تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 اسفند 1402 - 20:36
کد خبر : 149832

قالیباف در پیچ‌تند خالص‌سازی

قالیباف در پیچ‌تند خالص‌سازی

آرمان شرق-گروه سیاست: یاران قالیباف در لیست مشترک شانا – پایداری یعنی احدیان، نگاهداری، رسولی، اعطایی، شریفیان، و آجرلو حذف شدند تا شوک بزرگتری برای قالیباف باشد. برخی ریزش آرای محمدباقر قالیباف را نتیجه حواشی اخیر اطراف او بر سر ماجرای مهاجرت پسرش به کانادا، ماجرای افشای حواله‌های پولی و … می‌دانند و به دعواهای اخیر درون جریانی اصواگرایان مربوط می دانند.

قالیباف در پیچ‌تند خالص‌سازی

آرمان امروز، گروه سیاسی: در حالی که چند روز از دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌گذرد ولی جدال‌های انتخاباتی همچنان ادامه دارد و به‌نظر می‌آید «جبهه صبح ایران» که یکی از شاخه‌های تندرو اردوگاه اصولگرایان محسوب می‌شود بعد از اینکه یاران قالیباف را با سناریوهای مختلف کنار زدند، حالا در تلاش هستند با حاشیه‌سازی در اطراف رییس مجلس و زیر ذره‌بین قرار دادن خانواده‌اش، او را از دایره ریاست و حتی هیات رییسه مجلس دوازدهم دور کنند. «حمید رسایی» یکی از چهره‌های جنجالی و نمانیده آینده مجلس روز گذشته اعلام کرد که نتیجه انتخابات نشان می‌دهد که باید ترکیب هیات رییسه تغییر کند. هرچند او نامی از قالیباف نمی‌برد ولی پر واضح است که او صندلی ریاست را نشانه گرفته‌ است. هرچند رسایی به دلیل حاشیه‌هایی که دارد به چنین جایگاهی نخواهد رسید ولی باز هم دست از تلاش بر نمی‌دارد. در ادامه این گزارش به حاشیه‌های این روزهای آقایی رییس اشاره خواهیم کرد.

چند روز قبل از انتخابات رائفی‌پور خود را رقیب جدی رییس مجلس معرفی می‌کند در برنامه زنده شبکه افق صداوسیما درباره برخی زد و بندهای نمایندگان مجلس صحبت کرد و مدعی شده بود که «در همین مجلس کنونی نماینده‌ای داریم که ۱۴۰ سکه گرفته است؛ اسم نمی‌برم! اما ایشان سکه‌ها را می‌خواهد به مردم بدهد؟» این اظهارات با واکنش‌های منفی بسیاری از سوی نمایندگان مجلس مواجه شد. همان زمان «سعید احدیان»، مسوول رسانه‌ای مجلس نیز در توییتر خود خطاب به رائفی‌پور گفت: «خوشحال می‌شوم چنین نماینده‌ای ردصلاحیت شود. اطلاعات این فساد را بدهید و تمام.»

همین روند ادامه دارد و چند روز گذشته برخی از کانال‌ها و افراد در فضای مجازی شایعه انصراف قالیباف از مجلس دوازدهم را مطرح کرده بودند که این شایعه توسط مشاور رییس مجلس تکذیب شد. «محمود رضوی»، مشاور قالیباف در واکنش به اظهارات عبدالرضا داوری، فعال رسانه‌ای مبنی بر اینکه  «محمدباقر قالیباف احتمالا از حضور در مجلس انصراف می‌دهد» نوشت: «جناب آقای دکتر داوری، شما باور نکنید. این خبر شایعه‌سازی و عملیات روانی طراحی شده توسط کسانی است که از شکست پروژه ترور شخصیتی و حذف آقای دکتر محمدباقر قالیباف از مجلس دوازدهم عصبانی هستند.»

حذف یاران قالیباف

آراء در تهران آنقدر عجیب است که در این انتخابات بالاترین رأی تا این لحظه در اختیار دو سرلیست شورای ائتلاف – پایداری و البته سرلیست دیگر لیست های انتخاباتی نیست و محمود نبویان در صدر قرار دارد.

