تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 آذر 1402 - 7:04
کد خبر : 143936

ورود ۹۱ حزب با ۳ لیست در میدان انتخابات!

ورود ۹۱ حزب با ۳ لیست در میدان انتخابات!

آرمان شرق-گروه سیاست:«هنوز چیزی مشخص نیست شاید در اردوگاه اصولگراها تعداد متعددی لیست داشته باشیم ولی باتوجه به تعدادی که اعلام شده و فضای موجود باید بگوییم که در نتیجه ۲ یا سه لیست با ائتلاف‌هایی که صورت می‌گیرد نهایتا وارد میدان انتخاباتی خواهند شد. معرفی خواهد شد چرا که جبهه‌ها در انتخابات نقش پررنگ‌تری دارند. »

ورود ۹۱ حزب با ۳ لیست در میدان انتخابات!

آرمان امروز، گروه سیاسی: همواره بر نقش پررنگ احزاب در راه توسعه اقتصادی-سیاسی-اجتماعی  تاکید می‌کنند ولی باید بگوییم که تحرک احزاب در ایران تنها در زمان اننتخابات فعالیت خود را گسترده می‌کنند و در این بین آنچنان که باید سطح آگاهی سیاسی شهروندان را افزایش نمی‌دهند. با وجود اینکه در مورد خلاء احزاب تذکر می‌دهند ولی تاکنون آنچنان که باید نتوانستیم به این ابزار دموکراسی دست پیدا کنیم. روز گذشته دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در نشست خبری خود با اشاره به تعداد احزاب فعال گفت: «از ۱۴۰ حزب کشور فقط ۹۱ حزب اجازه ارائه لیست انتخاباتی دارند. » در ادامه با یکی از اعضای کابینه دولت اصلاحات گفت‌وگو انجام داده‌ایم. صوفی معتقد است که احزاب جزیی جدا نشدنی از دموکراسی هستند.

احزاب جزء جدایی ناپذیر دموکراسی

«علی صوفی»، تحلیلگر مسائل سیاسی و عضو کابینه دولت اصلاحات در پاسخ به این سؤال که نقش احزاب در متن سیاسی جامعه و البته در رویدادی مانند انتخابات باید دارای چه شاخصه‌هایی باشد، به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «طیف‌های مختلف سیاسی در کشوری مانند ایران چه از اردوگاه اصلاح‌طلب باشد و چه از اردوگاه اصولگرایان به دلیل موانعی که برای احزاب وجود دارند آنگونه که باید نمی‌توانند برای تحرکات سیاسی خود برنامه‌ریزی داشته باشند. در در این زمینه باید به چالش دیگری اشاره کنیم و آن اینکه احزاب مطرح در کشورمان تنها در دوران نزدیک به انتخابات فعال‌ها را افزایش می‌دهند و پس از انتخابات و هنگامی که باید پاسخگوی وعده‌ها باشند از صحنه پنهان می‌شوند. در زمانی که انتخابات نیست احزاب به جز فعالیت‌های درون حزبی فعالیت خاصی انجام نمی‌دهند و برای افزایش سطح آگاهی جامعه که از جمله وظایف اصلی‌شان است برنامه‌ای اعلام نمی‌کنند. این انتقادی است که هم در مورد اصلاح‌طلبان و هم در مورد اصولگرایان مطرح می‌شود که پس از پایان دوران انتخابات فعالیت‌هایشان را کمرنگ می‌کنند. از سوی دیگر به دلیل همین کاستی‌ها در زمان انتخابات یک حزب نمی‌تواند به تنهایی در سرنوشت انتخابات تأثیرگذار باشد و از این قدرت برخوردار باشد که بتواند در مقابل جریان رقیب به پیروزی دست پیدا کند. احزاب را باید یکی از اجزی جدایی ناپذیر دموکراسی بدانیم. این مورد از سوی بزرگان اصلاحات همواره تأکید شده است که برای رسیدن به دموکراسی که بتواند کشور را در مسیر توسعه قرار دهد توقیت و رشد احزاب است و این فعالیت‌ها نباید تنها در ماه‌ها و هفته‌های منتهی به ‎انتخابات باشد و در واقع باید همواره در متن سیاسی ایران حضوری دائم داشته باشند. » او با اشاره به تعداد احزاب اعلام شده ادامه می‌دهد: «هنوز چیزی مشخص نیست شاید در اردوگاه اصولگراها تعداد متعددی لیست داشته باشیم ولی باتوجه به تعدادی که اعلام شده و فضای موجود باید بگوییم که در نتیجه ۲ یا سه لیست با ائتلاف‌هایی که صورت می‌گیرد نهایتا وارد میدان انتخاباتی خواهند شد. معرفی خواهد شد چرا که جبهه‌ها در انتخابات نقش پررنگ‌تری دارند. »

