تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 - 23:46
کد خبر : 132512

کارشناس رسمی دادگستری رشته امور پزشکی

کارشناس رسمی دادگستری رشته امور پزشکی

آرمان شرق-گروه جامعه:تمامی مسائلی که مرتبط با معاینات جنسی و معاینات پرده بکارت است و هیچ احتیاجی به توضیح ندارد اما امروزه خیلی این مسئله پیش می‌آید، در جشن های عروسی خیلی از خانواده ها یکی از شرط‌هایی که مطرح می‌کنند ارزیابی سلامتی پرده بکارت و سایر اعضای جنسی مرتبط با آن، به علاوه اخذ سایر معاینات که مربوط به‌موضوعات جنسی هستند، هم اکنون بسیار مورد توجه قرار دارد.

کارشناس رسمی دادگستری رشته امور پزشکی

کارشناس دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری رشته امور پزشکی، یک حرفه ای با تخصص در حیطه پزشکی است که به دادگاه ها و دیگر مراجع قضایی یاری می‌کند تا در بعضی از امور پزشکی تصمیم گیری نمایند.

این کارشناسان بیشتر برای ارزیابی موضوعات حقوقی در ارتباط با صحت فیزیکی یا روانی شخص پیگیری می‌کنند و امکان دارد دادگاه بخواهد کارشناس دادگستری به‌عنوان شاهد حضور پیدا کند.

یک کارشناس رسمی دادگستری در رشته امور پزشکی،  حقیقتا پرونده های پزشکی افراد را ارزیابی می‌کند و گزارش‌های پزشکی را می‌نویسد در نهایت در دادگاه ها شهادت می‌دهد، او وظیفه دارد به‌مردم و دادگستری در مورد مسائل پزشکی توضیحاتی را ارائه دهد.

کارشناسان باید با قوانین پزشکی و تصویربرداری پزشکی و دارو و‌ هر موضوعاتی که به‌سلامتی افراد ارتباط دارد، شناخت داشته باشند.

توضیحات جامع از کارشناس رسمی دادگستری امورپزشکی

مسئله ای که قصد داریم به‌عنوان کارشناسی در مورد آن توضیحاتی را ارائه دهیم یکی از اصلی‌ترین موضوعات کارشناسی است. لذا مسائلی که به‌عنوان یک کارشناس رسمی امور پزشکی به آن‌ها اشاره می‌شود از حساسیت بالایی برخوردار است.

حتی در ارتباط با مسائلی که از سوی قوه قضائیه به‌طور رسمی به کارشناسان رشته امور پزشکی اشاره می‌شود حضور و ارزیابی صحنه جرم و کالبد شکافی مثل پزشکان قانونی یکی از مهارت های کارشناسان این تخصص است.

لذا از اهمیت زیای برخوردار می‌باشد، ارزیابی و بیان نمودن دیدگاه در مورد دلیل فوت یا مرگ مغزی، در صورت فوت بیمار که موضوع بسیار اساسی است، پرونده های مرتبط با تعیین قصورات پزشکی در کمیسون‌های تخصصی پزشک قانونی و ‌تخصیص قصورات پزشکی، تنظیم می‌شوند.

این صلاحیت به‌معنای کالبدشکافی و تعیین علت مرگ می‌باشد. اگر یک پزشک خطا کند وقصوری را به وجود آورد، قوانین و مقرراتی که نحوه رفتار با پزشکان تخلفکار را تعیین می‌کنند، وجود دارند.

تعیین سن استخوان و تعیین ارش مربوط به دندانپزشکی، جزئیاتی است که به کارشناسان دندانپزشکی و رشته پزشکی دادگستری تعلق دارد. در این باره، کارشناسان رسمی دادگستری در رشته پزشکی، تمامی ارش مربوط به اعضای بدن به جز دندان را تعیین می‌‌کنند.

بنابراین، صدور گواهی تحمل کننده حبس و شلاق توسط کارشناسان رسمی این رشته می‌تواند در مواردی که به صورت قانونی مجاز است، انجام شود و اظهار نظر آن‌ها در محاکم از اهمیت بالایی برخوردار است.

البته باید توجه داشت که این گواهی‌ها تنها در چارچوب قوانین و مقررات جاری قابل صدور است و نباید از آن خارج شد. همچنین، هیچ کارشناس رسمی یا پزشک قانونی نباید از این جایگاه خود سوءاستفاده کند و باید در رعایت اصول حقوقی و اخلاقی دقت کند.

مشاهده زمان آزمون کارشناسان دادگستری

وظایفات این تخصص

به برخی از وظایف کارشناسان دادگستری در ادامه خواهیم پرداخت. عرضه گواهی ارزیابی ناباروری خانم ها و ارزیابی دلیل و ناتوانی جنسی در آقایان موضوع اساسی است که خیلی از طلاق‌ها به‌خاطر این اتفاق می افتد و با مشخص کردن علت اصلی ناباروری خانم‌ها می‌توان متوجه شد که دلیل آن آقا است یا خانم، بدلیل شک در ناباروری زن، این تناسب مانعی برای طلاق می‌شود.

