تاریخ انتشار : یکشنبه 18 دی 1401 - 9:13
کد خبر : 121162

نان به نرخ روزخورها

نان به نرخ روزخورها

نان به نرخ روزخورها آرمان امروز، گروه سیاسی: استفاده از نام جعلی برای «خلیج فارس» یکی از نشانه‌های ترویج تفکرات پان‌عربیسم است که معمولا کشورهایی که با ایران روابط مناسبی ندارند از نام‌های جعلی برای خلیج همیشه فارس استفاده می‌کنند. بسیاری از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به غیر از قطر و عمان در این

نان به نرخ روزخورها

آرمان امروز، گروه سیاسی: استفاده از نام جعلی برای «خلیج فارس» یکی از نشانه‌های ترویج تفکرات پان‌عربیسم است که معمولا کشورهایی که با ایران روابط مناسبی ندارند از نام‌های جعلی برای خلیج همیشه فارس استفاده می‌کنند. بسیاری از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به غیر از قطر و عمان در این مورد برنامه‌ریزی و تبلیغات بسیاری دارند ولی حالا به غیر از این کشورها مشاهده می‌کنیم چهره‌های شاخص سیاسی عراق مانند «مقتدی صدر»، از روحانیون پرنفوذ شعیان عراق و «محمد‌ شیاع السودانی»، نخست وزیر تازه منصوب شده در این دایره حضور دارند. باتوجه به اینکه همین شخصیت‌ها از نزدیکی به ایران سود می‌برند ولی هانی‌زاده معتقد است، اهداف پان‌عربی بر اهداف اعتقادی و سیاسی چنین شخصیت‌هایی اولویت دارد. حالا مسابقات جام ملت‌های خلیج (فارس) به بهانه‌ای برای نشان دادن چهره‌ واقعی این سیاستمداران تبدیل شده است.
نخستوزیر عراق هم از واژه جعلی خلیج «عربی» استفاده کرد
محمد‌ شیاع السودانی،‌ نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای در مورد مسابقات جام ملت‌های خلیج (فارس) از عبارت جعلی «خلیج عربی» استفاده کرد.  دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: «السودانی امروز جمعه آغاز جام قهرمانی (خلیج عربی) را در میان حضور سرشار مردم از ورزشگاه بین المللی بصره اعلام کرد.»
بر اساس این بیانیه، السودانی به تماشاگران عرب در بصره خوشامد گفته و برای تیم‌های حاضر در این مسابقات موفقیت و برای تماشاگران روحیه ورزشکارانه و لذت تماشای مسابقات را آرزو کرد.
استفاده «مقتدی الصدر» از نام مجعول برای خلیج فارس
استفاده «مقتدی الصدر»، رهبر جریان صدر عراق در پیامی توئیتری از نام مجعول «خلیج عربی» باعث واکنش‌هایی در فضای مجازی و رسانه‌های این کشور شد. در آستانه آغاز بیست‌وپنجمین دور رقابت‌های فوتبال منطقه‌ای به میزبانی عراق و بین کشورهای عربی، انتشار توئیتی توسط «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر که پیش‌تر از دنیای سیاست کناره‌گیری کرده بود، خبرساز شد.
او در ابتدای توئیت خود، می‌نویسد که «میهمانان عرب بزرگوار ما از کشورهای(خلیج عربی)، به شما خوشامد می‌گویم»؛ و در ادامه از هشتگ «#اهلاً_وسهلاً_بالعرب/خوشامد به عرب‌ها» استفاده می‌کند. او در پیام توئیتری، نوشت: «در عراقی که سرزمین  اولیا و صالحین است، به بصره خودتان (شهر میزبان بازی‌ها) خوش آمدید؛ ای میهمان ما، اگر نزد ما بیایی خواهی دید که ما میهمان و شما صاحب‌خانه هستید.»
اهداف پان‌عربی اولویت مقامات عراقی
«حسن هانی‌زاده»، تحلیلگر مسایل منطقه‌ای در واکنش به اظهارات ضد ایرانی برخی از سیاستمدارن عراقی با تاکید بر اینکه عراقی‌ها سعی می‌کنند خود را در کنار کشورهایی مانند عربستان سعودی نگاه دارند، به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «باتوجه به اینکه این شخصیت‌ها در نظام سیاسی عراق با عنوان شیعه می‌شناسند ولی باید بگوییم که استفاده از نام جعلی به جای به کار بردن از خلیج فارس نشان می‌دهد که آنها هم مانند برخی کشورهای حوزه خلیج فارس بر اهداف پان‌عربی تاکید دارند. این دو شخصیت در حالی خود را نزدیک به جمهوری اسلامی می‌دانند که در همین مسیر تلاش می‌کنند خود را به بن‌سلمان نزدیک کنند. توجه داشته باشید که مقتدی صدر به‌عنوان یکی از اعضا خانواده صدر که از روحانیون برجسته شیعیان عراق محسوب می‌شوند در ماه‌های اخیر سیاست‌هایی را برای نزدیک شدن به بن‌سلمان دنبال می‌کند.»
او با تاکید بر اینکه وزارت امورخارجه باید این ادعاهای ضد ایرانی را بی‌جواب نگذارد، اضافه می‌کند: «دولت نباید این نوع رفتارها را بی‌جواب بگذارد و نیاز است تا با تذکراتی از ادامه این روند جلوگیری کنند. این رفتارها و تحرکات نمی‌تواند توجه اعراب ایران را به خود جلب کنند چون همه اقوام ایرانی در مورد خلیج فارس زیر یک پرچم حضور دارند و تجریه نشان داده که اعراب ایران اشتیاقی به چنین سیاستمدارانی ندارد ولی با این حال باید از چنین تحرکات ضد ایرانی در هر سطحی که باشد جلوگیری کرد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.