 

۹۱ حزب آماده فعالیت انتخاباتی

«عبدالله مرادی»، دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی با اشاره به ماده ۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: «این ماده درباره چگونگی فعالیت احزاب در انتخابت و انتشار فهرست‌های انتخاباتی است. براساس این ماده وزارت کشور موظف است آخرین فهرست احزاب و جبهه‌های قانونی را منتشر کند تا جامعه از احزاب و جبهه‌های قانونی اطلاع داشته باشند. در کشور ۱۴۰ حزب دارای پروانه فعالیت رسمی داریم که تا امروز ۹۱ حزب مجامع عمومی خود را برگزار کرده‌اند و همین احزاب می‌توانند فعالیت انتخاباتی داشته باشند. ما این ۹۱ حزب را معرفی خواهیم کرد. سایر احزاب تا زمان قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی فرصت دارند مجامع عمومی رخوذ را برگزار کرده و ارکان خود را به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب معرفی کنند.

بنابراین این احزاب سریعتر اقدام به برگزاری مجامع عمومی خود کنند. در هشتمین جلسه کمیسون ماده ۱۰ احزاب گزارش مجمع عمومی انجمن اسلامی معلمان ایران مورد تأیید قرار گرفت و با تأسیس حزب منتظران صبح فردا موافقت شد البته اسم و اساسنامه نیاز به اصلاحاتی دارد و حزب ۶ ماه فرصت دارد تا مجمع مؤسس را برگزار و دفاتر استانی خود را تأسیس کند تا پروانه نهایی حزب صادر شود. ماده ۱۸ قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی تخلفات احزاب را برشمرده و ماده ۱۹ مجازات‌های آن را ارائه کرده است؛ این احزاب نمی‌توانند از مزایایی که ستاد انتخابات بر اساس ماده ۸ قانون انتخابات در نظر می‌گیرد، استفاده کنند.

لیست‌ها باید توسط وزارت کشور کدگذاری شود و مورد تأیید قرار بگیرد که فهرست‌هایی که شرایط قانونی لازم را ندارند مورد تأیید نیست و رای زیادی هم نخواهد بود.»

او درباره در اختیار قرار گرفتن امکانات دولتی برای داوطلبان انتخابات، گفت: «در قانون جدید انتخابات، امکانات عمومی با رعایت عدالت در اختیار همه نامزد‌ها قرار می‌گیرد و مجموعه‌های دولتی و عمومی بدون سوگیری موظف به همکاری هستند. که احزاب هم شامل این قانون می‌شوند. احزاب هم این شفافیت مستثنا نیستند و در سامانه، شفافیت انتخابات احزاب هم دیده شده تا حداکثر شفافیت وجود داشته باشد. نشست مجمع بیداری نیرو‌های انقلاب از سوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی برگزرا شده که این ائتلاف هم جواز فعالیت دارد. درخواست تأسیس تعدادی حزب و جبهه در دست کمیسیون داریم که به زودی بررسی خواهند شد. »

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.