تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 آذر 1402 - 7:51
کد خبر : 143959

پروژه مگا مدول آهن اسفنجی بیجار از پیشرفت خوبی برخوردار است

پروژه مگا مدول آهن اسفنجی بیجار از پیشرفت خوبی برخوردار است

آرمان شرق-گروه اقتصاد:پروژه‌های شرکت صنایع فولاد کردستان شامل: ساخت کارخانه آهن اسفنجی در شهرستان بیجار با ظرفیت تولید ۱.۶ میلیون تن در سال به روش احیاء مستقیم و نیز ساخت کارخانه فولادسازی و نورد پیوسته ورق گرم فولادی به روش CSP با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون تن در سال در شهرستان قروه است که علاوه بر اشتغال‌زایی پایدار در استان، سهم بزرگی در توسعه و شکوفایی آن خواهد داشت.

پروژه مگا مدول آهن اسفنجی بیجار از پیشرفت خوبی برخوردار است

شرکت صنایع فولاد کردستان با سهم ۴۴ درصدی سازمان ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران و مجموع ۵۶ درصد سهم شرکت های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با دو زیرمجموعه آن یعنی شرکت های فولاد صبانور و تجلی توسعه معادن و فلزات اجراکننده دو پروژه از ۴۸ پروژه مهم پیشران اقتصادی کشور است.

 

این شرکت باهدف تکمیل زنجیره ارزش فولاد در استان کردستان اقدام به اجرای دو پروژه عظیم پیشران ملی در این استان کرده است. پروژه‌های شرکت صنایع فولاد کردستان شامل: ساخت کارخانه آهن اسفنجی در شهرستان بیجار با ظرفیت تولید ۱.۶ میلیون تن در سال به روش احیاء مستقیم و نیز ساخت کارخانه فولادسازی و نورد پیوسته ورق گرم فولادی به روش CSP با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون تن در سال در شهرستان قروه است که علاوه بر اشتغال‌زایی پایدار در استان، سهم بزرگی در توسعه و شکوفایی آن خواهد داشت.

 

دو پروژه پیشران در غرب کشور

احمدی، مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان در خصوص این پرو‌ژه‌های عظیم و پیشران تشریح کرد: شرکت صنایع فولاد کردستان احداث پروژه کارخانه مگامدول آهن اسفنجی ۱.۶ میلیون تنی با فناوری پرد را در شهرستان بیجار و پروژه احداث کارخانه فولادسازی و ورق گرم فولادی پیوسته در شهرستان قروه که جزء ۴۸ طرح پیشران اقتصادی محسوب می‌شود در دست اجرا دارد. پروژه مگا مدول آهن اسفنجی بیجار از مردادماه ۱۴۰۱ عملیاتی گردیده و تا امروز از پیشرفت خوبی برخوردار شده است. پیمانکار EPC این پروژه شرکت‌های بین‌المللی مهندسی فولاد تکنیک و شرکت MME هستند و مطابق برنامه زمان‌بندی بناست پروژه را تا مردادماه ۱۴۰۴ به پایان برسانند. دیگر پروژه کارخانه فولادسازی و نورد پیوسته ورق گرم فولادی به روش CSP در شهرستان قروه نیز با پیمانکاری شرکت ایریتک، به‌صورت EPC در سال ۱۴۰۶به اتمام خواهد رسید.

 

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان در خصوص دلایل قرارگیری این ۲ طرح در ردیف پروژه‌های پیشران اشاره کرد: با توجه به اینکه کارخانه‌های آهن اسفنجی تاکنون با ظرفیت ۸۰۰ هزار تنی ساخته‌شده‌اند و این اولین طرح مگا مدول با افزایش دو برابر به روش پرد است و با توجه به ظرفیت بالای سنگ‌آهن در غرب کشور، این اولین اقدامی است که در جهت تکمیل زنجیره ارزش فولاد در استان کردستان ایجاد می‌شود و از منظر ظرفیت جزو ظرفیت‌های بزرگ است که این دو پروژه را به‌عنوان پیشران اقتصادی مطرح کرده است.

