تاریخ انتشار : دوشنبه 13 آذر 1402 - 6:39
کد خبر : 144207

وزیر عمانی با پیام آمریکایی در تهران

وزیر عمانی با پیام آمریکایی در تهران

آرمان شرق-گروه بین الملل:سفیر پیشین ایران در نروژ تصریح کرد: اگر چنین احتمالی صحت داشته باشد، مشخصا عمانی ها پیش از سفر به ایران، این موارد را با طرف آمریکایی هماهنگ کرده و بدون چراغ سبز آن ها به تهران نیامده اند.در مجموع باید توجه داشت که هیچ یک از طرفین تمایلی به ایجاد تنش جدید ندارند و از مسیرها و رویکردهای دیپلماتیک حمایت می کنند.این پیش فرض است که سبب می شود تا هر سفرمقامات عمانی به تهران را مهم می کند. اهمیتی که ریشه در میانجی گری همیشگی آن ها میان ایران و آمریکا دارد.

وزیر عمانی با پیام آمریکایی در تهران

«آرمان امروز» در گفت‌وگو با فرجی راد بررسی کرد؛

 

آرمان امروز-رضا پورحسین: سید بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه کشور عمان یکشنبه و به دعوت همتای ایرانی خود به تهران سفر کرد. این دیپلمات با تجربه عمانی، شب گذشته و در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با حسین امیرعبداللهیان دیدار و رایزنی کرد. وزیران امور خارجه ایران و عمان روز جمعه گذشته نیز به صورت تلفنی در مورد آخرین تحولات غزه رایزنی و گفت‌ و گو کردند.

امیرعبداللهیان در آن گفت ‌و گوی تلفنی  از سرگیری جنایات جنگی اسرائیل علیه مردم غزه را نشان دهنده بی‌ توجهی این رژیم جعلی به درخواست‌ های بین ‌المللی و افکار عمومی جهان دانست.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تأکید کرد: ضرورت دارد همه کشورهای اسلامی تلاش‌ های خود را برای متوقف کردن این جنایات افزایش دهند.

امیرعبداللهیان در این گفت ‌و گو تاکید کرد: در سفر هفته گذشته ‌ام به بیروت از رهبران مقاومت شنیدم که در صورت از سرگیری حملات رژیم اسرائیل، پاسخ مقاومت پشیمان ‌کننده و سخت‌ تر از قبل خواهد بود. وزیر خارجه عمان نیز در این گفت ‌و گو شعله‌ ور شدن مجدد جنگ و توسعه آن را در منطقه تأسف ‌بار خواند.

طرفین هچنین بر ضرورت آتش ‌بس پایدار و ارسال گسترده کمک‌های انسانی و اقدامات مؤثر جامعه جهانی به این منظور تأکید کردند.

با این وجود شنیده ها حاکی از این است که وزیر عمانی در سفر ناگهانی خود به تهران حامل پیامی مثبت از سوی آمریکایی ها برای ایران است.

عبدالرضا فرجی راد، سفیر پیشین ایران در نروژ در این رابطه می گوید: این احتمال وجود دارد که سفر وزیر خارجه عمان به تهران که به صورت ناگهانی انجام شد، در ارتباط با آمریکا باشد.

وی افزود: باید توجه داشت که از یک طرف مسائل غزه و از سوی دیگر سایر تنش های منطقه ای سبب شد تا وقفه ای در مذاکرات ایران و آمریکا به وجود آید. با این وجود به نظر می رسد آمریکایی ها در راستای کنترل تنش ها علاقه مند هستند تا بار دیگر مذاکرات از سر گرفته شود و شاید به همین علت، طرف عمانی پیامی از سوی آن ها آورده باشد.

فرجی راد ادامه داد: در روزهای اخیر شنیده شد که کنگره آمریکا مصوبه ای برای مسدود کردن ۶ میلیارد دلار ایران که در بانک های قطری هستند، داشته و این امر موجب اختلافاتی شده است که شاید در این سفر در این رابطه نیز پیغام هایی رد و بدل شود.

سفیر پیشین ایران در نروژ خاطرنشان کرد: آمریکا معمولا پیام های تهدیدآمیز خود را از طریق عمان به ایران منتقل نمی کند و معمولا در این موارد، سوئیس را پیش می فرستد. به همین دلیل می توان گفت که پیام احتمالی از سوی آمریکا، به موارد سازنده اشاره و برای تنش زدایی است. بعید به نظر می رسد این پیغام ارتباطی با حملات حوثی ها و حشد الشعبی داشته باشد و بیشتر به نظر می رسد به مذاکرات ادامه داشته باشد.

وی افزود: عمان واسطه مذاکرات، تبادل زندانی ها و برجام بوده اند و بعید به نظر می رسد در حوزه ای دیگر ورود کنند.

این استاد حوزه سیاست خارجی تاکید کرد: این احتمال وجود دارد که از اساس طرف عمانی به صورت داوطلبانه روندی را آغاز کرده باشد تا با برقراری مجدد مذاکرات میان ایران و آمریکا، تنش زدایی در منطقه را محقق کند.

فرجی راد توضیح داد: طرف عمانی نیز پیش تر اعلام کرده بود که آماده میانجی گری در این حوزه است و احتمال دارد این رویه در پیش گرفته شود.

سفیر پیشین ایران در نروژ تصریح کرد: اگر چنین احتمالی صحت داشته باشد، مشخصا عمانی ها پیش از سفر به ایران، این موارد را با طرف آمریکایی هماهنگ کرده و بدون چراغ سبز آن ها به تهران نیامده اند.

در مجموع باید توجه داشت که هیچ یک از طرفین تمایلی به ایجاد تنش جدید ندارند و از مسیرها و رویکردهای دیپلماتیک حمایت می کنند.

این پیش فرض است که سبب می شود تا هر سفرمقامات عمانی به تهران را مهم می کند. اهمیتی که ریشه در میانجی گری همیشگی آن ها میان ایران و آمریکا دارد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که شاید مهم ترین مساله در حوزه سیاست خارجی در این روزها نیز، از سرگیری مذاکرات آمریکا و تنش زدایی در این حوزه است.

با این وجود باید منتظر روزهای آتی بود و مشاهده کرد که چه جوابی از تهران به طرف مقابل داده می شود و گام های بعدی چه خواهد بود. گام هایی که هر مرتبه به دلایلی، در نیمه راه متوقف می شوند و یا برخی آن ها را لگدمال می کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.