غروب  پرحادثه

تاریخ‌سازی مدافع گرج

دو گل پرسپولیس را در دربی ۹۹ گئورگی گولسیانی، مدافع گرجستانی این تیم به ثمر رساند و این در حالی است که او در این فصل موفق نشده بود هیچ گلی برای قرمزها بزند. گولسیانی با این دو گل به اولین بازیکن خارجی تاریخ دربی تبدیل شد که در این مسابقه دبل می‌کند. پیش از این عیسی ترائوره، ایمون زاید، جری بنگستون و بشار رسن برای پرسپولیس در مقابل حریف دیرینه گل زده بودند. این در حالی است که تنها گل خارجی استقلال در تاریخ شهرآورد را فصل گذشته رودی ژستد به ثمر رساند.

دربی اشتباهات

در محاصره انبوهی از شهرآوردهای سرد و کسل‌کننده، طبیعتا تساوی ۲ بر ۲ اتفاق خوبی است و نشان از جذابیت بازی دارد. با این حال نکته تامل‌برانگیز این است که بنا به اذعان بسیاری از کارشناسان، گل‌ها و فرصت‌های این بازی بیشتر از آنکه محصول کارهای تاکتیکی دو تیم بوده باشد، از اشتباهات مکرر بازیکنان نشأت گرفت. رد پای اشتباهات فردی و تیمی روی هر ۴گل مشخص بود. ببینید که گولسیانی مخصوصا گل دومش را چقدر آسوده به ثمر می‌رساند یا بعد از جدایی توپ از پای مطهری، هیچ‌کس به او نزدیک نمی‌شود. این اشتباهات را در سطح بالای فوتبال کمتر می‌بینیم.

مساله قائدی

روزی که مهدی قائدی به استقلال برگشت، خیلی از هواداران این تیم خوشحال شدند؛ چراکه باشو در بالاترین کیفیت ممکن این تیم را ترک کرده بود. با این حال او تجربه موفقی از حضور در امارات نداشت و به تدریج رو به افول گذاشت. افت قائدی به قدری بود که او به کلی فرصت حضور در تیم ملی را از دست داد. قرار بود این بازیکن دوباره با پیراهن استقلال احیا شود؛ اما فعلا این اتفاق رخ نداده و قائدی حتی در دربی تهران هم تبدیل به یک بازیکن نیمکت‌نشین شده است. او در نیمه دوم به میدان آمد و اثر خاصی هم روی بازی نداشت.

مورد عجیب عبدی و پاکدل

غیبت دیاباته و لوکادیا در دربی، این فرصت را به مهاجمان ایرانی و محوشده پرسپولیس می‌داد تا دوباره به بازی گرفته شوند و خودی نشان بدهند. به‌طور مشخص مهدی عبدی، بازیکنی است که مدتی به مهاجم اول و آینده‌دار پرسپولیس تبدیل شده بود، اما دچار افت شد و این اواخر حتی به‌عنوان بازیکن جانشین هم فرصت حضور در میدان را پیدا نمی‌کرد. او در نیمه دوم دربی دقایقی به‌کار گرفته شد؛ اما نشان داد فرسنگ‌ها با سطح مطلوب سابق فاصله دارد و حتی غیبت مهاجمان خارجی هم برایش گره‌گشا نخواهد بود. از او عجیب‌تر داستان حامد پاکدل بود که ۹۰دقیقه کامل روی نیمکت نشست.

گلزنان غیرمنتظره

از یک منظر می‌توان ادعا کرد تمام گلزنان دربی ۹۹ تهران، غیرمنتظره بودند. غیر از گولسیانی که به هر حال مدافع است و در مورش حرف زدیم، روزبه چشمی و ارسلان مطهری هم موفق شدند در این بازی گل بزنند. چشمی هم شرایطی شبیه به گولسیانی دارد و به‌عنوان مدافع، گزینه اول گلزنی در دربی نبود؛ اما داستان ارسلان مطهری جالب است. این بازیکن فصل را به بدترین شکل ممکن شروع کرد و بارها شایعاتی درباره جدایی‌اش از استقلال به گوش رسید. همه توافق داشتند که ساپینتو علاقه‌ای به حفظ این بازیکن ندارد، اما حالا او شرایط بهتری پیدا کرده و حتی در دربی گل می‌زند.

ضعف گلرها

دیگر نکته این بازی که زیاد به چشم آمد و خیلی هم درباره‌اش صحبت شد، عملکرد ضعیف دروازه‌بان‌های دو تیم بود. چه علیرضا بیرانوند و چه حسین حسینی عملکرد موفقیت‌آمیزی در دربی تهران نداشتند. آنها نه‌تنها روی گل‌ها خوب عمل نکردند و واکنش مطلوب نداشتند، بلکه در صحنه‌های دیگری از مسابقه هم شاهد تزلزل و عملکرد ضعیف آنها بودیم. کیفیت پایین عملکرد بیرو و حسینی در حالی بود که آنها در جام‌جهانی هم نمایش خوبی نداشتند. حسینی در یک شب بد و عجیب برابر انگلستان ۶گل خورد و البته بیرانوند هم مقابل آمریکا موفق به حفظ دروازه‌اش نشد.

بازی روی هوا

جالب است که سه گل از چهار گل دربی۹۹ روی ضربات سر به ثمر رسید. گولسیانی هر دو گلش را از همین راه به ثمر رساند و روزبه چشمی هم با ضربه سر گل زد. تنها گل زمینی این بازی را ارسلان مطهری زد. موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم هر دو گل دربی۹۸ هم روی ضربات سر به ثمر رسیده بود. در شهرآورد برگشت فصل گذشته که با تساوی یک بر یک به پایان رسید، ابتدا علی نعمتی با ضربه سر برای استقلال گل زد و پس از آن رودی ژستد با یک هد شیرجه‌ای گل مساوی را به ثمر رساند.

تقلای بی‌حاصل خیابانی

گزارش دربی ۹۹ را جواد خیابانی بر عهده داشت. این بازی، جزو آن دسته از گزارش‌های ضعیف آقا جواد نبود؛ از همان‌هایی که او مرتکب اشتباهات زیادی می‌شود و سوتی‌ها یا جملات عجیبش سر از شبکه‌های اجتماعی درمی‌آورد. با این حال چیزی که در گزارش خیابانی توی ذوق می‌زد، تقلای کم‌‎حاصل او برای القای هیجان و حساسیت به این مسابقه بود. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که همه می‌دانند دربی اخیر تهران به دلایل مختلف با اقبال افکار عمومی مواجه نبود و برگزاری بازی در ورزشگاه خالی آزادی هم این سکوت و سکون را تشدید کرد. حقیقت آن است که یک مسابقه فوتبال را به زور نمی‌شود جذاب کرد.

معمایی که حل نشد

نهایتا اما باید به این نکته اشاره کرد که معمای غیبت یورگن لوکادیا در این بازی حل نشد. مهاجم هلندی پرسپولیس که بهترین بازیکن این تیم در فصل جاری بود، طبیعتا از مهم‌ترین مهره‌های سرخپوشان برای تقابل با حریف سنتی به شمار می‌آمد. او که از قضا بعد از پایان مرخصی‌اش به موقع به تمرینات برگشته بود، قبل از دربی ناگهان از ایران خارج شد و حضور در این مسابقه ر از دست داد. این در حالی است که حتی تا لحظه تنظیم این مطلب هم کسی در باشگاه پرسپولیس توضیح دقیقی درباره موضوع ارائه نداده است و روشن نیست آینده لوکادیا چه خواهد بود.