نبرد یوزها و شیرها

تیم ملی ایران برای ششمین بار در مرحله نهایی مسابقات جام‌جهانی حاضر است و اگرچه ما به عنوان «ایرانی» همیشه با لذت و حساسیت بسیار زیاد غرق در هیجان مسابقات خود بوده‌ایم، اما واقعیت آن است که فوتبال ملی ایران هیچ‌گاه از آوردگاه جام‌جهانی آورده دندان‌گیری نداشته است. ما در هیچ‌یک از پنج دوره قبلی موفق به صعود از مرحله گروهی نشدیم. از ۱۵ بازی انجام شده در این تورنمنت، تیم ملی ایران تنها صاحب دو برد و چهار تساوی شده و ۹ مسابقه دیگر را به رقبا واگذار کرده است. از این دو برد هم حتما می‌دانید که یکی از آنها برابر مراکش با گل به خودی بازیکن حریف به دست آمد و ایران را تبدیل به تنها تیم تاریخ از جام‌جهانی ۱۹۶۶ به بعد کرد که بدون ضربه به سمت دروازه حریف در نیمه دوم برنده یک مسابقه می‌شود! ایران همچنین در جام‌جهانی ۹ گل به ثمر رسانده و ۲۴ گل دریافت کرده است. یک فکت ناامیدکننده‌تر هم داریم؛ اینکه تیم ملی ایران با میانگین ۶/ ۰ گل زده در هر بازی، ضعیف‌ترین آمار تاریخ جام‌جهانی را بین تیم‌هایی دارد که حداقل ۱۰ مسابقه در این تورنمنت برگزار کرده‌اند. تیم ایران در دوره پیشین مسابقات فاصله چندانی تا صعود نداشت و چه بسا اگر ضربه دقایق پایانی مهدی طارمی برابر پرتغال تبدیل به گل می‌شد، شاگردان کی‌روش به مرحله یک‌هشتم نهایی راه می‌یافتند. با این حال ما در همان دوره هم آمار خوبی به جا نگذاشتیم؛ تنها تیم جهان بودیم که مالکیت توپ زیر ۳۰ درصد داشت و کمترین تعداد ضربات به سمت چارچوب را بین ۳۲ تیم حاضر در این مسابقات به ثبت رساندیم. هیچ‌کدام از اینها اما به معنای ناامیدی از شرایط تیم ایران نیست. به هر حال انتظار داریم تیم ایران در سومین حضور پیاپی خود در جام‌جهانی نخستین صعود به مرحله گروهی را رقم بزند؛ مخصوصا که در اتفاقی نادر، یوزها در هر سه دوره با سرمربی کنونی یعنی کارلوس کی‌روش در مسابقات حاضر بودند و شناخت حداکثری بین بازیکنان و کادرفنی وجود دارد. تیم ملی ایران در آخرین بازی دوستانه خود برابر تونس که پشت درهای بسته برگزار شد، با این ترکیب به میدان رفت: علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، مجید حسینی، صادق محرمی، میلاد محمدی، روزبه چشمی، سعید عزت‌اللهی، احسان حاج‌صفی، علیرضا جهانبخش، وحید امیری و مهدی طارمی. بنابراین انتظار می‌رود امروز هم همین ترکیب راهی میدان شود، هرچند نیمکت‌نشینی ناگهانی زوج شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان در قلب خط دفاعی بسیار عجیب است. به هر حال عصر امروز معلوم می‌شود کارلوس کی‌روش چه در سر دارد.

