تاریخ انتشار : یکشنبه 25 تیر 1402 - 8:26
کد خبر : 134878

پایان انحصار خودرو

پایان انحصار خودرو

آرمان شرق-گروه اقتصاد:باید منتظر اجرایی شدن این طرح باشیم تا با ورود خودروهای خارجی بازار خودرو سامان یابد. در همین رابطه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: برای شکستن بازار انحصاری خودرو تلاش خود را انجام داده و بر اساس تسهیل‌گری انجام شده، واردات میلیون‌ها خودرو می‌تواند به کشور وارد شود.

پایان انحصار خودرو

آرمان امروز: پس از مدت‌ها انتظار واردات خودروی کارکرده قانونی شد. روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان درباره نتیجه بررسی این طرح گفت: واردات خودروهای کارکرده از نظر شورای نگهبان مخالف شرع و قانون اساسی شناخته نشد و با توجه به موافقت هیات عالی نظارت مجمع، این مسئله امروز تبدیل به یک قانون شده است.

حالا دیگر باید منتظر اجرایی شدن این طرح باشیم تا با ورود خودروهای خارجی بازار خودرو سامان یابد. در همین رابطه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: برای شکستن بازار انحصاری خودرو تلاش خود را انجام داده و بر اساس تسهیل‌گری انجام شده، واردات میلیون‌ها خودرو می‌تواند به کشور وارد شود.

به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد «اکنون شرایط برای واردات خودرو به نحوی رقم خورده است که میلیون‌ها خودرو می‌تواند فوراً وارد کشور شود.»

قانون چه میگوید؟

بر اساس این قانون، واردات تمام خودروها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صمت، اخذ گواهی از استاندارد و محیط زیست دارد همچنین باید منشاء ارز واردات خودرو به تایید بانک مرکزی برسد.

با توجه به این مصوبه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند نسبت به واردات اقدام کنند. در لایحه آمده است آئین نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تأمین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی این خودروها و نحوه احراز آنها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و تعیین صلاحیت، آنها به پیشنهاد وزارت، صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

علاوه بر این حذف شرط نمایندگی در لایحه دولت برای واردات خودروهای کار کرده و انتقال فناوری به همراه داشتن نمایندگی رسمی برای خودرو کارکرده حذف شده است و واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال خودروها باید دارای تاییدیه استاندارد و محیط زیست باشند.

 

شاهد ریزش قیمتها خواهیم بود

در سال گذشته بحث واردات خودرو بسیار داغ بود و حواشی مختفی داشت، پس از کشمکش های مختلف نهایتا در بهمن ماه ۱۴۰۱ ، موافقت مجلس با واردات خودرو های کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال مشخصا اعلام شد و طبق گفته قالیباف این موضوع باید پس از تصویب بودجه سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار می‌گرفت.

در مورخ ۲۲ خرداد ماه مجلس با ۲۱۲ رای مثبت کلیات قانون واردات خودرو های کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال را تصویب کرد.

حالا این طرح با تصویب شورای نگهبان تبدیل به قانون شده است. اما تاثیرات واردات خودور بر بازار چیست؟ فیروز نادری، کارشناس خودرو، در گفت و گو با «آرمان امروز» در پاسخ به این سوال گفت:«از زمان تصویب این طرح باید شاهد ریزش قیمت‌های خودروهای داخلی باشیم.

خبر تصویب این قانون یک شوک در بازار ایجاد خواهد کرد، هرچند شوک اصلی با اجرایی شدن کامل آن صورت می‌گیرد.»

به گفته این کارشناس خودرو «اگر این طرح به مدت شش ماه هم ادامه پیدا کند باید شاهد قسطی شدن خودروهای داخلی باشیم.»

یکی از مواردی که در این قانون وجود دارد تعرفه نسبتا بالای واردات خودرو است که برای خودروی بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۷۵ درصد در نظر گرفته شده است. نادری درباره با اشاره به تعرفه‌های پیشین افزود:«حتی با وجود چنین تعرفه‌هایی هم اجاری این قانون بسیار تاثیر گذار خواهد بود. اگر تعرفه‌ها کم‌تر از این باشد دیگر کسی خودروی ایرانی خریداری نخواهد کرد.»

 

مخالفان به منافع خود نگاه میکنند

چندی پیش مناظره مصطفی میرسلیم و رشیدی کوچکی، دو نماینده مجلس درباره واردات خودرو جنجالی شد. جاییکه مصطفی میرسلیم در پاسخ به کوچکی خودروی لندکروز و ۲۰۶ را بدون هیچ تفاوتی دانست.

پیش از این هم میرسلیم، مخالفت شدید خود را نسبت به واردات خودرو مطرح کرده و در مصاحبه‌ای پروژه واردات خودرو را توطئه آمریکایی‌ها دانسته بود.

پس از این مخالفت‌ها بود که عضویت در هیئت مدیره بسیارى از شرکت‌هاى وابسته به صنعت خودروی این نماینده در فضای مجازی منتشر شد و دلیل مخالفت او با واردات خودرو را ذینفع بودنش در شرکت‌های وابسته به خودروسازی و به ویژه مرکز تحقیقات موتور (که متعلق به میرسلیم است) دانستند.

فیروز نادری نیز با اشاره به استدلال مخالفان واردات خودرو گفت:«انحصار و منافع ذینفعان در تولید خودروی داخلی دلیل اصلی مخالفت با واردات خودرو است.

با توجه به شرایط تولید خودروهای داخلی و تفاوت قیمت‌ آن با خودروهای خارجی، هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند با واردات خودرو مخالفت کند.

به همین دلیل است که می‌گویم مخالفت با واردات خودروها بر اساس منافع انحصارگرایان صنعت خودرو است و استدلال منطقی دیگری وجود ندارد.»

این کارشناس خودرو با اشاره به تفاوت خودروهای خارجی و داخلی از هر نظر افزود:«با ایجاد زمینه واردات خودرو دیگر شاهد استفاده مردم از خودروهای بی کیفیت داخلی نخواهیم بود.

برای مثال، در حال حاضر خودروهای داخلی ما تنها دو ایربگ دارند و این به معنی بی ارزش بودن جان بقیه سرنشینان خودرو است. در حالی که خودروهای خارجی با بالاترین کیفیت ایمنی عرضه می‌شوند.»

ممنوعیت واردات خودرو که در سال ۱۳۹۷ تصویب شد، جهت جلوگیری از خروج ارز از کشور صورت گرفت که با مصوبه مجلس، از اردیبهشت سال گذشته لغو شد؛ بنابراین درصورت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم جهت واردات، شرکت‌های واردکننده می‌توانند روند سفارش‌گیری را آغاز کنند.

همچنین بنابر اظهارات اخیر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، هیچ محدودیتی بر سر واردات خودروی نو و دست دوم نیز وجود ندارد؛ بنابراین در صورت رعایت استاندارد‌های لازم، دولت می‌تواند واردات خودرو‌های دست دوم را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

حمید یکشنبه , ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

درود بر شرف نماینده و یا دولت مرد ویا هرکسی که با روشنگری جلو این مافیای نامرد که خون مردم را درشیشه کردند و باعث بانی گرانی ها و نفرت افکنی نسبت به نطام و انقلاب شدند و آن شالله به امید محاکمه و شناسلگایی این مافیا و ریشه کنی این گروه بی وجدان و خونخوار به امید ایرانی آزاد از دست چپاولگران چپ و راست اصلاح طلب و اصولگرا