تاریخ انتشار : دوشنبه 24 مهر 1402 - 9:13
کد خبر : 140910

نگاه اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان

نگاه اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان

آرمان شرق-گروه سیاست:باید به کسانی که دنبال مشارکت هستند، میدان داد اما من هیچ زمانی با آن‌ها ائتلاف نمی‌کنم. وقتی این‌ها بیایند و رقیب ما شوند، در این صورت، هم مشارکت بالا می‌رود و هم اینکه تعدادی از آن‌ها و تعدادی از دوستان ما به مجلس می‌روند. اما اینکه بگویم چون من علاقه‌مند هستم که این‌ها به میدان بیایند، پس باید با همدیگر ائتلاف کنیم اصلا معنا ندارد

نگاه اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان

«آرمان امروز» آخرین تحرکات انتخاباتی را بررسی می‌کند:

 

آرمان امروز، گروه سیاسی: رفته رفته دیگر باید در انتظار روزهای سرنوشت‌ساز انتخابات ۱۱ اسفند باشیم که در این مورد باید به روزهای حساس تایید صلاحیت‌ها اشاره کنیم. باتوجه به اینکه طیف گسترده اصلوگرا نگران خطر ردصلاحیت توسط شورای نگهبان نیستند ولی در عوض در این سو و در اردوگاه اصلاح‌طلب‌ها این موضوع همواره مورد نگرانی بوده است ولی گویا در این انتخابات در انتظار نرمش شورای نگهبان و دیگر نهادهای نظارتی هستند تا پس از آن چینش انتخاباتی خود را انجام دهند. در ادامه این گزارش با یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. پیرموذن به خبرنگار ما می‌گوید ندای مثبتی از شورای نگهبان به گوش می‌رسد.

ندای مثبت از شورای نگهبان

«کمال‌الدین پیرموذن»، سیاستمدار و عضو جبهه اصلاحات در مورد آخرین تحولات انتخاباتی و اینکه این طیف سیاسی چه روندی را با شورای نگهبان در پیش خواهد داشت به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: « فعالیت‌های انتخاباتی در شهرستان‌ها و کلانشهرها طبق برنامه‌ریزی در دستور کار قرار گرفته و باید بگویم که باتوجه به اشتیاقی که شهروندان به کاندیدهای اصلاح‌طلب دارند می‌توانیم بگوییم که احتمال پیروزی قوت گرفته است. با این وجود باید اضافه کنم که خوشبختانه نداهای مثبتی از سمت شورای نگهبان برای تایید صلاحیت طیف اصلاح‌طلب به گوش می‌رسد که امیدواریم این موضوع بتواند اسباب مشارکت حداکثری را فراهم کند. بحث مشارکت در کلانشهرها و تهران باعث شده است تا تنها بر روی شهرستان‌ها تمرکز بیشتری داشته باشیم و باتوجه به اینکه برخی از چهره‌ها هنوز در کلانشهرها اعلام آمادگی نکرده‌اند که این موضوع تنها به بحث مشارکت باز می‌گردد. به‌همین دلیل از دوستان خواستیم که برای حضور در رقابت‌ها در زاده‌گاهشان ثبت نام کنند. پیش‌بینی می‌شود در حوزه‌های کوچک درصد مشارکت افزایش داشته باشد. باتوجه به عملکرد مجلس یازدهم به‌خصوص نماینده‌های شهرستان‌ها مردم اشتیاق بیشتری به اصلاح‌طبان نشان خواهند داد.»

سخنگوی اصلاح‌طبان با اشاره به ائتلاف احتمالی اصلاح‌طلبان با دیگر جریان‌ها ادامه می‌دهد: «تاکید ما بر این است که با پرچم اصلاحات وارد انتخابات شویم و بتوانیم بار دیگر ثابت کنیم که این جریان سیاسی در ایران همواره هوادارنی دارد که پای صندوق رای می‌آیند تا نمایندگانی با اکثریت آرا روانه مجلس کنند. ولی با این حال جبهه هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است. اگر به هر ترتیب جبهه نخواست که مستقل وارد رقابت‌های انتخاباتی شود و لیست جداگانه بدهد با دیگر جریان‌های متعادل که فضای گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و با نام «اصلاح‌گران مطالبه‌گر» وارد این رویداد خواهیم شد. در این انتخابات که اسفند ماه برگزار خواهد شد جبهه اصلاحات با طیف تندرو اردوگاه اصولگرایان که تشکیل شده از «جبهه پایداری»، «شریان» و «بهاری‌های تندرو» رقابت خواهد کرد.»