شاید جام‌جهانی برای انگلیسی‌ها در بدترین زمان ممکن آغاز شد. شاگردان گرت ساوت‌گیت ۷ بازی متوالی رسمی و دوستانه از بردن رقبا عاجز بوده‌اند و این اتفاق برای نخستین بار از سال ۱۹۵۸ برای تیم ملی این کشور رخ داده است. انگلیس پس از کسب عنوان چهارمی در جام جهانی ۲۰۱۸ که با نمایش‌های امیدوارکننده همراه بود و باعث شد آنها پس از چند دهه حضور در نیمه‌نهایی یک تورنمنت مهم را تجربه کنند، در یورو ۲۰۲۱ هم تا فینال رسید، اما نتوانست در ومبلی ایتالیا را شکست دهد تا موجی از ناامیدی سه‌شیرها را فرا بگیرد. پس از آن بود که نتایج بد از راه رسید و این تیم به بدترین شکل ممکن و بدون کسب حتی یک پیروزی، از سطح نخست لیگ ملت‌های اروپا به سطح دوم آن سقوط کرد. همین موضوع باعث شد فشار انتقادات از انگلیس و سرمربی‌اش به بالاترین حد خود در ۵ سال اخیر برسد. بسیاری اعتقاد دارند نسل فعلی تیم ملی این کشور، بهترین نسل ممکن از سال ۲۰۰۶ به بعد است و باید با آن به حسرت کسب قهرمانی جام جهانی پایان داده شود. به هرحال برای کشوری که ادعای اختراع فوتبال را دارد، با کسب تنها یک قهرمانی در سال ۱۹۶۶ نمی‌تواند صحه خوبی برای اثبات آن بگذارد. به هرحال در جزیره اعتقاد دارند که این آخرین تورنمنتی است که ساوت‌گیت روی نیمکت انگلستان می‌نشیند و حتی گزینه‌هایی نظیر مائوریسیو پوچتینو و توماس توخل هم برای جانشینی این بازیکن سابق تیم ملی مطرح شده است. انگلیس یکی از تیم‌هایی بود که برای رسیدن به جام جهانی با معضل مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کرد. ریس جیمز و بن چیلول دو فول‌بک چپ و راست چلسی که جزو امیدهای ساوت‌گیت بودند، کاملا فرصت حضور در قطر را از دست دادند. کایل واکر و جیمز مدیسون هم به دیدار امروز با ایران نمی‌رسند و وضعیت کالوین فیلیپس هم هنوز مشخص نیست. به همین دلیل هنوز ترکیبی که قرار است سه‌شیرها با آن به میدان بروند، هنوز به صورت کامل مشخص نیست. نکته جالبی که درباره انگلیس وجود دارد این است که اگر جام‌جهانی ۲۰۱۴ را – که در بازی اول به ایتالیا باختند و در مرحله گروهی هم از آن حذف شدند – فاکتور بگیریم، این تیم از جام‌جهانی ۱۹۹۸ که تورنمنت را با برتری برابر تونس آغاز کرد، یک جام جهانی درمیان بازی‌های نخستش را نبرده است. یعنی در جام جهانی ۲۰۰۲ تساوی برابر سوئد، ۲۰۰۶ برد یک‌بر‌صفر برابر پاراگوئه، ۲۰۱۰ تساوی برابر آمریکا و ۲۰۱۸ برد ۲بریک برابر تونس ثبت شده است. یعنی طبق این آمار، امروز نوبت از دست دادن امتیاز توسط انگلیس است!»

تیکی‌ تاکای سیاست

تنش‌های اخیر تهران و لندن بر سر مسائلی همچون برجام، جنگ اوکراین و ناآرامی‌های اخیر ایران بر حساسیت هر چه بیشتر این بازی افزوده است. هر چند ماهیت ورزش فوتبال می‌بایست عاری از سیاست‌زدگی باشد، اما به نظر می‌رسد طب سیاست، رو دوشنبه دمای ورزشگاه خلیفه الریان را بالا می‌برد، تا جذابیت‌های این بازی دو چنان شودفرارو- ورزشگاه بین‌المللی خلیفه الریان ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه روز دوشنبه (سی‌ام آبان) میزبان اولین بازی تیم ملی ایران در جام جهانی قطر است. ایران و انگلستان دومین بازی جام جهانی قطر را در گروه بی (b) این دوره از جام جهانی فوتبال برگزار می‌کنند. گروهی که علاوه داشتن بالاترین میانگین رتبه‌بندی، در رده‌بندی فیفا، سیاسی‌ترین گروه مسابقات هم می‌باشد.

ایران در جام جهانی قطر با قرعه‌ای عجیب مواجه شد؛ قرعه‌ای که باید با سه کشور انگلیسی زبان انگلستان، آمریکا و ولز بازی کند. تقابل‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران با دو کشور آمریکا و انگلستان طی بیش از چهار دهه گذشته بر کسی پوشیده نیست. طی سال‌های متمادی این دو کشور از سوی حکومت ایران، نماد استکبار و در خیابان‌ها علیه‌شان شعار «مرگ» سر داده شده، اما حالا ایران در گروهی قرار گرفته که هم آمریکای مسکتبر حضور دارد و هم بریتانیای استعمارگر.

به ویژه تنش‌های اخیر تهران و لندن بر سر مسائلی همچون برجام، جنگ اوکراین و ناآرامی‌های اخیر ایران بر حساسیت هر چه بیشتر این بازی افزوده است. هر چند ماهیت ورزش فوتبال می‌بایست عاری از سیاست‌زدگی باشد، اما به نظر می‌رسد تب سیاست، رو دوشنبه دمای ورزشگاه خلیفه الریان را بالا می‌برد، تا جذابیت‌های این بازی دو چنان شود

ایران مقابل گران‌ترین تیم جام‌جهانی

انگلیس همیشه مدعی قهرمانی بوده اما فقط یکبار فینالیست شده که در همان دوره ۱۹۶۶ به عنوان میزبان جام‌جهانی، قهرمانی را کسب کردند.

