تاریخ انتشار : دوشنبه 22 مرداد 1397 - 15:20
کد خبر : 35354

آخرین خبرها از بازار خانه ، آپارتمان و مسکن مهر

آرمان شرق:بازار مسکن مهر رونق گرفته است. به گزارش آرمان شرق به نقل از ایرنا، «پس از سالها مسکوت ماندن مسکن مهر در شهرهای جدید از جمله هشتگرد، با رونق دوباره بازار مسکن در چند ماهه اخیر بویژه در شهرهای بزرگ و کلان شهرها، مردم و سرمایه گذاران به سمت شهرهای اقماری و خرید مسکن

آرمان شرق:بازار مسکن مهر رونق گرفته است.

به گزارش آرمان شرق به نقل از ایرنا، «پس از سالها مسکوت ماندن مسکن مهر در شهرهای جدید از جمله هشتگرد، با رونق دوباره بازار مسکن در چند ماهه اخیر بویژه در شهرهای بزرگ و کلان شهرها، مردم و سرمایه گذاران به سمت شهرهای اقماری و خرید مسکن مهر روی آورده اند که همین امر موجب رشد ارزش افزوده در این شهرها شده است.»
این مطلب، بخشی از اظهارات «سید مهدی هدایت» مدیرعامل شهر جدید هشتگرد بعد از بازدید از خبرگزاری ایرناست. وی در گفت وگویی مشروح به اقدامات انجام شده در بخش مسکن مهر و همچنین فعالیت ها در تسریع ساخت زیربناهای شهر جدید هشتگرد پرداخت.
طرح مسکن مهر در سال ۱۳۸۵ و در ابتدای دولت نهم و همزمان با رشد جهشی قیمت مسکن در بازار و با رویکرد خانه دار کردن اقشار کم درآمد کلید خورد که اجرای آن بر واگذاری زمین رایگان از سوی دولت استوار بود.
در این طرح قرار بود سالیانه ۱.۵ میلیون واحد مسکونی ساخته و به مردم واگذار شود که به دلیل ناتوانی در تامین مالی و با وجود استقراض دولت از بانک مرکزی برای اجرای آن، در پایان دولت دهم فقط ۱.۲ میلیون واحد مسکونی تحویل متقاضیان شد و بقیه طرح ها نیمه تمام باقی ماند.
همچنین مقرر بود ۲ میلیون و ۲۱۵ هزار واحد مسکونی برای متقاضیان ساخته شود که اکنون حدود ۲ میلیون واحد به خریداران تحویل شده و ۱۰۰ هزار واحد نیز بدون متقاضی است؛ باتوجه به این مساله هیات دولت مصوب کرد که در اجرای طرح مسکن حمایتی و اجتماعی، این واحدها در اختیار اقشار کم درآمد جامعه قرار گیرد.
مسکن مهر بیش از ۲۰۰ پروژه دارد و بخش زیادی از آنها به پایان رسیده و اکنون بیش از یک میلیون و ۸۶۰ هزار نفر در این واحد ساکن هستند.
به گفته هدایت، شهرجدید هشتگرد از نخستین شهرهای جدید کشور در سال های اخیر به دلیل مشکلات در تامین آب شرب و ترافیک سنگین مسیر تهران به هشتگرد، با کاهش تقاضا یا آورده سرمایه گذاران مواجه شده بود که همین مساله، موجب پایین آمدن ارزش افزوده زمین و مسکن در این شهر شده بود.
شهر جدید هشتگرد در شهرستان ساوجبلاغ از استان البرز و مجاور شهر هشتگرد(قدیم) قرار دارد. مطالعات مکان یابی برای ساخت آن که در ۶۵ کیلومتری اتوبان تهران – قزوین قرار دارد، در سال ۱۳۶۶ آغاز شد و ۲۱ سال از تاسیس شهر جدید هشتگرد می گذرد.
مدیرعامل شهر جدید هشتگرد گفت که تاکنون پنج هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی شرکت عمران شهر جدید هشتگرد برای آماده سازی ایستگاه مترو هشتگرد هزینه شده تا تردد مردم از این شهر به پایتخت و شهر کرج تسهیل شود.
مشروح گفت وگوی ایرنا با مدیرعامل شهر جدید هشتگرد به شرح زیر است.

