تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آبان 1402 - 7:39
کد خبر : 142180

نکونام کجای لیست لژیونرهای برتر تاریخ فوتبال ایران است؟

نکونام کجای لیست لژیونرهای برتر تاریخ فوتبال ایران است؟

آرمان شرق-گروه ورزش:در این شرایط شاید برخی از نکونام انتظار داشته باشند که بیاید و بگوید با احترام به همه من برترین لژیونر تاریخ فوتبال ایران نیستم و اگر نکونام این کار را نکند، حالا یا به این دلیل که خودش را بهترین می‌داند یا به خاطر اینکه مدیرعامل تیمش سنگ روی یخ نشود آن وقت کدورت به وجود می‌آید. هرچند سال‌ها پیش نکونام خودش اعتراف کرده بود که مهدوی‌کیا فرد برازنده‌تری برای عنوان بهترین لژیونر تاریخ فوتبال ایران است و این روزها هم خیلی‌ها معتقدند این عنوان برازنده طارمی است.

نکونام کجای لیست لژیونرهای برتر تاریخ فوتبال ایران است؟

 «اعتماد»: مدیرعامل باشگاه استقلال در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از جواد نکونام به عنوان برترین لژیونر تاریخ فوتبال کشورمان نام برد. اظهارنظری که با واکنش‌های زیادی از جانب اهالی فوتبال در فضای مجازی همراه شد و خیلی‌ها این جمله خطیر را نسنجیده و در دفاع از سرمربی تیم‌شان در مقابل یحیی گل‌محمدی تفسیر کردند و بعضی‌ها که هوادار استقلال بودند با مدیرعامل تیم‌شان موافق بودند و نکونام را برترین لژیونر تاریخ معرفی کردند.‌ اما واقعیت چیست؟
برای بررسی برترین لژیونر تاریخ باید چند فاکتور را در کنار هم نظاره و بعد نتیجه‌گیری کرد. فاکتورهایی مثل سطح و کیفیت باشگاه و لیگ، ثبات و تداوم حضور یک بازیکن، کیفیت بازیکن و دستاوردها، اما آیا شش فصل حضور جواد در لالیگا و حضور در باشگاه سطح متوسط رو به پایینی مثل اوساسونا دلیلی می‌شود که او را بهترین لژیونر تاریخ بدانیم؟ البته که پاسخ منفی است. لالیگا یک لیگ بسیار قدرتمند است اما با وجود لیگ برتر انگلیس نمی‌شود لیگ اسپانیا را برترین لیگ دنیا نامید.
فوتبال ایران در لیگ انگلیس بازیکنی مثل آندرانیک تیموریان را داشته که دو فصل در بولتون بازی کرد اما در فولام و بارنزلی عملکرد خوبی نداشت و هرگز نتوانست مثل‌ جواد در لیگ انگلیس عملکرد باثباتی داشته باشد اما به لحاظ ثبات در فوتبال اروپا که فوتبالی هم‌سطح با لالیگا ‌داشته باشد باید نام مهدی مهدوی‌کیا را در صدر لژیونرهای موفق فوتبال ایران قرار داد. موشک هامبورگی‌ها ۱۱ سال در این تیم درخشید و نامش را به عنوان یکی از ۱۱ بازیکن برتر تاریخ این باشگاه به ثبت رساند. مهدوی‌کیا در بازی‌های اروپایی هم برای هامبورگ گل زد و به عنوان بهترین پاسور بوندس‌لیگا در یک فصل هم دست یافت. دیگر بازیکن باثبات فوتبال ایران که در فوتبال ماشینی آلمان دوام آورد و موفق هم کار کرد وحید هاشمیان است. هاشمیان طی ۱۱ سال حضور در بوندس‌لیگا افتخار پوشیدن پیراهن بایرن‌مونیخ را هم به دست آورد و همچنین در یک فصل ۱۶ گل برای بوخوم در بوندس‌لیگا به ثمر رساند تا کارنامه پرباری با این باشگاه اروپایی داشته باشد. شهریار فوتبال ایران، علی دایی که پانزده سال رکورددار گل ملی فوتبال دنیا بود پای ایرانی‌ها را