ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز پنج‌شنبه در پنجمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی به استان آذربایجان شرقی سفری دو روزه کرد. درجریان این سفر با حضور رئیس‌جمهور، راه آهن میانه-بستان‌آباد- تبریز با راه‌اندازی ایستگاه خاوران تبریز پس از  ۲۳سال و هچنین طرح تامین و انتقال آب شرب میانه پس از ۲۰سال افتتاح شد. همچنین رئیسی درسخنانی به حاشیه راندن مدیران بی‌انگیزه و خسته را سیاست قطعی دولت مردمی بیان و تاکید کرد که با وجود همه دسیسه‌های دشمن به دنبال ایجاد ثبات در اقتصاد کشور هستیم. او در ادامه تصریح کرد اینکه تحت عنوان خصوصی‌سازی موجب بیکاری کارگران شوند، مطلوب نیست.

رئیسی در تبریز چه گفت؟

رئیسی شامگاه پنج‌شنبه در نشست با جمعی از فعالان جبهه مردمی انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی، به حاشیه راندن مدیران بی‌انگیزه و خسته را سیاست قطعی دولت مردمی عنوان و معاون اجرایی رئیس‌جمهور را مکلف کرد، موضوع جذب نیروهای صاحب صلاحیت علمی و مدیریتی فاقد سوابق اجرایی را با رئیس سازمان اداری استخدامی بررسی و نتیجه آن را اطلاع‌رسانی کند. به گزارش «ایلنا» رئیسی در دیدار جمعی از علما و روحانیون آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به تلاش‌های دشمنان در طول ۴۴سال گذشته برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی، تحلیل رهبر معظم انقلاب درباره اغتشاشات پاییز سال گذشته که این توطئه‌ها را ناشی از عصبانیت دشمن از پیشرفت کشور دانسته بودند، یادآور شد و تاکید کرد: با وجود همه سختی‌های تحمیل‌شده به مردم در این دوران، ملت ایران این تهدیدها و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرد.

رئیس‌جمهور در این سفر با بازدید از شهرک صنعتی چرمشهر تبریز دستگاه‌های مسوول را به تامین نیازهای توسعه صنعت چرم با رعایت ملاحظات محیط‌زیستی مکلف کرد. در ادامه برنامه‌های این سفر رئیس‌جمهوری در جمع مردم تبریز، توسعه پارک‌های علم و فناوری و افزایش تولیدات دانش‌بنیان را از دیگر پیشرفت‌های کشور برشمرد که روسای‌جمهور دنیا در سفر به ایران و بازدید از این پیشرفت‌ها در عین اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ملت ایران، ابراز شگفتی می‌کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، وی تاکید کرد: دولت مردمی با همه وجود اجازه نمی‌دهد کوچک‌ترین فساد و روابط ناسالم در ادارات رخنه کند و هرجا گزارشی برسد مدیران و مسوولان دستگاه‌ها اولین مدعی هستند و با حساسیت با فساد و تخلف برخورد می‌کنند.

رئیس‌جمهور در عین حال این نکته را متذکر شد که معنای این سخن آن نیست که در دولت مردمی خطا و لغزشی وجود ندارد، بلکه منظور آن است که دولت امروز مقابل فساد حساس است و اجازه نمی‌دهد کوچک‌ترین فسادی در ادارات لانه کند. رئیسی روز پنج‌شنبه هم در مراسم جشن احیای ۲۲۰واحد راکد صنعتی و تولیدی این استان که در محل مجموعه صنعتی ماشین‌سازی تبریز برگزار شد، گفت: ما مخالف خصوصی‌سازی نیستیم؛ اما این کار زمانی مطلوب است که باعث رشد و افزایش کیفی و کمی تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید شود. اگر نه آنچه تحت عنوان خصوصی‌سازی انجام و باعث بیکاری کارگران و تعطیلی یک واحد صنعتی شد که مایه افتخار تبریز، ایران و کلیت صنعت کشور بود، به هیچ‌وجه مطلوب نیست.

رئیسی چه طرح‌هایی را افتتاح کرد؟

ازمهم‌ترین برنامه‌های سفر دوروزه رئیسی به استان آذربایجان‌شرقی، افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد- خاوران در آذربایجان شرقی پس از ۲۲ سال بود. به گفته رئیس‌جمهور با افتتاح این بخش از راه‌آهن میانه – تبریز، مسیر ریلی تهران تا تبریز ۱۱۴کیلومتر کوتاه می‌شود و زمان سفر کاهش می‌یابد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، احداث راه‌آهن تبریز- بستان‌آباد- میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقل کشور و آذربایجان‌شرقی است که عملیات احداث آن، برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابه‌جایی حجم قابل توجهی کالا از سال۱۳۷۹ آغاز شد. راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد – تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران – تبریز شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود، به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

راه‌آهن تبریز- میانه به‌عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود. در ادامه همزمان با دومین سفر رئیسی به آذربایجان‌شرقی، طرح تامین و انتقال آب شرب میانه پس از ۲۰سال افتتاح شد. خط انتقال این طرح به طول ۴۲کیلومتر با لوله‌های ۸۰۰ و ۹۰۰میلی‌متری احداث شده است و قادر خواهد بود تا ۱۰میلیون مترمکعب آب را در سال برای افق ۱۴۱۵ انتقال دهد. درادامه این سفر با حضور رئیس‌جمهور خط تولید شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان متعلق به شرکت تراکتورسازی ایران به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، این خط با ظرفیت تولید سالانه ۴هزار دستگاه انواع خودروی تجاری سبک، سنگین، ون و کشنده در مساحتی به متراژ ۵هزار متر مربع و با سرمایه‌گذاری ۲هزار و ۸۰۰میلیارد ریالی احداث شده و برای ۲۰۰نفر به‌صورت مستقیم و ۳۰۰نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده است.

رئیسی همچنین با رونمایی از دو محصول جدید شرکت تراکتورسازی ایران از تخصیص اعتبار ۵هزار میلیاردی به کشاورزان برای خرید تراکتور ایرانی خبر داد. در ادامه رئیس‌جمهور از بخش‌های مختلف شرکت ماشین‌سازی تبریز بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت فعالیت و تولیدات این شرکت قرار گرفت. بازدید از نمایشگاه احیاگران واحد‌های اقتصادی آذربایجان‌شرقی و افتتاح شبکه‌های پایاب سد آیدوغموش، سهند و صومعه کبودین در آذربایجان‌شرقی و بهره‌برداری از پروژه‌ مرکز دیسپاچینگ منطقه شمال‌غرب ‌بخش دیگری از برنامه‌های این سفر بود.