 

تأمین پایدار انرژی در دوران ساخت و بهره‌برداری اولویت صنایع فولاد کردستان

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته درزمینه  تأمین انرژی این پروژه‌ها گفت: تأمین زیرساخت‌ها در دوران ساخت و بهره‌برداری در اولویت برنامه‌های کاری ماست و براین اساس قبل از اجرای این طرح‌ها، مطالعات اقتصادی و امکان‌سنجی فنی آن‌ها به کمک شرکت مهندسی بین‌الملل فولاد تکنیک (مجری طرح جامع فولاد کشور) صورت گرفته است. برای تأمین انرژی موردنیاز زمان ساخت پروژه قروه ۱.۶ مگاوات برق از محل انعقاد قرارداد با شرکت توزیع برق استان تحویل پیمانکار شده و آب موردنیاز نیز از طریق اجاره سه حلقه چاه، از آب منطقه‌ای تأمین‌شده است همچنین برای تأمین انرژی دوران ساخت پروژه بیجار نیز ۰.۷ مگاوات برق به همین طریق تأمین‌شده است.

 

مدیرعامل فولاد کردستان مهم‌ترین مسئله در تأمین زیرساخت را در دوران بهره‌برداری دانست و گفت:

در پروژه بیجار مهم‌ترین چالش تأمین گاز است که درنهایت موجب احیا آهن اسفنجی می‌شود، در این راستا با مجوزهایی که از طریق کمیته ملی سوخت کشور برای تأمین ۴۰۰میلیون نرمال مترمکعب اخذ شد، قراردادهای لازم نیز منعقد گردید و خوراک موردنیاز تأمین ‌شد. همچنین برق موردنیاز پروژه احیا آهن اسفنجی ۳۰ مگاوات است که از طریق انعقاد قرارداد با برق منطقه‌ای غرب کشور برای دوران بهره‌برداری تأمین می‌شود. از سوی دیگر برای این پروژه سالانه ۲ میلیون مترمکعب آب نیاز است که مذاکرات و قراردادهای لازم با آب منطقه‌ای برای استفاده از پساب تصفیه‌خانه بیجار صورت گرفته که در این راستا کاهش مشکلات زیست‌محیطی از موفقیت‌های این پروژه محسوب می‌شود.

 

وی ادامه داد: در خصوص پروژه قروه نیز به ۱۷۸ مگاوات برق در دوران بهره‌برداری نیاز است که در این راستا نیز قراردادهای لازم با برق منطقه‌ای صورت گرفته البته باید توجه داشت نیروگاه سمنان که متعلق به شرکت پویا انرژی و از زیرمجموعه‌های گروه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است از مزیت‌های مهم محسوب می‌شود که می‌تواند زمینه تأمین برق موردنیاز پروژه‌ها را فراهم آورد.

 

احمدی خاطرنشان کرد: خوراک کارخانه آهن اسفنجی، گندله است که از فاصله حداکثر ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری ما تأمین می‌شود. عمده گندله در بیجار از منطقه یاسوکند تأمین می‌شود و با توجه به دو بانده بودن جاده این منطقه مسئله اساسی در مورد حمل‌ونقل وجود ندارد، همچنین مسیر راه‌آهن زنجان به بیجار هم در دست اقدام است. بخش دیگر گندله نیز باید از همدان بیاید که آن‌هم فاصله کمتر از ۱۰۰ کیلومتر است و در آینده جاده مواصلاتی دوبانده خواهد شد و در مورد مجوزها آن نیز از قبل با اداره راه و شهرسازی مکاتبات انجام‌شده است.

 

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان در خصوص ارسال محصولات گفت: محصول نهایی کارخانه فولادسازی به‌صورت ورق منتقل خواهد شد و با افتتاح راه‌آهن سرا سری تهران-همدان-سنندج که از فاصله ۴ کیلومتری کارخانه می‌گذرد، این امر به بهترین نحو میسر می‌گردد و یکی از مزیت‌های انتخاب محل کارخانه در قروه مبحث ریلی آن بود.

 

احمدی در خصوص بازارهای هدف این شرکت گفت:

با تکمیل زنجیره فولاد در استان کردستان، محصول آهن اسفنجی بیجار خوراک کارخانه فولادسازی قروه خواهد بود و درنهایت محصول کارخانه فولادسازی که ورق‌های عاج دار یا ساده است پس از تأمین بازار داخلی، راهی بازارهای صادراتی خواهد شد./ معدن نامه

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.