به یکی از قدرتمندترین باشگاه‌های تاریخ فوتبال یعنی بایرن‌‌مونیخ باز کرد. دایی با بایرن به فینال جام باشگاه‌های اروپا هم رسید اما بهترین عملکردش در فوتبال آلمان با هرتابرلین بود. اوج کار شهریار با هرتا گلزنی به چلسی و میلان بود و پس از پنج سال فوتبال اروپا را ترک کرد. بازیکن مثال‌زدنی دیگر علی کریمی است. جادوگر فوتبال ایران در بایرن‌مونیخ فوق‌العاده کار می‌کرد و بازی‌هایی که او با پیراهن بایرن انجام داد در خاطر هواداران فوتبال ایران نقش بسته است‌. کریمی با یک مصدومیت بدموقع دچار بدبیاری شد اما با این تیم فاتح بوندس لیگا و جام حذفی شد و بعدها پیراهن شالکه آلمان را هم بر تن کرد.
مهدی طارمی که هم‌اکنون در پورتو بازی می‌کند هم با کسب چند قهرمانی در پرتغال و آقای گل در این کشور و گلزنی در مقابل تیم‌های مطرحی همچون لیورپول و یوونتوس هنوز فرصت درخشش در فوتبال اروپا و اضافه کردن به افتخاراتش را دارد. سردار آزمون، مهرداد میناوند، رحمان رضایی، علیرضا جهانبخش، امیر عابدزاده و  علیرضا حقیقی هم تجربه خوبی از بازی در فوتبال اروپا را دارند.
در مجموع می‌توان گفت جواد نکونام بدون شک یکی از بازیکنان موفق فوتبال ایران در لالیگا بوده است اما اطلاق لقب «برترین لژیونر تاریخ ایران» به او کمی مساله‌ساز است. نکونام در یک بخش و آن هم ثبات می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد که در این زمینه او پشت سر مهدی مهدوی‌کیا قرار می‌گیرد. از حیث کسب افتخار هم احتمالا هیچ کس به علی دایی نرسد. بازیکنی که قهرمانی بوندس‌لیگا و جام حذفی آلمان را در کارنامه دارد و توانسته ولو برای دقایقی کوتاه در فینال لیگ قهرمانان اروپا به عنوان معتبرترین جام باشگاهی جهان بازی کند. شاید اگر دایی و همبازیانش در بایرن کمی خوش‌شانس بودند و آن معجزه دو دقیقه‌ای شاگردان فرگوسن نبود دایی امروز مدال طلای لیگ قهرمانان اروپا را هم در کارنامه‌اش می‌دید.  در مجموع بهتر است برخی مدیران که برای خوش‌آمد هواداران اظهارات عجیب و غریبی در حمایت از هم‌سنگرهای خودشان انجام می‌دهند همه جوانب کار را بسنجند. مثلا علی خطیر در وهله اول با این اظهارنظر نکونام را در جایگاهی قضاوت‌برانگیز نشاند و باعث شد مربی تیمش فشار رسانه‌ای زیادی متحمل شود و در وهله دوم بین پیشکسوتان فوتبال شرایط ناخوشایندی به وجود آورد. وقتی بعد از اظهارات خطیر، وحید هاشمیان تصویری از خودش با پیراهن بایرن را در استوری اینستاگرامش منتشر می‌کند یعنی با حرف خطیر موافق نیست! در این شرایط شاید برخی از نکونام انتظار داشته باشند که بیاید و بگوید با احترام به همه من برترین لژیونر تاریخ فوتبال ایران نیستم و اگر نکونام این کار را نکند، حالا یا به این دلیل که خودش را بهترین می‌داند یا به خاطر اینکه مدیرعامل تیمش سنگ روی یخ نشود آن وقت کدورت به وجود می‌آید. هرچند سال‌ها پیش نکونام خودش اعتراف کرده بود که مهدوی‌کیا فرد برازنده‌تری برای عنوان بهترین لژیونر تاریخ فوتبال ایران است و این روزها هم خیلی‌ها معتقدند این عنوان برازنده طارمی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.