. در حال حاضر دانشجویان ما یا شرکت تاسیس می‌کنند یا ادامه تحصیل می‌دهند، ولی در حال حاضر در رشته کارآفرینی دانشجوی بیکار نداریم.

رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که چه میزان از دانشجویان شما خودشان کارآفرین می‌شوند؟ گفت: نزدیک ۱۵ درصد از فارغ التحصیلان ما خودشان کارآفرین می‌شوند، مابقی هم جذب شرکت‌های بزرگتر شده یا برخی به تیم‌های کارآفرینی می‌پیوندند و سایرین هم ادامه تحصیل می‌دهند.

وی درباره سازمان‌ها و ارگان‌هایی که از فارغ التحصیلان دانشکده کارآفرینی استفاده می‌کنند، گفت: هر شرکت و سازمانی که بخواهد سرمایه‌گذاری کند با این مسئله رو به رو است که چه نیازی الان در بازار بی‌پاسخ مانده و چه نوآوری باید وجود داشته باشد؟ یا به طور مثال اگر لیستی از ایده‌ها و فرصت‌های بازار وجود دارد کدامیک جذابیت بالاتری برای انتخاب دارند. چنین شرکت‌های خصوصی به یک متخصص کارآفرینی نیاز دارد.

یدالهی گفت: اکنون در وزارت‌خانه‌ها، شهرداری‌ها و… توسعه کارآفرینی را وظیفه خودشان می‌دانند. حتی کمیته امداد اکنون به این فکر افتاده به جز اینکه یک کمک مالی جزئی را برای افراد بی‌بضاعت تامین کند، کمک کند تا آن‌ها برای خود کسب و کار راه اندازی کنند.

وی اشاره کرد: یک سری نهادها مانند بنیاد علوی و برکت که دنبال فقرزدایی بودند قطعا به متخصصِ کارآفرین نیاز بیشتری دارند. تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی و دبیرستان‌ها برای اینکه بتوانند فرهنگ کارآفرینی را ترویج دهند نیاز به متخصص کارآفرینی دارند.

رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که از نظر شما بزرگترین مشکل اقتصادی در کشور ما چیست؟ گفت: ما مشکلات اقتصادی زیادی داریم، اما بزرگترین مشکل اقتصادی ما تحریم بوده که ریشه خیلی از مشکلات ماست. اگر تحریم یک موضوع خارجی است را کنار بگذاریم در مسائل داخلی «تورم» بزرگترین مشکل اقتصادی کشور است.

ضعف در تولید، علت تورم در کشور است

یدالهی درباره علت تورم افسارگسیخته در کشور بیان کرد: ضعف در تولید، علت تورم در کشور است. تولید کالا و خدمت در برابر پول قرار می‌گیرد. وقتی که طی زمان توان تولید رفته رفته کاهش یافته، ولی از آن طرف حجم پول افزایش پیدا می‌کند، تورم شکل خواهد گرفت.

وی اشاره کرد: در دوره‌های مختلف هر وقت دولت‌ها کسری بودجه داشتند، به خصوص در ایام عید که بودجه برای پرداخت عیدی به کارمندان نداشتند؛ پول چاپ کردند از این رو حجم پول بالا رفته، اما تولید به همان میزان بالا نرفته است. نابرابری رشد تولید با رشد حجم پول موجب تورم شده است.

رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه فساد و رانت رشد اقتصادی را کند می‌کند، گفت: اگر شفافیت مالی ایجاد شود و جامعه ما همه به صورت یکسان به اطلاعات اقتصادی و منابع مالی به خصوص منابع مالی کسب و کار دسترسی داشته باشند طبیعتا رشد اقتصادی ما بالا می‌رود. فساد با رشد اقتصادی رابطه منفی دارد. هرچه فساد بیشتری به خصوص در سیستم اداری باشد رشد اقتصادی کمتر و پایین‌تر خواهد بود.

در اداره امور اقتصادی و حل مسائل کشور از “علم” استفاده نمی‌شود

وی در پاسخ به این سوال که چقدر در حل مشکلات اقتصادی کشور از علم و دانش دانشگاهیان استفاده می‌شود؟ گفت: در مجموع اگر بخواهم بدون نگاه سیاسی و جناحی بگویم، در اداره امور اقتصادی و حل مسائل کشور از علم استفاده نمی‌شود. یکی از علت‌های پیشرفت کشورهای غربی این است که دولت‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ مسائل مهم خود را به دانشگاه‌ها می‌برند و به آن بودجه اختصاص می‌دهند، سپس از دانشگاه بابت آن راه حل می‌خواهند.

