تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مرداد 1402 - 7:27
کد خبر : 135541

وقتی “متعادل کننده” یاجمع کننده نداریم

وقتی “متعادل کننده” یاجمع کننده نداریم

آرمان شرق-گروه سیاست:در هر جامعه‌ای اشخاص، نهادها، احزاب یا هر سه یا یکی از آنها در نقش جامعه مدنی در کنار قدرت رسمی ظهور و بروز پیدا می‌کنند  و در مناسبت‌ها و عرصه‌های مختلف ایفای نقش می‌کنند.  بزرگان و ریش سفیدان هر قوم و خانواده همین نقش را داشته‌اند. در جامعه افرادی به عنوان “گروه‌های مرجع” که مردم از آنها حرف شنوی دارند و آنان نیز به دلیل پایگاه اجتماعی و محبوبیتی که دارند در نقش “متعادل کننده” ایفاى نقش مى کنند.

وقتی “متعادل کننده” یاجمع کننده نداریم

 

علی دارابی

در هر جامعه‌ای اشخاص، نهادها، احزاب یا هر سه یا یکی از آنها در نقش جامعه مدنی در کنار قدرت رسمی ظهور و بروز پیدا می‌کنند  و در مناسبت‌ها و عرصه‌های مختلف ایفای نقش می‌کنند.  بزرگان و ریش سفیدان هر قوم و خانواده همین نقش را داشته‌اند. در جامعه افرادی به عنوان “گروه‌های مرجع” که مردم از آنها حرف شنوی دارند و آنان نیز به دلیل پایگاه اجتماعی و محبوبیتی که دارند در نقش “متعادل کننده” ایفاى نقش مى کنند.

پزشکان، معلمان و فرهنگیان، روحانیون، هنرمندان، ورزشکاران، استادان دانشگاه، رجال سیاسی و اجتماعی ..‌. از جمله این گروه‌های مرجع محسوب می‌شوند. سیاست نادرستی که رویکرد “انقباضی و محدود کننده” در مدیریت کشور را سالیانی است در دستور کار قرار داده و به پشتوانه نهادهای رسمی و قدرتی که دارد به گمان خود به این وسیله بهتر می‌تواند حکمرانی و مدیریت کند.؟! یکی پس از دیگری افراد، رجال خوشنام و نهادهای موثر چون احزاب سیاسی را از مدیریت جامعه حذف و کنار مى گذارد.

امروز کار به جایی رسیده است که “جمع کننده” و “بزرگی” نمانده است که در کوران حوادث و رخدادها به کمک نهاد رسمی قدرت برای کاهش منازعات و اختلافات وارد عمل شود و بالا بردن هزینه مدیریت کشور فقط یکی از اثرات مخرب و سوء این رویکرد امنیتی_ اطلاعاتی، در اداره کشور بوده است. بر چسب ها و انگ‌هایی که به افراد مختلف، نا کار آمد سازی احزاب سیاسی و هزینه بر کردن عمل و اقدام سیاسی، انحصارطلبی برای افراد بدلی و غیر اصیل، به حاشیه راندن و انزوای سیاسی جمعی از دلسوزان و چهره‌های انقلاب در طول این سال‌ها حاصل این نگاه و رویکرد “محدود گرایی، انحصار طلبی، خود مطلق بینی و انقباضی و بسته شدن امور” بوده است. پیامبر گرامی اسلام (ص) تکریم و احترام به بزرگان جامعه را سفارش فرموده اند.

امام علی (ع) تجربه را فوق علم دانسته‌اند و بهره‌گیری از تجارب بزرگان را توصیه فرموده‌اند. باز شدن فضای سیاسی- اجتماعی کشور، تنوع سخنرانان و مبلغان با گرایش‌های مختلف در رسانه‌ها و تریبون‌ها، حضور پررنگ و تنوع گرایش‌های سیاسی در دیدار و ملاقات‌های مقامات عالی کشور، کارآمدسازی احزاب سیاسی، فعال شدن تشکل‌های مردم نهاد، بالا بردن سقف تحمل و مدارا، پایه قرار دادن گفتگو و رفاقت و دوستی راه های برون رفت از وضع موجود است. بزرگان جامعه سرمایه‌های اجتماعی ما هستند، قدردان آنها باشیم. با این همه مسایل و مشکلات کشور، باید همه دست بدست هم دهیم تا امکان عبور از بحران ها و چالش ها را داشته باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.