** نبود آب، مشکل اصلی مردم برای حضور در هشتگرد
مدیرعامل شهرجدید هشتگرد در ابتدا یکی از مهمترین مشکلات این شهر که سبب استقبال نشدن مردم برای حضور و تکمیل پروژه های مسکن مهر شده بود را «تامین آب شرب» اعلام کرد و گفت: در ماه گذشته با همکاری استاندار و تلاش های انجام شده، ۱۵۰ لیتر آب در ثانیه از سد طالقان به شبکه آب شرب شهر جدید هشتگرد متصل شد که این میزان، آب شرب شهر و مسکن مهر را تامین می کند.
«سید مهدی هدایت» افزود: نبود آب شرب در این منطقه یکی از موانع توسعه شهرجدید هشتگرد تمایل نداشتن سرمایه گذاران برای حضور در منطقه بود؛ با رفع این مشکل، تا چند سال آینده مشکل آب شرب نخواهیم داشت و به نظر می رسد جهش خوبی در چند ماه آینده در رونق ساخت و ساز هشتگرد اتفاق بیفتد.
وی گفت: در حالی که چهار هزار واحد مسکونی تکمیل شده و انشعاب برق و گاز نیز به پایان رسیده بود، بدلیل نداشتن شبکه آب شرب، امکان تحویل وجود نداشت.
این مقام مسئول در هشتگرد افزود: برای فضای سبز شهر جدید هشتگرد نیز جنگل حاشیه در معرض سوختن و نابودی قرار گرفته که تلاش داریم با آزمایش روی پساب در مزارع پایین دست منطقه که به هدر می رود، بتوانیم آن را به سمت فضای سبز هدایت کنیم زیرا این فاضلاب ها صنعتی نیست.
وی اضافه کرد: برای ساخت و ساز نیز به طور عموم از آب چاه های غیر شرب در این منطقه استفاده می شود.

** بهمن ماه امسال، زمان افتتاح مترو شهرجدید هشتگرد
وی از دیگر مشکلات شهر جدید هشتگرد را نبود اعتبار برای تکمیل مترو در حال ساخت برشمرد و گفت: محوری ترین عامل توسعه این شهر «مترو مسیر تهران – هشتگرد» به شمار می رود که با پیگیری های انجام شده، موانع در مسیر مترو گلشهر تا هشتگرد برطرف شده و اکنون حتی یک معارض در مسیر قرار ندارد که موجب توقف کار شود.
به گفته مدیرعامل شهرجدید هشتگرد، اکنون ریل گذاری، نصب برق بالاسری، فنس کشی و ساخت ایستگاه در حال انجام است و مراحل تکمیلی را طی می کند.
وی با بیان این که روسازی مترو به طور کامل تا پایان شهریورماه به پایان می رسد، اضافه کرد: اکنون بزرگترین مانع ما «کمبود اعتبار» است که با پیگیری های معاون امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه، استاندار البرز و نمایندگان مجلس، ۵۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص خواهد یافت که ۲۵ میلیارد تومان آن تامین شده که با تامین نیم دیگر، این پروژه تا بهمن ماه امسال افتتاح می شود.
هدایت، این پروژه را ملی و موثر در شمال غرب تهران دانست و افزود: با تامین بخش دیگری از اعتبارات تا چند روز آینده، روزشمار افتتاح مترو هشتگرد نصب خواهد شد اما این مهم منوط به ابلاغ این اعتبار است؛ همچنین پروژه ادامه بزرگراه همت و افتتاح قطعه نخست آزاد راه با تسهیل ترافیک تهران – کرج – هشتگرد در کاهش ترافیک این مسیر بی تاثیر نخواهد بود.
مدیرعامل شهرجدید هشتگرد در بحث تکمیل روبناها اضافه کرد: با پیگیری های انجام شده، امسال ۸۰ میلیارد تومان پروژه آماده سازی همچون ایجاد معابر و محورهای اصلی شهر نهایی می شود؛ همچنین پروژه های مسجد، درمانگاه، کلانتری و مرکز محلات نیز تعریف شده که در توسعه کانون های جمعیتی موثر است.
به گفته هدایت، امسال ایجاد بین پنج تا ۶ مرکز مدرسه، ورزشی، تجاری و خدمات محله در دستور کار است که حداکثر در یک ماه آینده آماده می شود.