باید به «اصلاحطلبان» میدان داد

«محمدرضا باهنر»، نایب رییس سابق مجلس در همین مورد گفت: «من اطلاع دارم که تعدادی دیگر از اصلاح‌طلبان مشهور کشور، باورشان این است که اگر بخواهند به قدرت برگردند، باید در انتخابات شرکت کنند. باید به «اصلاح‌طلبان خوش‌خیم» و سایر کسانی که حاضرند در چارچوب نظام کار کنند، میدان داد و از آن‌ها دعوت‌ کرد. البته اگر برخی بخواهند قدرت را در خیابان‌ها و از طریق راهپیمایی و آتش‌زدن به‌دست بیاورند، مشخص است که با هسته سخت نظام روبه‌رو خواهند شد؛ این دیگر رقابت حزبی نیست بلکه رقابت با نظام است اما برای کسانی که حاضرند پای صندوق رای بیایند، باید تا حد امکان میدان را برایشان باز کرد. جریانات سیاسی در کشور ما برای انتخابات معمولا دوجناحی هستند؛ از دولت آقای روحانی به بعد، یک جریان سوم به نام «اعتدال» شکل گرفت. البته حزب اعتدال و توسعه و حتی تیپ‌هایی مثل بچه‌های کارگزاران، تا جایی که اطلاع دارم فعال هستند و دارند کار می‌کنند. اگر این‌ها به همین ترتیب کار کنند و فعال شوند و بتوانند لیست خوبی برای تهران و سایر شهرهای بزرگ بدهند، من استقبال می‌کنم. ببینید! من عرض کردم که باید به کسانی که دنبال مشارکت هستند، میدان داد اما من هیچ زمانی با آن‌ها ائتلاف نمی‌کنم. وقتی این‌ها بیایند و رقیب ما شوند، در این صورت، هم مشارکت بالا می‌رود و هم اینکه تعدادی از آن‌ها و تعدادی از دوستان ما به مجلس می‌روند. اما اینکه بگویم چون من علاقه‌مند هستم که این‌ها به میدان بیایند، پس باید با همدیگر ائتلاف کنیم اصلا معنا ندارد.»

شورای نگهبان نرمش قهرمانانه نشان دهد

«غلامعلی جعفرزاده»، نماینده پیشین مجلس در مورد نوع نگرش شورای نگهبان به نامزدها گفت: «مردم  برای شرکت در انتخابات تمایل دارند، ولی بستری وجود ندارد، الان تمام حرکت‌هایی که اتفاق می‌افتد، در جهت دلسردکردن مردم است، در جهت این است که مردم را بی‌تفاوت کنند، در جهت این است که به مردم تفهیم کنند آمدن و نیامدنتان در پای صندوق‌های رأی هیچ تفاوتی ندارد، ما هستیم و شما هیچ تغییری را نمی‌توانید ایجاد کنید. مشارکت مردم بستگی به رفتار شورای نگهبان، شورای نگهبان اگر در اعلام اسامی و تایید صلاحیت ها یک نرمش قهرمانانه از خودش بروز دهد، طبیعی است که مشارکت مردم را خواهیم داشت. الان نمی شود شورای نگهبان را قضاوت کرد، چون اسامی را نداده، اما آن طرف قصه، در سایر نهادهایی که وظیفه دارند مثل صدا و سیما، وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها؛ وقتی اعلام می‌کنیم ما افزایش حقوق برای بازنشستگان نخواهیم داشت، وقتی اعلام می‌کنیم کالای اساسی گران خواهد شد، وقتی اعلام می‌کنیم فلان مداح می‌رود در کنار فلان استاد و می‌شود استاد دانشگاه و فلان دانشجوها اخراج می‌شوند و… این همه فاکتور منفی بیانگر این است که مردم اصلا ما نمی‌خواهیم شما بیایید پای صندوق، در صورتی که حداقل عقل سیاسی اقتضاء می‌کند در این چند ماه مانده به انتخابات، یک مقدار تلطیف قلوب شود که در عین حال تلطیف قلوبی اتفاق نمی‌افتد وهمه این‌ها زخم زبان زدن است.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.