ما کجـا، ال‌کلاسیکو کجا
دنیای اقتصاد : شاید زمانی که درحال خواندن این مطلب هستید، تکلیف زمان برگزاری دربی مشخص شده باشد و شاید هم هنوز نیاز به استعلام‌های بیشتر حس شود. بالاخره قرار نیست انجام یک بازی مهم به همین راحتی هم ترتیب داده شود که خدای نکرده فکر کنیم دوستان در سازمان لیگ و نهادهای مربوطه، درحال انجام دادن کار راحتی هستند!

روز گذشته ساعت انجام ال‌کلاسیکوی برگشت لالیگا مشخص شد. توجه کنید ساعت آن چراکه از مدت‌ها قبل روز برگزاری بازی تعیین شده بود. حالا قرار است رئال مادرید و بارسلونا برای حساس‌ترین دربی باشگاهی جهان چه زمانی به میدان بروند؟ یکشنبه دوم اردیبهشت سال ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۰‌. یعنی تمام دنیا می‌داند که قرار است ۴۲ روز دیگر در سانتیاگو برنابئو یک مسابقه حساس برگزار شود، اما اینجا در فاصله ۷۲ساعت تا برگزاری دربی بزرگ پایتخت که آقایان اعتقاد هم دارند بزرگ‌ترین شهرآورد قاره آسیا محسوب می‌شود، شورای تامین اعلام کرد که مخالف انجام بازی در چهارشنبه است و این دیدار باید به روز جمعه موکول شود.

به هیچ عنوان قصد قیاس فوتبال ایران و اسپانیا را نداریم چون نه سطح کیفی مسابقات به یکدیگر نزدیک است و نه سطح تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان، اما خب صادقانه می‌پرسیم تا چه زمانی قرار است این وضع ادامه داشته باشد؟ سال‌هاست شاهد لیگی هستیم که عنوان حرفه‌ای به آن الصاق شده، اما مدام تاریخ و ساعت بازی‌هایش جابه‌جا می‌شوند. یک لیگ با تنها ۱۶ تیم که نه جام حذفی‌اش بازی تکرار دارد، نه تورنمنت اضافه‌ای در کنار آن برگزار می‌شود و نه حتی مراسمی در انتها یا ابتدای آن ترتیب داده می‌شود که از برترین‌هایش تجلیل شود! تازه در این مسابقات که سطح فنی‌اش نازل است و میزان جنجال و درگیری‌اش به بلندای آسمان، اگر تیمی همزمان قهرمان دو تورنمنت داخلی شود خود به خود سوپرجام را هم بالای سر می‌برد، چراکه دوستان از مصائب انجام یک مسابقه فراری‌اند و تمام تلاششان را می‌کنند تا آنجا که می‌شود، بازی‌های کمتری برگزار کنند.

با همه این تفاسیر دیگر انتظار می‌رود که حداقل انجام همین تعداد اندک مسابقات به درستی و طبق برنامه اعلامی پیش برود. ابتدا رئیس کمیته مسابقات اعلام می‌کند که تاریخ دربی ممکن است تغییر کند، سپس شدن یا نشدن آن را به خروجی یک جلسه منوط می‌کند، پس از جلسه می‌گوید که در تاریخ مقرر استقلال و پرسپولیس به مصاف یکدیگر می‌روند، اما فردای آن دوباره نهاد دیگری اعلام می‌کند که باید زمان بازی عوض شود. اینکه برای یک مسابقه فوتبال تا این اندازه همه‌چیز متغیر باشد، حقیقتا در کمتر جایی از دنیا قابل رویت است. تازه سرگیجه‌ها و بی‌برنامگی‌ها فقط مربوط به این نیست؛ دوستان از انتخاب بانوی داور برای دومین مسابقه تاریخ لیگ برتر که در آن از VAR استفاده می‌شود(تکنولوژی‌ای که در همه بازی‌های باشگاهی عراق مورد استفاده قرار می‌گیرد) خیلی ذوق زده شدند.

پس به فاصله دو روز بعد از انتخاب مهسا قربانی، با اعلام مهدی تاج قرار شد تا مهناز ذکایی هم به همراه همکارش در اتاق VAR حاضر شود. اما انتشار عکس‌هایی از ذکایی که برای تماشای دیدار پرسپولیس و کاشیما در بین تماشاگران استادیوم آزادی حاضر شده بود، کافی بود تا این تصمیم تغییر کند. کاری نداریم که خود او گفت که برای تشویق پرسپولیس نرفته و صرفا مشتاق نخستین حضور بانوان در ورزشگاه‌ها پس از انقلاب بوده، اما آیا فدراسیون از قبل نمی‌دانست که این تصاویر که در صفحه شخصی خانم داور آپلود شده می‌تواند این‌گونه محل جنجال شود؟ بله خب همه‌چیز این فوتبال باید باهم جور دربیاید؛ آن از برنامه‌ریزی غیر قطعی‌اش و این‌هم از انتخاب بدون بررسی‌اش.