** وضعیت پهنه بندی حریم شهر جدید
وی درباره پهنه بندی حریم شهر جدید هشتگرد گفت: تلاش کرده ایم با پهنه بندی در حریم شهرجدید هشتگرد، پروژه های زیربنایی و توسعه ای برای سرمایه گذاران داشته باشیم که ۵۰۲ هکتار در حریم کاربری گردشگری و ۱۵۰ هکتار نیز در اراضی برِ اتوبان، پروژه های صنعتی و هایتک(فناوری پیشرفته) برای اشتغال پایدار در شهر جدید تعریف کرده ایم تا این این منطقه به عنوان شهر خوابگاهی مورد استفاده قرار نگیرد و تا ۲ ماه آینده با اخذ مصوبه های آن، امسال ۱۰۰ درصد نهایی می شود.
مدیرعامل شهرجدید هشتگرد با بیان اینکه در نیمه دوم مهرماه امسال همایشی با رویکرد جدید در بخش بازرگانی، تجاری و آموزشی برگزار خواهیم کرد، اضافه کرد: با توجه به پیشرفت هایی که در چند ماه اخیر در شهر جدید هشتگرد رخ داده است، برنامه هایی تدارک دیده شده که با افتتاح مترو این رشد بیشتر می شود.

** افزایش ۱.۵ برابری درآمد شهری در بهار امسال
هدایت در ادامه افزود: درآمد سه ماه نخست امسال در شهر جدید هشتگرد به دلیل استقرار شهرک های صنعتی و گردشگری منطقه کردان، از مجموع سال گذشته ۱.۵ برابر بیشتر بوده که نشان از تصاعدی بودن این درآمدها دارد و امیدواریم این رقم افزایش یابد.

** توقف ثبت نام مسکن مهر از اواخر مردادماه امسال
مدیرعامل شهرجدید هشتگرد ادامه داد: ثبت نام مسکن مهر از اواخر مردادماه متوقف می شود زیرا در ماه گذشته ۴۰۰ نفر ثبت نام داشتیم.
وی افزود: با توجه به افزایش قیمت بخش مسکن و مصالح ساختمانی، امکان عملیاتی کردن تعهدات برای ثبت نام کنندگان وجود ندارد بنابراین توقف ثبت نام مسکن مهر تنها راهکار است.
هدایت اضافه کرد: در بحث مسکن مهر، بخشی تحویل شده و بقیه در مرحله ساخت است؛ یکی از دلایلی که سازندگان نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند، افزایش قیمت هایی است که بتازگی در بخش مصالح ساختمانی اتفاق افتاده است.
به گفته وی، پیشرفت فیزیکی ساخت این واحدها از ۸۰ درصد به بالاست و در مرحله نصب کولر و شیرآلات با افزایش نرخ مواجه شده ایم.
مدیرعامل شهرجدید هشتگرد خاطرنشان ساخت: با توجه به این مشکلات، نیازمند کمک بانک مسکن هستیم؛ به محض تثبیت قیمت ها، بخش نامه های مختلفی ابلاغ شود تا بتوانیم پروژه ها را تکمیل کنیم.
وی ادامه داد: اکنون پروژه ها در مراحل نهایی کار قرار دارد و در بخش پرداخت نهایی وام ها هستیم؛ بیشتر این تسهیلات توسط سازندگان اخذ شده است؛ در بخش آورده، متقاضیان همراهی خوبی نکرده اند.
هدایت افزود: در دو تا سه ماه اخیر با افزایش قیمت های مسکن مهر هشتگرد و ارزش افزوده بین ۳۰ تا ۴۰ درصدی، انصرافی نداشتیم در حالی که پیش از این، انصراف ها ادامه داشت اما اکنون با حضور دلالان مسکن در شهر مواجه ایم.

** تکمیل محوطه سازی پروژه های مسکن مهر تا پایان سال
وی اظهار داشت: در محوطه سازی مصوبه های خوبی تدارک دیده شده به طوری که از محل منابع خود، تا پایان امسال همه محوطه سازی پروژه های مسکن مهر تکمیل می شود؛ اما در بخش ساخت واحدها، تا آورده متقاضیان تکمیل نشود، نمی توانیم قولی بدهیم.
مدیرعامل شهرجدید هشتگرد گفت: در بحث مسکن مهر چهار مرحله «ساخت خود واحدها، تکمیل محوطه ها، انشعبات و روبناها» را داریم تا تکمیل شود. با این حال تا زمانی که محوطه سازی و انشعابات نصب نشده بود مردم نتوانسته اند سکونت کنند که در سه ماه اخیر به تکمیل روبناها اقدام کردیم.
هدایت، از راهکارهای تسریع در تکمیل روبناها را دادن زمین از شرکت عمران به پیمانکاران اعلام کرد و گفت: با این کار آماده سازی و محوطه سازی پروژه ها با سرعت انجام می شود و پیش بینی می کنیم تا چند ماه آینده در وضعیت مسکن شهر جدید هشتگرد تغییرات قابل توجهی رخ دهد.