یدالهی افزود: اکنون آقای مقیمی رییس جدید دانشگاه تهران در شروع ریاست خود اعلام کرد که ما آماده‌ایم در مسائل فقرزدایی، و توسعه کسب و کار ورود پیدا کنیم. خیلی شفاف گفتند که دولت یک منطقه‌ای را در اختیار ما بگذارد و بودجه‌ای که می‌خواهد در اختیار سازمانی بگذارد به ما بدهد تا ما محرومیت‌زدایی کنیم. این کاری است که در همه جای دنیا شده است.

در ایران دولتمردان به علم نیازی ندارند

رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران ادامه داد: در ایران حدود ۲۰ سال است که کارآفرینی شروع شده در حالی که در آمریکا ۱۱۰ سال پیش شروع شد و در هند حدود ۷۰ سال پیش کارآفرینی را شروع کردند. در ایران دولتمردان به علم نیازی ندارند. این مساله نگرشی- فرهنگی است در فرهنگ ما کسی که پشت میز می‌نشیند و مدیر می‌شود این تصور به او مشتبه می‌شود که چون قدرت امضا و تصمیم گیری دارد پس بر همه چیز عالم است.

وی افزود: این یکی از معضلات فرهنگی در کشور ماست و به متعلق به گروه خاصی نیست. تا این تفکر از این بین نرود کاری درست نمی‌شود، از طرفی همین افراد می‌دانند که اگر مریض شدند باید به پزشک مراجعه کنند زیرا خودشان را در این زمینه عالم نمی‌دانند.اداره امور کشور، حل مسائل اقتصادی، اشتغال و تورم تفکر علمی و راه حل می‌خواهد.

پیش‌بینی از آینده اقتصادی کشور

یدالهی درباره آینده اقتصادی کشور گفت: آینده اقتصادی کشور ما اگر تغییری در تفکر و شیوه اداره امور کشور اتفاق نیفتاد، همین روندی که داریم یعنی تورم با همین روند ادامه پیدا می‌کند، نرخ بیکاری با همین شدت بالا می‌رود و فقر در جامعه عمیق‌تر و گسترده‌تر می‌شود.

رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران توضیح داد: اگر بخواهیم با سبکی که در این چند دهه امور اداره شده کار را ادامه دهیم، قطعا وضعیت خوبی نخواهیم داشت مگر اینکه رویکردها تغییر کند. در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی کاری که جهاد سازندگی انجام داد با هدف آب رسانی، برق‌رسانی و تامین بهداشت در روستاها بود. ما خیلی در این زمینه پیشرفت کردیم. قبل از انقلاب روستاهایی که آب، برق، گاز و مدرسه داشتند کم بودند و بعد از انقلاب جهاد سازندگی در این زمینه تغییر اساسی ایجاد کرد.

وی توضیح داد: اگر به خاطرات و اسناد کسانی که در آن زمان کار می‌کردند دسترسی داشته باشید متوجه خواهید شد که ساعت کاری اداری نداشتند و ساعت ۹ و ۱۰ شب و در روزهای تعطیل در روستاها و جاده‌ها کار می‌کردند. بنابراین اگر آن تفکری که جهاد سازندگی در زمان انقلاب داشت اکنون در اداره امور کشور در سازمان‌ها حاکم شود قطعا می‌توانیم یک جهش دیگر داشته باشیم.

مراجعه به اهل علم و متخصصان، راهکار حل مشکلات کشور

وی در پاسخ به این سوال که در حوزه مدیریتی چه رویکردی باید تغییر کند که رویه فعلی اصلاح شود؟ گفت: خیلی ساده بگویم که باید بخشی نگری یا سازمان نگری را کنار بگذارند، به طور مثال اگر قرار باشد در استان‌های سیستان بلوچستان، کرمانشاه، بندعباس و… یک بخشی از کشور محرومیت‌زدایی شود، مدیران دولتی نباید بگویند که من مسئول فلان بخش هستیم. کل سازمان‌های نهادی وابسته به هم و یک بخش واحد هستند که باید باهم مساله‌ای را در منطقه حل کنند یعنی اول هماهنگی داشته باشند اما متاسفانه این هماهنگی وجود ندارد.

رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران اظهار داشت: دومین نکته مراجعه به اهل علم و متخصصان است، اگر الان یک فرد فاقد تحصیلات که یک کار ساده هم نمی‌تواند انجام دهد را در یک جایی به عنوان مدیر انتخاب کنند، یک تا دو سال دیگر که سراغش بروید می‌بینید که خودش را از همه دانشمندان بهتر و کاربلدتر می‌داند. این مشکل باید در کشور حل شود و مدیران بدانند برای حل مشکلاتشان باید به اهل علم رجوع کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.