‌ تمامی مسائلی که مرتبط با معاینات جنسی و معاینات پرده بکارت است و هیچ احتیاجی به توضیح ندارد اما امروزه خیلی این مسئله پیش می‌آید، در جشن های عروسی خیلی از خانواده ها یکی از شرط‌هایی که مطرح می‌کنند ارزیابی سلامتی پرده بکارت و سایر اعضای جنسی مرتبط با آن، به علاوه اخذ سایر معاینات که مربوط به‌موضوعات جنسی هستند، هم اکنون بسیار مورد توجه قرار دارد.

برای مطمئن شدن از وضعیت سلامتی پرده بکارت، کارشناسان مامایی نه تنها این گزارش را صادر می‌کنند، بلکه به خاطر گسترش و بیشتر شدن نیاز، این تخصص به‌رشته امور پزشکی داده شده و پزشکان قانونی ادامه این فرآیند را به دنبال دارند.

بعد از اینکه گزارش مربوط به‌سلامت پرده بکارت ارائه شد و یک سری معاینات که نشان بدهد فرد رابطه جنسی داشته  است یا خیر، توسط این رشته مشخص می‌شود، مسائلی برای تعیین جنسیت و ابهامات جنسی در ارتباط با اشخاصی که دو جنسه هستند و مشکلاتی دارند بدون شک احتیاج به گواهی خواهند داشت و حتما باید تحت درمان باشند، همچنین سقط‌ جنین‌هایی که به‌خاطر بیماری مادر انجام شود تا او زنده بماند یا سقط جنین‌هایی که جنایی بوده است و دچار عوارض مربوط به‌مجرمیت نشود، کارشناسان امور پزشکی تعیین می‌کنند.

کارشناس دادگستری

مسئولیت های کارشناس دادگستری در این حوزه

ممانعت از خلق حیات ، ناتوانی در برقراری رابطه جنسی به دلیل نقص اندام‌های جنسی زنان، مسائلی هستند که در صورت عدم امکان درمان، می‌تواند باعث فسخ نکاح شود. اگرچه در صورت وجود راهکارهای درمانی، امکان فسخ نکاح نیز وجود دارد، اما اگر شخص مرد طالب فسخ نکاح باشد، مراجع قضایی و دادگاه‌ها بدون تردید به دستور فسخ نکاح پایبند هستند.

در ارتباط با سن حاملگی، از موضوعاتی است که اکثر پزشکان در آن تخصص دارند و به آن می‌پردازند. در رشته‌ی کارشناسی پزشکی، حفظ اسرار نیز به عنوان یکی از موضوعات مهم و مکررا طرح شده است. افشای اسرار بیمار، مسئله‌ای است که به ویژه در محاکم برای پزشکان بسیاری از مشکلات را به دنبال دارد.

همچنین، مشاوره‌ی روانپزشکی، بررسی تجهیزات و وسایل مرتبط و غیره نیز از موضوعاتی است که حضور در این رشته و تخصص در آن، به کارشناسان این حوزه کمک می‌کند تا در این زمینه‌ها نظرات صحیحی ارائه دهند.

با توجه به گستردگی موضوعاتی که در پزشکی مطرح می‌شود، این رشته بسیار مهم تلقی می‌گردد. اگرچه مردم برای دیدن پزشکان معمولاً به صلاحیت‌های قانونیشان اعتماد می‌کنند، اما باید به این نکته توجه داشت که پزشکی یک رشته بسیار تخصصی است و لازم است که با مراجعه به کارشناسان متخصص در این حوزه، به نظرات و توصیه‌های آن‌ها اعتماد کنیم.

تا بتوانیم از صف‌های طویلی که برای مشاوره در زمینه پزشکی قانونی وجود دارد، پیشگیری کنیم. همانطور که می‌دانیم، نظرات و توصیه‌های کارشناسان پزشکی در محاکم به عنوان مستندات رسمی قرار می‌گیرد و در تعیین مصوبات آن‌ها اولویت دارد.

کارشناس دادگستری

سخن پایانی

کارشناسان رسمی دادگستری رشته امور پزشکی با تجربه و دانش تخصصی خود، نقش بسیار مهمی در حفظ عدالت و اعتماد مردم به سیستم قضائی دارند. آن‌ها با تحلیل و بررسی دقیق اطلاعات پزشکی در پرونده‌های قضایی، به قضات در تصمیم‌ گیری ارزشمند کمک می‌کنند. بنابراین، آن‌ها یکی از عوامل تاثیر گذار برای اطمینان دادن به مردم از سیستم قضائی هستند و برای جامعه بسیار ارزشمندند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.