** ساخت حدود ۳ هزار واحد ویلایی دو طبقه
رئیس هیات مدیره شهر جدید هشتگرد در ادامه با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار پروژه مسکن فاقد متقاضی و راکد در این منطقه داشتیم، اظهار داشت: با ابلاغ وزیر راه و شهرسازی، امسال تعهد اجرای ۱۱ هزار واحد در بخش آماده سازی را داریم؛ به این صورت که زمین را آماده و در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهیم.
وی افزود: براین اساس ساخت نزدیک به سه هزار واحد مسکن ویلایی دو طبقه با کیفیت بالا و به شکل مشارکتی در دستور کار داریم.
هدایت اظهارداشت: در کنار تکمیل پروژه های مسکن مهر راکد که فاقد متقاضی بودند، «خودمالکی کردن» دیگر پروژه ها را در دستور کار قرار دادیم تا با تغییر زیربنای آنها، با تراکم کمتر عملیاتی شود.
وی به افزایش متقاضیان خانه های ویلایی دو طبقه در شهر جدید هشتگرد اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه ۳۰ تا ۴۰ هزار واحد مسکن مهر در این منطقه برنامه ریزی شده است، با طراحی ساخت خانه های ویلایی دو طبقه، می توانیم تعادل اقتصادی و اجتماعی را در هشتگرد ایجاد کنیم؛ این اقدام سبب حضور طبقات مختلف اجتماعی در این شهر خواهد شد.

** افق جمعیتی شهرجدید هشتگرد ۴۰۰ هزار نفر است
مدیرعامل شهرجدید هشتگرد ادامه داد: افق جمعیتی شهر جدید هشتگرد ۴۰۰ هزار نفر پیش بینی شده است اما اکنون با تغییرات انجام شده در تراکم جمعیت، به سمت کیفی کردن شهر گام برداشته شده است.
هدایت افزود: اکنون افق جمعیتی ما کاهش یافته و بخشی از فازهای این شهر را از چهار طبقه به دو طبقه ویلایی تبدیل می کنیم تا در بحث تامین آب، تعادل اجتماعی و اقتصادی اقدامات خوبی صورت گیرد و این واحدها مختص دهک خاصی نباشد.
وی گفت: از مجموع ۴۹ هزار واحد در شهر جدید هشتگرد، تاکنون ۲۵ هزار واحد تکمیل شده، حدود ۱۰ هزار واحد خودمالکی و بقیه نیز در مرحله تکمیل است.

** تبدیل شهر جدید هشتگرد «شهر ورزش و هنر»
رئیس هیات مدیره شهر جدید هشتگرد، نقشه این شهررا فرا استانی و فراشهری دانست و گفت: در چشم انداز این شهر «ورزش و هنر» انتخاب شده و به دنبال آن هستیم با جذب هنرمندان و ورزشکاران، در ظرفیت های حریم شهری، کمپ های مختلف ورزشی و سرمایه گذارهای جدید داشته باشیم.
به گفته هدایت، حریم شهر جدید هشتگرد املاک ملی است بنابراین به نمایندگی از دولت این امکان وجود دارد که بتوانیم با شرایط ویژه سرمایه گذار جذب کنیم به همین منظور در حوزه شهرداری، سیاست های تشویقی و صدور پروانه را دنبال می کنیم.

** پروژه ۵۰۰ میلیاردی مجتمع تجاری فرهنگی – ورزشی
مدیرعامل شهرجدید هشتگرد در ادامه یکی از پروژه های مهم این شهر در بخش خدمات رسانی را ساخت مجتمع بزرگ تجاری، ورزشی و فرهنگی با هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی اعلام کرد و گفت که
مراحل نهایی اخذ مصوبه های آن در حال انجام است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.