 تیم ملی ایران در اولین مسابقه خود در جام‌جهانی ۲۰۲۲ عصر دوشنبه به مصاف انگلیس نایب قهرمان یورو ۲۰۲۲ خواهد رفت.

انگلیس همیشه مدعی

انگلیسی‌ها فقط در سه دوره‌ی ۱۹۵۰، ۱۹۵۸ و ۲۰۱۴ نتوانستند از گروه خود صعود کنند. انگلیس همیشه مدعی قهرمانی بوده اما فقط یکبار فینالیست شده که در همان دوره ۱۹۶۶ به عنوان میزبان جام‌جهانی، قهرمانی را کسب کردند.

تصمیم عجیب ساوت‌گیت 

بن چیلول و ریس جیمز دو مدافع چلسی به دلیل مصدومیت جام جهانی را از دست داده‌اند و ایوان تونی مهاجم برنتفورت با تصمیم عجیب ساوت‌گیت از لیست نهایی خط خورد. با این وجود آن‌ها همچنان بازیکنان تاثیرگذاری چون هری کین، جود بلینگام، رحیم استرلینگ، میسون مونت و … را در ترکیب خود دارند و امیدوارند تا عنوان قهرمانی را به‌دست بیاورند.

کی روش – ساوت‌گیت؛ دوئل مجدد بعد از ۱۵ سال!

ساوت‌گیت در سال ۲۰۰۷ هدایت تیم میدلزبرو را برعهده گرفت؛ درست زمانی که کارلوس کی‌روش به عنوان مغز متفکر سرالکس فرگوسن روی نیمکت شیاطین سرخ حضور داشت که این قاب تماشایی پیشتر خلق شده بود.

ایران و تیم های اروپایی

تیم ملی ایران هیچ‌وقت نتوانسته تیم‌های اروپایی در جام جهانی را شکست دهد و آمار ۶ باخت و ۲ تساوی را بر جای گذاشته است. با این وجود جالب است که یکی از ۲ تساوی مقابل نماینده‌ای از بریتانیا (اسکاتلند) رقم خورد و دیگری مربوط به آخرین بازی ایران در جام‌جهانی ۲۰۱۸ مقابل پرتغال بود./شرق

