تاریخ انتشار : دوشنبه 16 بهمن 1402 - 7:45
کد خبر : 148021

نرخ مشارکت مطلوب در انتخابات اسفند: بالای ۵۰ درصد در مجلس ؛ بالای ۶۰ درصد در خبرگان

نرخ مشارکت مطلوب در انتخابات اسفند: بالای ۵۰ درصد در مجلس ؛ بالای ۶۰ درصد در خبرگان

آرمان شرق-گروه سیاست: میانگین مشارکت در پنج دوره قبلی مجلس خبرگان ۵۷ درصد و در آخرین دوره آن ۶۲ درصد بوده است که این نرخ مشارکت نیز نشان می دهد حداقل باید به نرخ میانگین مذکور دست یافت.بنابراین، پرواضح است که مشارکت زیر ۵۰ درصد، اصلاً مطلوب نیست و باید در مدت کمی که در اختیار است، بهترین تدابیر را برای کسب نرخ مشارکت مطلوب اتخاذ کرد.

نرخ مشارکت مطلوب در انتخابات اسفند: بالای ۵۰ درصد در مجلس ؛ بالای ۶۰ درصد در خبرگان

هوشمند سفیدی

آرمان امروز : کمتر از یک ماه دیگر، انتخابات اسفندماه، برگزار می شود و سرنوشت چهارسال پارلمان ایران و ۸ سال مجلس خبرگان روشن می شود، دو انتخابات بسیار حساس که نتایج آن ها، تأثیر شگرفی را در آینده ایران و ایرانیان خواهد داشت.

در این میان، یکی از مباحث داغ پیش بینی های مرتبط با نرخ مشارکت در این انتخابات است، و هر گروه یا فردی، بنا به میل و حدس خود، نتیجه ای را مطرح می کند، ناگفته پیداست که با توجه به حساسیت مقطع کنونی و سطح تأثیرگذاری این دو انتخابات، اگر آن ها با مشارکت حداقلی و یا مشارکت کمتر مطرح شوند، از سطح اعتبار کمتری برخوردار خواهند بود، دقیقاً به همین دلیل است که مقام رهبری بر انتخابات حداکثری در این دوره تأکید دارند.

اینجا این سئوال مطرح می شود که چه نرخ مشارکتی برای انتخابات آتی مطلوب است، آنچه تا حالا مطرح شده است، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بوده و شخص مثل محمدرضا باهنر در یکی از اظهارات انتخاباتی خود، نرخ مشارکت ۳۰ درصدی را «بد» ندانستند!

متأسفانه برخی بدون ارائه استدلال به نرخ مشارکت بعضی از کشورها اشاره می کنند و در مقایسه آن ها با نرخ مشارکت ایران، نرخ مشارکتی مثل ۳۰ یا ۴۰ درصد را مطلوب تلقی می کنند.

در حالی که در همین همسایگی ما کشورهایی مثل ترکیه و پاکستان به ترکیه با نرخ مشارکت های بالای ۸۰ درصد و ۶۰ درصد قرار دارند، در حالی که در پاکستان سن رأی ۲۱ سال است، همچنین وقتی شما در دوره یازدهم مجلس میانگین نرخ مشارکت ۴۲ درصد را دارید، چگونه ۳۰ درصد را مطلوب می دانید!

همچنین میانگین مشارکت در پنج دوره قبلی مجلس خبرگان ۲/۵۷ درصد و در آخرین دوره آن ۶۲ درصد بوده است که این نرخ مشارکت نیز نشان می دهد حداقل باید به نرخ میانگین مذکور دست یافت.

بنابراین، پرواضح است که مشارکت زیر ۵۰ درصد، اصلاً مطلوب نیست و باید در مدت کمی که در اختیار است، بهترین تدابیر را برای کسب نرخ مشارکت مطلوب اتخاذ کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.