تاریخ انتشار : دوشنبه 13 آذر 1402 - 6:45
کد خبر : 144206

کدام مجلس:انقلابی، سوپرانقلابی یا شایسته؟

کدام مجلس:انقلابی، سوپرانقلابی یا شایسته؟

اآرمان شرق-گروه سیاست:گر مجلسی شکل بگیرد که در آن همه طیف‌ها و گرایش‌ها از جمله نمایندگان انقلابی، متعهد، متخصص، مجرب و کارآمد حضور داشته باشند می‌توان به شکل‌گیری مجلس شایسته امیدوار بود.

کدام مجلس:انقلابی، سوپرانقلابی یا شایسته؟

آرمان امروز- گروه سیاسی: در پی اظهارات و تئوری‌هایی که در مورد مجلس دوازدهم در ماه‌های اخیر مطرح شده است، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که مجلس آینده در سه الگو کلی قرار می‌گیرد، «مجلس انقلابی»، «مجلس سوپرانقلابی» و «مجلس شایسته» ، الگوهایی هستند که در ادامه این گزارش به آنان خواهیم پرداخت. باتوجه به چهره‌هایی که این الگوها را مطرح می‌کنند باید اضافه کنیم که آنچه مجلس انقلابی می‌نامیم ، اصطلاحی است که حال حاضر در راس قوه مقننه حضور دارد. در صورتی که بار دیگر «محمد‌باقر قالیباف»، رییس مجلس که طیف «نواصولگراها» را رهبری می‌کند در جایگاه خود حضور داشته باشد، می‌تواند مجدد مجلس انقلابی را مدیریت کند ولی توجه داشته باشید که به‌دلیل اختلاف‌های درون اردوگاهی شانس کمتری نسبت به انتخابات ۹۸ خواهد داشت. تندروهای فضای سیاسی ایران که در سال‌های اخیر در اطراف «جبهه‌ پایداری» تجمیع کرده‌اند قصد دارند مجلسی انقلابی‌تر یا همان مجلس سوپرانقلابی‌ها را تشکیل دهند. باتوجه به وضعیت پایداری‌ها وقدرتی که در اختیارشان است، شانس زیادی برای تسخیر مجلس دوازدهم را دارند. طبق برآوردهای انجام شده، آنها هم‌اکنون هم اکثریت مجلس را در اختیار دارند ولی به دلیل جایگاه خاص قالیباف نتوانستند چهره دیگری را برای ریاست مجلس معرفی کنند و اما طیف‌های دیگر سیاسی مانند «اعتدالیون»، «اصلاح‌طلب‌ها» و «اصولگراهای میانه‌رو» که چهره‌هایی مانند «علی لاریجانی»، «حسن روحانی» را در کنار خود دارند تلاش می‌کنند با باز کردن فضای انتخاباتی، مجلس شایسته‌ای تشکیل دهند که همه انقلابی ها ، گروه‌ها و احزاب سیاسی بتوانند در آن نمانیده داشته باشند. باتوجه به برخی زمزمه‌ها گویا این طیف تلاش می‌کند به‌عنوان رقیب جبهه‌پایداری پا به میدان رقابت بگذارند تا حداقل بتوانند یک اقلیت ائتلافی قدرتمند را به بهارستان اعزام کنند. در این مورد با یکی از تحلیل‌گران سیاسی و نمانیده سابق مجلس گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید. آیتی در این مصاحبه معتقد است که شانس سوپر انقلابی‌ها برای فتح بهارستان از سایر جریان‌ها بیشتر است ولی با این حال نمی‌توانند گره‌های جامعه را باز کنند.

«مهدی آیتی»، سیاستمدار و عضو مجلس ششم در پاسخ به این سوال که باتوجه به وضعیت کنونی کدام یک از مدل‌های ذکر شده شانس بیشتری برای حضور حداکثری در مجلس دوازدهم را دارند؟ به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «پیش از هرچیز باید بگوییم که در دوره دوازدهم، شهروندان شانس اینکه بخواهند یک مجلس شایسته و چند صدایی را انتخاب کنند دور از ذهن است زیرا تحرک چندانی از سوی سیاستمداران غیراصولگرا و البته شهروندانی که هواداران آنها هستند، مشاهده نمی‌شود. به همین دلیل این گزینه از دایره تحلیل‌ها خارج می‌شود. به‌طور طبیعی در شرایطی قرار داریم که رفته رفته دایره خودی‌ها و غیرخودی‌ها تنگ‌تر می‌شود. مشاهدات نشان می‌دهد خالص‌سازی که از سال‌های گذشته در دستور کار برخی از جریان‌های تندرو قرار گرفته شدت بیشتری پیدا کرده است. حالا بسیاری از وزات‌خانه‌ها، ارگان‌های دولتی، نهادهای بالادستی و … در اختیار این جناح قرار دارد. این تعریف کوتاه می‌رساند آنچه ما سوپرانقلابی‌ها می‌نامیم شانس بیشتری برای حضور حداکثری در مجلس دوازدهم دارند.»