یک ایران و یازده نفر؛ تب فوتبال در برگ‌ریزان پاییز

آرمان‌امروز: ۹۰ دقیقه‌ای که از شامگاه ۱۲ فرودین سال‌جاری منتظرش بودیم، امروز برگزار می‌شود. «ایران، انگلیس» اولین دیدار ما در جام‌جهانی ۲۰۲۲ از راه رسید تا نه تنها فقط فوتبال‌دوستان، بلکه بالای ۸۰ درصد ۸۰ میلیون ایرانی دقیقه‌هایی پر از شور و البته رویارویی را تجربه کنند. البته «جام‌جهانی» در ایران تحت‌تاًثیر اتفاقات اخیر به سایه رفته است، اما کیست که نداند،‌ فوتبال دیگر فقط ورزش نیست و به‌عنوان پدیده‌ای همه‌گیر خواهان بی‌شماری دارد. پس می‌توان گفت،‌ امروز همه مردم، با هر سلیقه سیاسی و دیدگاه اجتماعی‌ای که دارند، به نظاره دوندگی‌های بازیکنان تیم ملی می‌نشینند تا یک‌هدف مشترک را آرزو کنند. هدفی که چیزی جز درخشش تیم‌ملی نیست، تیم‌ملی فوتبال ایران.
این بازی در شرایطی برگزار می‌شود که به نظر می‌رسد مهمترین غایب ترکیب اولیه ایران، سردار آزمون خواهد بود. بازیکنی که پس از طی مراحل آماده‌سازی، در تمرین تیم‌ملی شرکت کرد اما هنوز شرایط حضور در ارنج اصلی را ندارد.
با این حال حضور بازیکنان جانشین باعث شده تا کی‌روش چندان دل‌مشغولی خاصی برای انتخاب ترکیب اولیه تیمش در اولین بازی جام جهانی نداشته باشد.
طبیعتاً در این دیدار انگلیس از ابتدا به دنبال تغییر نتیجه خواهد بود و ایران تیمی است که از صفر صفر اول بازی دفاع خواهد کرد. بنابراین تیم‌ملی با ترکیبی کاملا تدافعی پای به میدان می‌گذارد.
سیستم بازی: در لاین آپ اولیه و به احتمال فراوان چینش بازی برای ایران ۴-۳-۳ خواهد بود. اما یک هافبک دفاعی در نقش مدافع مرکزی ظاهر می‌شود تا سیستم شبیه به ۳-۴-۳ یا حتی در بعضی مواقع ۳-۶-۱ باشد.
دروازهبان: علیرضا بیرانوند
دروازه‌بان شماره یک تیم پرسپولیس و تیم‌ملی، برای چهارمین بار در جام جهانی گلر ایران خواهد بود و ماموریت محافظت از دروازه را مقابل حریف پرقدرت برعهده خواهد داشت. او که در اولین بازی جام جهانی ۲۰۱۸ موفق به کلین‌شیت شد، به دنبال بسته نگه داشتن دروازه برابر یاران هری کین خواهد بود.
دفاع راست: صادق محرمی
مدافع دینامو زاگرب اولین جام جهانی خود را تجربه می‌کند و جلوتر از رامین رضاییان، شانس بیشتری برای بازی مقابل انگلیس دارد. او چندی پیش دو بار مقابل چلسی به میدان رفت و در یک بازی توانست به پیروزی هم برسد.
زوج دفاع مرکزی: مجید حسینی – مرتضی پورعلیگنجی
این زوجی است که کمتر کسی تصور می‌کرد مقابل اسپانیا و پرتغال مورد استفاده قرار بگیرد اما نمایش مهره تعویضی کی‌روش باعث شد تا آنها تجربه زوج‌سازی در جام جهانی را داشته باشند. حالا اگرچه بسیاری شجاع و کنعانی را در خط دفاعی متصور می‌شوند اما دیده‌ها و شنیده‌ها از دوحه حکایت دیگری دارند؛ حکایت بازگشت مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی این بار برای مهار یکی از بهترین خطوط حمله جهان.
دفاع چپ: میلاد محمدی
محمدی نیز از جمله بازیکنانی است که تجربه حضور در جام جهانی را دارد. او مدافعی پرتلاش و دونده است که اخیرا در آاک چهره یک مدافع سختکوش با فرم درخشان را به نمایش گذاشته و به فهرست تیم‌ملی هم رسیده. حالا باید دید او در رقابت با رحیم استرلینگ یا جک گریلیش چه خواهد کرد.
هافبک دفاعی: روزبه چشمی
او احتمالا بازیکنی است که در مقابل دو مدافع مرکزی ایران قرار می‌گیرد تا در لحظات مختلف، نقش دفاع وسط سوم را ایفا کند. روزبه هم در جام جهانی ۲۰۱۸ و به خصوص مقابل مراکش عملکرد خوبی داشت و جزو معتمدان کارلوس کی‌روش است.
هافبک مرکزی: احسان حاج صفی – سعید عزت اللهی (احمد نوراللهی)
ابتدا تصور می‌شد سامان قدوس در ترکیب اصلی قرار بگیرد اما به نظر کی‌روش برای بازی با انگلیس تصمیم دارد یک هافبک دفاعی و دو هافبک مرکزی را در خط میانی قرار دهد. سعید عزت‌اللهی و احسان حاج صفی دو بازیکنی هستند که شانس بیشتری برای حضور در ترکیب اصلی دارند. بازیکنی که در انتقال توپ به خط حمله مشارکت خواهند داشت اما وظیفه اصلی آنها خنثی‌سازی تکنیک عناصر هجومی سه شیرها خواهد بود.
وینگر راست: علیرضا جهانبخش
ستاره تیم فاینورد در پست تخصصی به میدان می‌رود تا شایستگی خود را به طرفداران فوتبال در انگلیس نشان دهد. علیرضا البته آزادی عمل زیادی نخواهد داشت و به نظر می‌رسد او باید بیشتر در پرسینگ و خراب کردن نمایش حریف تلاش کند اما تجربه حضور در دو جام جهانی و سالها بازی در لیگ‌های معتبر اروپایی باعث شده تا نیم‌نگاه طرفداران با ارسال‌ها و پاس‌های او باشد تا شاید معجزه در مقابل انگلیس رقم بخورد.
وینگر چپ: وحید امیری
شاید اگر آزمون مهیای حضور در ترکیب اصلی می‌شد، وحید به سمت چپ خط دفاعی می‌رفت اما حالا او جلوتر از مهدی ترابی و سایرین، شانس اول بازی در پست وینگر چپ است. امیری با دوندگی حداکثری و تلاش بی‌مانند، چهره یک مهره مورد اعتماد را در ذهن اهالی فوتبال ساخته. بازیکنی که در حمله سخت به حریف توپ می‌دهد و در دفاع دشوار توپ را از دست می‌دهد.
مهاجم نوک: مهدی طارمی
تنها رقیب طارمی، کریم انصاری‌فرد است که شاید در ترکیب اصلی قرار نگیرد و مهره تعویضی باشد. طارمی با یک گل استثنایی به چلسی، مورد توجه طرفداران انگلیسی قرار گرفت اما حالا زمانی است که با نمایش خیره‌کننده‌، خود را در قواره یک ستاره جهانی نشان دهد.