از سوی دیگر یاران قالیباف در لیست مشترک شانا – پایداری یعنی احدیان، نگاهداری، رسولی، اعطایی، شریفیان، و آجرلو حذف شدند تا شوک بزرگتری برای قالیباف باشد. برخی ریزش آرای محمدباقر قالیباف را نتیجه حواشی اخیر اطراف او بر سر ماجرای مهاجرت پسرش به کانادا، ماجرای افشای حواله‌های پولی و … می‌دانند و به دعواهای اخیر درون جریانی اصواگرایان مربوط می دانند.

تغییر و تحول را باید در تغییر هیات رییسه مجلس نشان دهیم

«حمید رسایی»، نمانیده ادوار مجلس و نفر دوم انتخابات مجلس ۱۱ اسفند در تهران در اظهاراتی گفت: «از مردم تشکر ویژه دارم که فریب بازی‌های جریانات سیاسی را نخوردند و فریب شعار وحدت و لیست واحد و اینکه لولویی هست و همه ما را می‌خورد، نخوردند و انتخاب آگاهانه داشتند. امیدوارم در دوره های بعد شاهد باشیم تا کسانی نتوانند با روابط فامیلی و نزدیک شدن به چهره‌ها و شخصیت‌ها و کیف‌کشی بدون اینکه صلاحیت لازم را داشته باشند در عرصه سیاست رشد کنند. مردم خواستار این هستند که در مجلس آینده شعار مبارزه با فقر و تبعیض را در مصوبات و در مشی زندگی شخصی و سیاسی خودمان اعلام کنیم. ما چگونه می‌توانیم به مردم تضمین دهیم این تغییر و تحول مورد نظرشان را در مجلس دوازدهم محقق کنیم؟ تغییر هیئت رییسه مجلس و کمیسیون های مجلس و مراکز اصلی مجلس، مردم باید شاهد تغییر و تحول جدی باشند.  کسانی که ۴ سال قبل منتخب اول مردم تهران بودند در این انتخابات دو سوم آرایشان کاهش پیدا کرد و این کاهش دوسومی منتخب اول مجلس یازدهم در این مجلس پیام دارد.»

صبح ایران بر علیه قالیباف

در کمتر از شش روز مانده به انتخابات «علی‌اکبر رائفی‌پور»، دبیر کل جبهه صبح ایران، در شبکه اجتماعی، با انتقاد تند از سرلیستی قالیباف در لیست شورای ائتلاف نوشت: «هیچکدامتان حق اعتراض ندارید ‏همین شما، این‌ها را پدرخوانده کردید ‏بیست سال است تمام ظرفیت و آبروی یک نظام را خرج قالیباف کرده‌اید انتظار دارید برایتان آنگونه که صلاح می‌داند لیست نبندد؟ ‏هنوز جوهر توییت‌هایتان در ماله کشی، تراول‌ها، وام‌های بی حساب، اقامت اسحاق و … خشک نشده است.

در همین راستا، جلیل محبی، از چهره‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف، در پاسخ به علی اکبر رائفی‌پور نوشت: «قالیباف پدرخوانده نیست. یک نیروی مدیریتی کارامد با یک رزومه چهل ساله است که عمرش را در حکومت داری گذرانده. در حکمرانی مقاله و کتاب دارد. یک مقدار آن طرف تر از بینی‌تان را نگاه کنید متوجه می‌شوید…»

ریزش محسوس آرای قالیباف

صبح امروز ۱۴ اسفندماه ، «محسن اسلامی» ستاد انتخابات کشور، آمار نهایی ۱۴ منتخب تهران برای مجلس دوازدهم را اعلام کرد. بررسی آمارها نشان می دهد که محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی که در دوره یازدهم ۱.۲۶۵.۲۸۷ رای کسب کرده و نفر اول شده بود، در این دوره با ریزش شدید رأی مواجه شد، به طوریکه طبق اعلام رسمی ستاد انتخابات کشور ۴۴۷.۹۰۵ مجموع آراء او در دوره دوازدهم بوده است؛ یعنی ۸۱۷.۳۸۲ رأی پایین تر از دوره قبلی. محمدباقر قالیباف در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی با از دست دادن جایگاه اول، به ردیف چهارم سقوط کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.