آیتی در همین مورد و با تاکید بر اینکه مشکلات ایران باید خارج از مجلس برطرف شود ادامه می‌دهد: «باتوجه به شرایطی که در کشور حکم‌فرما است، هر مجلسی به راس کار بیاید نمی‌تواند آنچنان که باید گره‌های شهروندان را باز کند؛ گره‌هایی که در سیاست‌خارجه وجود دارد اجازه حل چالش‌های داخلی را نمی‌دهد. باید به این موضوع هم اشاره کنیم که مجلس شورای اسلامی همانند دهه‌های ابتدای انقلاب چهره‌های تاثیرگذاری ندارد.  در این موقعیت زمانی اگر مجلس دموکراتیک و  چندصدایی با حضور چهره‌های متفاوت شکل بگیرد باز هم نمی‌تواند چالش‌های اصلی را برطرف کند.»

بکوشیم یک مجلس «انقلابی» و متخصص تشکیل دهیم

«غلامعلی حدادعادل»، رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در نشست انتخاباتی مبنا گفت:«همه باید تلاش کنیم مشارکت بالا در این انتخابات شکل بگیرد و افزایش مشارکت به سود کشور و انقلاب است. هم‌چنین باید علاوه بر مشارکت بالا، بکوشیم یک مجلس کارآمد، انقلابی و متخصص تشکیل دهیم. مردم در مشکلات هستند و گرانی، تورم، مشکل مسکن و غیره وجود دارد؛ اگر موفق به حل این مشکلات بشویم، مشارکت هم افزایش می‌یابد.  مجلس یازدهم خصوصاً در دوسال همزمان با دولت سیزدهم، موفق بوده و مدال قبولی را از رهبری معظم انقلاب گرفته است؛ ممکن است مواردی در هر مجلسی وجود داشته باشد اما قواره و معدل این مجلس قابل قبول است. »

مجلس دوازدهم از مجلس قبلی هم «انقلابیتر»  است

«مرتضی آقاتهرانی»، رییس شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در مجمع عمومی این جبهه گفت: «افراد صالح را انتخاب کنید؛ ممکن است این افراد جزو پایداری هم نباشند، اشکالی ندارد. همین‌که صالح باشند، کافی است. کاری کنید که حضرت آقا بگویند مجلس دوازدهم از مجلس قبلی هم انقلابی‌تر است. قبیله‌گری و طایفه‌گری را دور بریزید. مجلس فعلی قابل مقایسه با دو مجلس قبل نیست. نمی‌خواهم بگویم عیبی ندارد، اما اشکالات آن به مراتب کمتر از قبل است. کمک کنید تا افراد خوب به مجلس راه پیدا کنند. ما باید ارتباطاتمان را با همدیگر گسترش دهیم و بیشتر آشنا شویم. امیدوارم ایستادگی شما باعث کوری چشم آمریکا باشد و هرچه زودتر پیروزی مردم غزه را به نظاره بنشینیم.»

مجلس جای ۲۹۰ نماینده کارآمد  است

«محمدرضا باهنر»، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: «اصولا کشورهایی که حکومتشان مبتنی بر رای مردم است و ما می‌گوییم مردم سالاری یکی می‌گوید دموکراسی یا هر چیز دیگر؛ حکومت‌هایی که مبتنی بر رای مردم می‌خواهند حاکم باشند لازمه ابزار این حکومت ها ۳ یا ۴ تا حزب قدر و قدرتمند است. معتقدم مجلس ما جای ۲۹۰ سردار خوب است اما متاسفانه چون حزب نداریم هرچند دوستانی که به مجلس می روند آدم های خوبی هستند چه اصلاح طلب و چه اصولگرا ، ولی بیشتر ستوان و سرگروهبان هستند. اینها آدم هایی نیستند که در حزب شکل گرفته باشند. یک مشکل دیگر همان دادگاه و قانون اساسی که در خیلی از کشورها این کارها را حزب قبلا انجام می دهد یعنی اشخاصی را معرفی می کند که دادگاه و قانون اساسی استدلالی علیه شان نداشته باشد.»

در پایان می‌توان گفت که اگر مجلسی شکل بگیرد که در آن همه طیف‌ها و گرایش‌ها از جمله نمایندگان انقلابی، متعهد، متخصص، مجرب و کارآمد حضور داشته باشند می‌توان به شکل‌گیری مجلس شایسته امیدوار بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.